Gå til innhold

Kroppsøving, ferdigheter


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal ferdigheter telles i kroppsøving/gym? Jeg driver personlig med styrkeløft og bruker mye tid på det, og prøver å bli så god i det. Det betyr også at kondisjon er ikke noe jeg driver med da, som betyr at jeg ikke har topp kondis. Man kan ikke være god i begge deler, og mitt valg er styrkeløft.

 

Hvorfor skal dette være et problem som stopper meg i å få en god karakter i gym? Jeg er personlig ikke god i fotball og blir ikke bedre nå som jeg prøver å legge på meg flere kilo. Problemet er at gymlæreren vurderer ferdigheter utifra nettopp dette, fotball, kondisjon og løping. Dette synes jeg er urettferdig, hvorfor skal noe jeg driver på med på fritiden stoppe meg i å nå topps i kroppsøving på skolen?

 

Læreren har ikke noe kunnskap i styrketrening heller ved å se på hvordan han utfører ulike øvelser. Hvorfor skal ikke styrketrening telle like mye som fotball eller løping???

Endret av Arcz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å prate med lærer?

 

Jeg hadde en fyr i klassen som drev aktivt med styrke, og han fikk toppkarakter fordi det var tydelig at han kunne mye om kroppsøvning, selv om han ikke kunne løpe spesielt langt spesielt fort. Han pratet med læreren og forklarte situasjonen, og kunne forsvare standpunktet sitt og karaktergrunnlaget, selv om det avvikte fra normalen.

Foreslå at dere setter opp egne progresjonsmål sammen (altså du + lærer), mot at du slipper at øvelser du aktivt forsøker å unngå teller på karakteren. Da viser du engasjement, og gir læreren et forslag til løsning på problemet uten å skape ekstraarbeid for læreren. Begrunn det med at formålet til kroppsøvning, ifølge UDIR, er at faget skal inspirere til en fysisk aktiv livsstil og en livslangrørelsesglede, og at du får dette gjennom treningsformen du har valgt. Hvis læreren er helt firkanta går det ikke, men de er ofte mer fleksible enn du tror.

 

Han fyren i klassen min inspirerte meg til å gjøre det samme, jeg fikk toppkarakter i engelsk siste året på skolen, og fulgte ikke normal undervisning, kun skrev noen få essays, etter dialog med lærer. Jeg hadde akkurat kommet hjem fra utveksling i USA og demonstrerte mine kunnskaper for læreren, forklarte (på engelsk) hvorfor jeg burde få dispensasjon fra undervisning, og kom med et forslag om at jeg heller kunne levere 4 mer omfattende essays og ta en prøve her og der, mot at jeg ikke fulgte normal undervisning. Det gikk greit.

 

Jeg gikk på en helt vanlig VGS i akershus med normalt betalte lærere, så dette kan du få til hvor som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...