Gå til innhold

Førstehjemslån fra Kommunen


Anbefalte innlegg

Hei Folkens

 

 

Jeg har litt problemer med å forstå den økonomiske delen av prosessen til å søke bolig-lån og deretter kjøpe bolig. Problemene er grunnet helseproblemer jeg ikke ønsker å gå dypere inn på.

 

Så jeg vil sette stor pris på om noen kunne dele kunnskap (på enkelt språk) om følgende prosess:

 

 

1. Jeg har helseproblemer som har vært årsaken til at jeg ikke har klart å være så mye i jobb selv etter å ha tatt ferdig en utdannelse. Dette har forårsaket at

 

* Jeg ikke har fått spart 15% av egenkapital.
* Ikke har fast jobb (er sykemeldt)

 

Legen min sier likevel til meg at det hadde vært sunt for meg å flytte ut fra familien akkurat nå.

 

Jeg har hørt litt om at kommunen (Husbanken) innvilger lån til økonomisk vanskelig-stilte. Men klarer ikke å forstå seg på prosessen og fremgangsmåten.

Er det noen som har peiling på dette?

 

Takk på forhånd :)

 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startlån er nok ikke veldig aktuelt for deg... dessverre. Man må jo uansett ha fast jobb for å få lån, selv i husbanken.

 

Få en legeerklæring fra legen din at din situasjon trolig blir bedre av å flytte hjemmefra så kanskje NAV er behjelpelig med å skaffe deg bolig.

Lenke til kommentar

 

Startlån er nok ikke veldig aktuelt for deg... dessverre. Man må jo uansett ha fast jobb for å få lån, selv i husbanken.

Fast inntekt, ikke jobb. Man får hvis man har uføretrygd f.eks.

 

 

Jepp, det stemmer nok... forsnakket meg vel litt. Uansett er ikke sykepenger som fast inntekt å regne.

Lenke til kommentar

1. Hvis du kunne være snill å utdype det litt mer hadde det vært flott. Skjønte det ikke helt.

Hvordan betjene lånet? Da tenker jeg å prøve å komme meg i arbeid igjen hvis helsa skulle tillate det.

 

 

 

 

 

 

Å betjene ett lån vil si å betale renter og avdrag... ett boliglån tas på typisk 20-30 års nedbetalingstid og hvis du ikke har noen konkret inntekt etter sykemeldingen er over får du dessverre ikke lån... hverken i bank eller kommune/husbank.

 

Du får dessverre ikke lån på å prøve å komme i arbeid igjen en eller annen gang...

 

Slike lån gis som oftest til de med lav men fast inntekt som ikke kvalifiserer til lån i en vanlig bank, gis også til de i en litt vanskelig posisjon men likevel med fast inntekt.

 

Du burde enkelt å greit GLEMME ALLE boligtankene du har opp i hodet ditt.

 

Sørg for å bli frisk, det er faktisk viktigst og når du blir frisk... ja da oppfylles boligdrømmen fortere enn du aner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...