Gå til innhold

WARNING: Catalyst 3.8's Overheating Radeons/kills monitors


WikingTOR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å ta fokus vekk ifra denne posten, men vil anbefale interesserte å heller ta en titt på Rage3d.com forumet.

http://www.rage3d.com/board/showthread.php...#post1332332059

 

Problemet er realistisk nok det :roll: Har selv kontaktet Eizo angående garantiordninger og skjermbeskyttelser, og sendt dem en link dit.

 

PS: Dennis, du har skrevet Chieftech "Chiefteh" i signaturen din :yes:

Lenke til kommentar

Til dere som har varme powercolor kort. Mitt kort ble også ufattelig varmt, og lagde artifacts og crasha pcen. Men problemet var vifta og kjølesystemet. Bytta inn kortet til et nytt, og har ikke hatt problemer siden. Nå kan jeg ta på kortet uten å brenne meg :smile: Er selfølgelig helt håpløst hvis dette går igjen på mange Powercolor Kort, men som sagt, mitt ny kjøler som bare det.

Lenke til kommentar
Raptor"]At ATi sine drivere er fucka er ikke noe nytt! ATi er jo et av de selskapene som skriver dårligst driver!

 

Var på foredrag med Microsoft for noen uker tilbake, og de viste frem statistikk for hvordan det lå ann med "bluesceens" i Windows XP, og 80% av alle bluescreens var på grunn av skjermkortdriveren, og av de 80% var mellom 60 og 70% fra ATi sine drivere! :lol:

 

Konklusjon; Aldri et nytt ATi kort på meg!

 

 

Dette er DIREKTE feil. Microsoft har sagt det stikk motsatte av hva du sier.... Nemlig at ATI's skjermdrivere erde som forårsaket MINST feil.

 

Så sjekk ut ting litt nærmere før du kommer med slikt tullpreik.

Lenke til kommentar

De få testene jeg har sett på dette temaet som er faktiske tester utført under kontrollerte tilstander (driverheaven) så er det ingen temperaturøkning på Cat. 3.8 drivere kontra 3.7 drivere.

 

Det at det svirrer en masse rykter rundt omkring er jo ikke noe nytt, men før man tar helt av så bør man tross alt sjekke fakta rundt dette og ikke bare hive seg på lasset og prate masse ubegrunnet tull.....

Lenke til kommentar

det sier seg selv at monitorer blir ødelagt når folk setter refresh raten på monitoren høyere enn den takler. Har ikke noe med ati å gjøre, tror heller de som har fått ødelagt monitorene sine, ikke har vært klar over at for høy RR, kan ødelegge monitor. Selfølgelig, hvis driverne til ATI setter RR på 200 automatisk, blir det en annen sak. men det gjorde de ikke hos meg ihverfall... Og sjekk viftene deres hvis kortet bli varmt. Min vifte var gåen.

Lenke til kommentar
det sier seg selv at monitorer blir ødelagt når folk setter refresh raten på monitoren høyere enn den takler. Har ikke noe med ati å gjøre, tror heller de som har fått ødelagt monitorene sine, ikke har vært klar over at for høy RR, kan ødelegge monitor. Selfølgelig, hvis driverne til ATI setter RR på 200 automatisk, blir det en annen sak. men det gjorde de ikke hos meg ihverfall... Og sjekk viftene deres hvis kortet bli varmt. Min vifte var gåen.

 

Det er faktisk driveren som selv setter det til 200hz i veldig kort tid. Er det ikke litt merkelig at vifta går dundas samtidig som du legger inn 3,8?

Forklaring: Kortet blir en del varmere. Men ikke farlig varmt. Vifter er ikke veldig glade i kraftig varme. Da fordamper nemlig oljen i kulelageret. Når oljen fordamper herpes viften, og kortet blir derfor ekstremt varmt. Det er først da at pcn klikker og folk sjekker kortene sine, for så å oppdage at vifta er røket.

Lenke til kommentar

er det i det hele tatt noen her som har fått med seg at ati har lagt til "smart" overklokking av skjermkortene sine i 3.8 driverne. Dette gjelder bare for xt versjonene av de forskjellige seriene, men siden det er mange produsenter som lager kort basert på brikkene til ati, så kan det jo være at f.eks. 9800 blir gjenkjent som xt versjonen. Det at driveren da gjerne prøver å klokke opp kortet uten temperatursensor kan være katastrofalt. Tenk bare hvis et 9800 blir gjenkjent som 9600 som kjører på nesten 500 eller noe i den dur mhz, da går det galt.

Dette er egentlig bare synsing, men det kan jo være en mulig driverbugg. Og til dere som har et xt kort. (hvis du har vert så heldig å få tak i et) Ikke fortvil over økt varme, kortet er nemlig overklokket, og det vil si at du får mer ytelse for penga.

Lenke til kommentar
er det i det hele tatt noen her som har fått med seg at ati har lagt til "smart" overklokking av skjermkortene sine i 3.8 driverne. Dette gjelder bare for xt versjonene av de forskjellige seriene, men siden det er mange produsenter som lager kort basert på brikkene til ati, så kan det jo være at f.eks. 9800 blir gjenkjent som xt versjonen. Det at driveren da gjerne prøver å klokke opp kortet uten temperatursensor kan være katastrofalt. Tenk bare hvis et 9800 blir gjenkjent som 9600 som kjører på nesten 500 eller noe i den dur mhz, da går det galt.  

    Dette er egentlig bare synsing, men det kan jo være en mulig driverbugg. Og til dere som har et xt kort. (hvis du har vert så heldig å få tak i et) Ikke fortvil over økt varme, kortet er nemlig overklokket, og det vil si at du får mer ytelse for penga.

 

Har faktisk tenkt tanken selv. Problemet er jo at kunn XT kort har en varmesensor som forteller kortet at "nå må du roe deg litt" når varmegradene blir mange :(

Lenke til kommentar

Folkens ta det nå med ro, dersom det har vært en kritisk fare så har ATI kommet ut med en kraftig warning samtidig som de har kommet til å fjernet Catalyst 3.8 fra sine nettsider til denne hendelse er avklart. Som jeg kan opservere så ligger fortsatt 3.8 ute.

 

Ingen fare. :wink:

 

Spesielt ikke for oss som har Hercules, Hercules som satser på bedre kjøling. Så fikk jeg også sagt det. :o

Lenke til kommentar

Hos meg ser det ut som det er for sent.

Kan jo være tilfeldig, men 9700np-kortet mitt klikket helt her om dagen, får bare grove grafikkfeil i spill3dmark, og mange grønne prikker i windows-skrivebordet og w2k-oppstarts-logoen.

Mener det var kort tid etter at jeg installerte 3.8.

Slikt skjedde når jeg klokket litt for høyt, men når jeg skrudde ned eller restartet forsvant de.

Nå forsvinner de ikke mer.. :cry: Ikke hadde jeg overklokket kortet når de kom heller.

Kan jo prøve å hive inn 3.7 igjen, men ser ut som kortet må sendes i retur. :(

Lenke til kommentar
Gjelder dette kun catalyst 3.8 eller OMEGA 3.8 også? Hjelper det hvis eg klokker ned til default hastighet og venter med svar om det faktisk ødlegger kortet?
Forsatt ingen som har svart på dette. Bør eg skifte? les oppe.

 

Problemet gjelder alle drivere basert på Catalyst 3.8 eller nyere, også Omega drivere.

 

Beste/tryggeste driver idag er trolig Omega 3.7.

Lenke til kommentar

ATI har etter min mening dritt seg ut med SmartGart som er noe søppel. Likeledes HydraVision, så jeg blir ikke overrasket over dette

 

Hva er gale med SmartGart da? er jo bare for å stille inn AGP og fastwrite

 

 

Ingenting som er galt med SmartGart, utenom at det ikke fungerer. Jeg har to helt ulike PCer, en AMD og en Intel. Har Radeon 7500 og Radeon 8500 kort. Hvis jeg forsøkte å stille på AGP eller Fastwrite under SmartGart så krasjet maskinene. Rett etter installasjon av driverne på vanlig måte ble det også krøll. Jeg har vært nødt til å installere manuelt (via Enhetsbehandler) for å installere uten SmartGart.

 

Se også her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...e54bb64e09dd670

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...