Gå til innhold

Sivilingeniør


Anbefalte innlegg

 

Hvor mye tjener ca sivilingeniør?

Tekna er en organisasjon som omfatter mange sivilingeniører, og fører statistikk over sine medlemmers inntekt. Jeg tror muligens du må være medlem for å få innsyn i den komplette statistikken, men de har vel en begynnerlønnsanbefaling (for nyutdannede sivilingeniører i privat sektor) på ca. 500 000 kr. Det vil jeg karakterisere som ganske bra. For en sivilingeniør med litt fartstid er det ikke urealistisk å tjene rundt en million i året, har jeg forstått. Dette anser jeg også som bra. Statistikk trenger ikke nødvendigvis bety noe for enkeltmennesket, men sivilingeniører har det bra lønnsmessig, vil jeg si.

 

 

Det er ikke urealistisk i den forstand at det finnes endel sivinger som har det, men du får ikke 1 million i grunnlønn i en "vanlig sivingjobb", da må du være leder, jobbe i ett selskap med lønn endel over snittet osv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelen er personalansvar/lederstilling. Det er ikke mange med en teknisk stilling som har en million i grunnlønn.

 

Som konsulent kan du fint komme oppi en slik årslønn. Min jobb, som er en ren teknisk feltingeniørstilling, betaler 2000$ dagen i konsulenthonorar, mer hvis du er veldig erfaren -- og alt etter hvor i verden. Jobber du 28/28 vil du da ha 56 000$ i inntekt, del på 2, og du har en månedlig inntekt på 28000$, så har du en del kostnader ift. regnskap, utlegg, forsikringer, pensjonssparing mm (ting en arbeidsgiver vanligvis betaler). I tillegg har du kanskje perioder med dødtid, evt. kan du risikere at en arbeidsgiver rett og slett ikke betaler deg -- eller betaler deg etter 3 måneder.

 

Jeg vurderer selv å gå over til å bli konsulent om noen år, men jeg trenger enda erfaring.

Lenke til kommentar

 

Min jobb, som er en ren teknisk feltingeniørstilling,

 

Er du siving som feltingeniør?

 

Hvilket firma jobber du for? (PM hvis du er sjenert)

 

Nei, jeg er bare en skarve bacheloringeniør, begynte på en master i ind.øk. -- men så begynte jeg å tjene bra, flyttet utenlands, fikk meg dame der ... og ja, det ble satt "litt på vent". ;)

 

Jobber med en del som er sivilingeniører -- og vi har samme lønn (siden de ikke "får igjen" for mastergraden i felten) -- selv om de helt sikkert har flere karrieremuligheter om de vil over i operatørselskap, eller i mmer R&D eller lederstillinger.

 

Jeg jobber som borevæskeingeniør i ett av de tre store.

Endret av Garden snake
Lenke til kommentar

Jeg er enig med både ATW og Garden snake. Jeg mente ikke at alle som har ramla gjennom en siv.ing.-utdannelse er garantert en mill i året innen de fyller 40, men en porsjon av de som er utdannet siv.ing. ender opp med å entre "syvsiffersklubben". Da er det underforstått at man må ta et steg opp/bort fra en typisk junior engineer-stilling. I tillegg er det både bransjeavhengig og sektoravhengig, vil jeg si.

Lenke til kommentar

 

Jeg jobber som borevæskeingeniør i ett av de tre store.

 

Baker Hughes? Samtlige i min klasse på NTNU som har fått jobb der (de fikk jobb i oktober i fjor) har nå fått beskjed om at det jobbtilbudet antageligvis bare er å skylle i dass pga. nedskjæringer etc. Dette skyldes, såvidt jeg har forstått, litt nedgang i oppdragsmengde i oljebransjen om dagen. Om du jobber i Schlumberger eller Haliburton (som jeg regner som de to andre av de tre store du nevner?) vil du vel uansett merke noe til dette på sikt, eller hvordan er din erfaring der? Hadde vært artig å høre om "problemene" i oljeservicenæringen er så alvorlig som enkelte artikler i DN (og lignende) prøver å få det til å virke. Det blir kanskje en avsporing av tråden da, men..

Lenke til kommentar

Jeg har merket lite til nedskjæringer. Det er vel helst de delene av oljeservice som går på vedlikehold og utbygging (f.eks. Aibel), evt. de som jobber kun når man borer (retningsborer, MWD, wireline), som merker det mest. Kanskje òg innen produksjon/brønnstimulering dersom produksjonen avtar, men jeg har knapt vært på produksjonsrigger.

 

Blir det dårlige tider, så er det bra med aktivitet i Nederland og Italia (m.fl), så jobb skal man alltids få.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tenker å starte på bygg ingeniør til høsten, noe tips til ekstra fag jeg burde ta? Har hørt at en del tar ekstra mattefag eller fysikk.

Ved hvilken læringsinstitusjon?

 

Hva mener du?

 

Hvor skal du studere :)?

 

Åjaa, :p. Enten Høyskolen i Oslo, stavanger eller Bergen. Tenkte først petroleum teknologi og kommer inn der også, men fristet ikke med tanke på arbeids-strukturen osv.

Lenke til kommentar

Åjaa, :p. Enten Høyskolen i Oslo, stavanger eller Bergen. Tenkte først petroleum teknologi og kommer inn der også, men fristet ikke med tanke på arbeids-strukturen osv.

 

 

Vel, hvis du tar en Bachelor 3 år og vil ta en master etterpå (2 år til etter bacheloren) så må du huske på at det vanligvis IKKE undervises nok matematikk til å gå rett til master fra bachelor. Du må da ta mer matte på siden av studiet eller etter studiet. Noen tillater at du går master uten dette ekstra mattekravet, så lenge det oppfylles innen første år på master er ferdig.

 

Men utenom dette ser jeg ikke noe grunn til å ta fler fag enn nødvendig, det er en god del arbeid og mye som skal læres. Så fokuser på det du skal ha og ha et godt sosialt nettverk, så klarer du deg mer enn greit nok :)!

 

Hvis du fortsatt vil ta fag utenom det obligatoriske så burde du først ta matematikk 3 som det ofte er kalt, som kvalifiserer deg til opptak på masterstudie (2 års). Ellers kanskje et fag som ikke er teknologisk relatert, bare for å utvide horisonten litt kanskje? Alt er opp til deg :).

 

 

EDIT: La nettopp merke til at det var "sony23" jeg opprinnelig hadde svart til. Mindfuckery is indeed present.

Endret av Engm
Lenke til kommentar

 

Åjaa, :p. Enten Høyskolen i Oslo, stavanger eller Bergen. Tenkte først petroleum teknologi og kommer inn der også, men fristet ikke med tanke på arbeids-strukturen osv.

 

 

Vel, hvis du tar en Bachelor 3 år og vil ta en master etterpå (2 år til etter bacheloren) så må du huske på at det vanligvis IKKE undervises nok matematikk til å gå rett til master fra bachelor. Du må da ta mer matte på siden av studiet eller etter studiet. Noen tillater at du går master uten dette ekstra mattekravet, så lenge det oppfylles innen første år på master er ferdig.

 

Men utenom dette ser jeg ikke noe grunn til å ta fler fag enn nødvendig, det er en god del arbeid og mye som skal læres. Så fokuser på det du skal ha og ha et godt sosialt nettverk, så klarer du deg mer enn greit nok :)!

 

Hvis du fortsatt vil ta fag utenom det obligatoriske så burde du først ta matematikk 3 som det ofte er kalt, som kvalifiserer deg til opptak på masterstudie (2 års). Ellers kanskje et fag som ikke er teknologisk relatert, bare for å utvide horisonten litt kanskje? Alt er opp til deg :).

 

 

EDIT: La nettopp merke til at det var "sony23" jeg opprinnelig hadde svart til. Mindfuckery is indeed present.

 

Får jeg spørre hva du studerer?

Lenke til kommentar

 

Bachelor ingeniør (om du tar noe krevende, som f.eks elektro/automasjon/mekatronikk) hadde mye større arbeidsmengde enn Master, men til gjengjeld var materialet tyngre på master.

 

Siste året på Bachelor var stort sett minimum 12 timer på skolen, og siste semester var vi der fra 0800 til 2300-0000, inkludert Lørdag og Søndag.

 

Problemet er at man har så mange prosjektoppgaver, innleveringer, hjemmeeksamen, lab rapporter, osv. Det bare ballet seg på mer og mer, spesielt mot slutten.

 

Men det er smak og behag, samt varierer det veldig på lærersted og fagansvarlig.

 

 

Dette er ikke erfaringen min. Vårt førsteår var rimelig hardt med mange øvinger etc, men 2. og 3. var nærmest friår.

 

 

Det høres veldig merkelig ut! Får jeg spørre hvilket studiested og hva slags studie du har gjennomført?

 

Har selv søkt på master til høsten hvor jeg blant annet hørt at det blir lagt opp til omtrent samme, eller marginalt større arbeidsmengde. Det har dog vært nok å fylle dagene med på bacheloren så jeg er ikke bekymret for å få et friår...

Lenke til kommentar

 

 

Bachelor ingeniør (om du tar noe krevende, som f.eks elektro/automasjon/mekatronikk) hadde mye større arbeidsmengde enn Master, men til gjengjeld var materialet tyngre på master.

 

Siste året på Bachelor var stort sett minimum 12 timer på skolen, og siste semester var vi der fra 0800 til 2300-0000, inkludert Lørdag og Søndag.

 

Problemet er at man har så mange prosjektoppgaver, innleveringer, hjemmeeksamen, lab rapporter, osv. Det bare ballet seg på mer og mer, spesielt mot slutten.

 

Men det er smak og behag, samt varierer det veldig på lærersted og fagansvarlig.

 

 

Dette er ikke erfaringen min. Vårt førsteår var rimelig hardt med mange øvinger etc, men 2. og 3. var nærmest friår.

 

 

Det høres veldig merkelig ut! Får jeg spørre hvilket studiested og hva slags studie du har gjennomført?

 

Har selv søkt på master til høsten hvor jeg blant annet hørt at det blir lagt opp til omtrent samme, eller marginalt større arbeidsmengde. Det har dog vært nok å fylle dagene med på bacheloren så jeg er ikke bekymret for å få et friår...

 

 

HiST, elektro, studiesretning elkraft

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...