tek73 Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 som harddisk?? Mange sier at du bør ha "rom-er" på en ide kabel og harddisker på en annen. Er det noen som kan forklare hvorfor evt om det ikke er riktig??
Blib Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Bare tull. Det er hipp som happ. Fungerer det med ROMene og HDD på samme kabel så blir det ingen forskjell ved å bytte...
John Kr Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Jeg har lært det slik at ROM'er på Secondary IDE og HD'er på Primary IDE. Dersom du har 2 stk pr IDE kabel så må du selvfølgelig velge master og slave. Som jeg oppfatter det så er det mange andre som kjører en blanding og det fungerer også, så hva som er best hvet ikke jeg.
snoopafella Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 tror det er fordi harddisker har 100 eller 133 MB overførings hastighet på ide bussen mens cd-rom har mindre hastighet og kan dermed sinke ned harddisken (ikke sinke selve hardisken men sakke ned overføringshastighet av data mellom HK og harddisk.)
AMD-guru #1 Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 tror det er fordi harddisker har 100 eller 133 MB overførings hastighet på ide bussen mens cd-rom har mindre hastighet og kan dermed sinke ned harddisken (ikke sinke selve hardisken men sakke ned overføringshastighet av data mellom HK og harddisk.) jeg er nokså sikker på at det er lik buss på begge IDE kanalene.. iallefall på nye HK.. mulig at jeg skyter meg selv i foten nå..
jorgis Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Det er lik buss på begge kanalene, men HD-en kjører 100 eller 133 MHz (akkurat nå er det bare Maxtor som støtter sistnevnte) og CD-drev kjører på 66 MHz (er ikke heeelt sikker på det, men mener at CD-drev kjører på ganske lav frekvens.) Hvis en HD prøver å sende data til HK med 133MHz samtidig som et CD-drev prøver å sende med 66MHz, vil det trolig bli litt problemer.
tek73 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Skrevet 18. oktober 2003 hastigheten på kabelen men utover det er det hipp som happ??
It's me Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Jeg har alltid hørt, at harddisk bør stå som master, men helst ikke to harddisker på samme kabel. Det gir elendig overføringshastighet mellom to disker på samme kabel. Ytelsestap andre steder blir det sikkert også. Bruk harddisk på master, og cd/dvd på slave.
cdrom Skrevet 18. oktober 2003 Skrevet 18. oktober 2003 Saken for cdrom 8) Som sagt tidligere i tråden bør hd være master og cdrom slave, ikke to hd på samme kabel.
Star Skrevet 19. oktober 2003 Skrevet 19. oktober 2003 ikke to hdd på samme kabel nei.. 100 + 100 eller 133 + 133 --> datatap 100+ 33 eller 133 + 33 --> bedre?
snoopafella Skrevet 19. oktober 2003 Skrevet 19. oktober 2003 Hvis en HD prøver å sende data til HK med 133MHz samtidig som et CD-drev prøver å sende med 66MHz, vil det trolig bli litt problemer. Var det jeg ville fram til (kansje litt dårlig formulert av meg). Cd-rom`en har ATA-66 hvis jeg ikke husker helt feil Overføringshastigheten er oppgitt i MB/s ikke MHz.
JohndoeMAKT Skrevet 19. oktober 2003 Skrevet 19. oktober 2003 Jeg støtter "CD-ROM senker hastigheten på hele kanalen" teorien. Jeg kjører ikke CD-ROM'er på samme kabel som HD....men så har jo ikke jeg brukt CD-ROM på flere år, så jeg er ikke personen å ta tips fra.
Ulvestad Skrevet 19. oktober 2003 Skrevet 19. oktober 2003 Da lærte eg noko nytt i dag med. Kult. at du kan bruke cd-rom på samme kabel som hd. Men det som blir sagt her at to harddisker på samme kabel gir dårlegere overføringshastighet er bare tull. Det er kun dersom du har to ulike disker. f.eks en 7200 og en 5400.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå