Gå til innhold

Kindle-lesebrett i Norge ?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg lesebrett fra Kindle, og lurer på om det er fornuftig å bruke penger på slike. Jeg lurer på om det er noen som har sånne lesebrett, og kan si litt om blant annet hvor stort utvalget av slike bøker er i Norge. Fordeler / Ulemper ved å bruke Kindle istedenfor vanlig papir-bøker ?

 

Hvis man kjøper bøker fra f.eks. Amazon i USA. Finnes det noen restriksjoner for når dem kan sende bøker som ble publisert i USA til Norge?

 

Det finnes enkelte "skrekk-historier" fra folk som har kjøpt masse bøker til Kindle, og som på en eller annen måte har klart å "miste" alle bøkene sine. Finnes det noen risiko for at man mister de bøkene man har kjøpt, og eventuelt hvordan fjerner man denne risikoen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint å bruke Kindle i Norge, men du får ikke tak i norsk litteratur til den. (Det finnes måter å konvertere norske epub-bøker til Kindles mobi-format, men det krever gjerne at du fjerner DRM-restriksjonene.) Det er få problemer med å kjøpe bøker fra amerikansk Amazon, men det kan jo være irriterende å finne fantastiske dagstilbud som ikke er gyldige utenfor USA.

 

Sjansen for å miste bøkene er nok minimal. Faktisk kan du åpne de samme bøkene i Kindle-appen på mobil eller nettbrett, uten å laste dem over.

 

Fordelen fremfor papirbøker: et helt bibliotek med Kindle-bøker er lettere enn to bøker. Ulemper: typografien er styggere enn i en pocket-bok fra syttitallet, og nesten lik i alle bøkene. Tregere å bla i.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å skaffe meg lesebrett fra Kindle, og lurer på om det er fornuftig å bruke penger på slike. Jeg lurer på om det er noen som har sånne lesebrett, og kan si litt om blant annet hvor stort utvalget av slike bøker er i Norge. Fordeler / Ulemper ved å bruke Kindle istedenfor vanlig papir-bøker ?

 

Hvis man kjøper bøker fra f.eks. Amazon i USA. Finnes det noen restriksjoner for når dem kan sende bøker som ble publisert i USA til Norge?

 

Det finnes enkelte "skrekk-historier" fra folk som har kjøpt masse bøker til Kindle, og som på en eller annen måte har klart å "miste" alle bøkene sine. Finnes det noen risiko for at man mister de bøkene man har kjøpt, og eventuelt hvordan fjerner man denne risikoen ?

 

Ebok.no har rundt 4000 norske bøker de kan sende direkte til din Kindle. Hvis ikke kan man skaffe bøker og fjerne DRM med f.eks Calibre.

 

Er helt klart fordel med Kindle over papirbøker, man kan ha med seg rundt 2000 bøker på enheten, er som å lese papirbok med e-ink skjermen og man kan lese med en hånd. Med Paperwhite utgaven av Kindle kan man også lese i mørket med "forgrunnslys" som ikke er sterkt og vondt for øynene.

 

De som har "mistet" bøker de har kjøpt fra Amazon har brutt Amazon sin EULA/ToS på en eller annen måte. Så lenge du ikke gjør noe shifty så er du rimelig trygg. Det er også veldig lett å fjerne DRM på bøkene du kjøper så du kan ha lokal backup hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Jeg står også på vippen til å kjøpe meg en Kindle og har surfet litt rundt ang. dette med norsk litteratur, kompatibelt for Kindle - er det noe som har skjedd de siste månedene, at litteraturen er blitt tilgjengelig?

 

I denne tråden m/flere sies det at det ikke går, kun "amerikansk" fra Amazon? Jeg finner nemlig en drøss nettstedet som tilbyr "de fleste norske E-bøker" kompatible for Kindle...?

 

http://www.digitalbok.no/norske-eboeker-kindle?gclid=CjwKEAjw2MOhBRCq-Nr87_j-lDASJAAl4FNhorw4pqIYeAMucu3sOKC4E01ao7LNMfP9l062Y77d7RoC3Xvw_wcB

 

Hvis tilfellet er at jeg tar feil ønsker jeg heller å kjøpe et annet nettbrett..

Normalt sett liker jeg best å lese på engelsk, men jeg må ha muligheten til å kunne lese norsk, da jeg ikke ønsker Jo Nesbø el.l. oversatt og "forandret"..

 

Også - har dere erfaring med Paperwhite kontra Paperwhite2? Er det noe poeng i å bruke 500kr ekstra på å kjøpe 2èrn?

 

Edit: Jeg ønsker å kjøpe et cover/etui til den samtidig, men finner svært få, og de jeg finner er stort sett utsolgt på ubestemt tid...(?)

Har du et tips om et solid, pent og brukervennlig (som ikke føles i veien når man leser, eller enkelt kan fjernes når man skal lese) etui setter jeg stor pris på det.

 

Takk :)

Endret av FromValhalla
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg står også på vippen til å kjøpe meg en Kindle og har surfet litt rundt ang. dette med norsk litteratur, kompatibelt for Kindle - er det noe som har skjedd de siste månedene, at litteraturen er blitt tilgjengelig?

Tilgjengeligheten er blitt mye bedre, og de fleste har gått over til vannmerking istedenfor DRM.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut :)

 

Jeg gikk inn for å kjøpe nå og blir litt skeptisk når jeg ser at kun er et nettsted i Norge som selger det?

Multicom selger 2 utgaver, Kindle 5 og Kindle paperwhite 2..

Kindle 5 er "utsolgt"....eller bare utilgjengelig for alltid..?

 

Får også beskjed om at "det er problemer" med å skaffe beskyttelsesetuier til Kindle...dette høres merkelig ut..

 

Er Kindle på vei ut eller hva? Dette burde jo selge som hakka møkk og finnes hos alle de store, slik som komplett eller Elkjøp..

 

Jeg blir litt skeptisk når det er så til de grader utilgjengelig jeg.. :ohmy:

Lenke til kommentar

Er meget fornøyd (:

 

Har et lite spørsmål som kanskje er litt off topic(?)

Den første boka som ble lagt over var PDF, send og konvertert via kindle-mail og havnet i cloud. De neste bøkene ble lagt inn via Caliber og havnet i my device.

 

Jeg får ikke flyttet boka fra cloud til my device? Vil jeg kunne lese bøker offline når de ligger i cloud mon tro, eller må de være på my device?

 

Caliber var forøvrig helt supert, så enkelt å legge alle de rare, gamle bokformatene mine over til Kindelen(:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...