Gå til innhold

Er "jeg" bare et konsept?


Anbefalte innlegg

Jeg er meg, vil jeg jo si, men er jeg virkelig "noen"? Er personligheten min bare et konsept, er jeg bare et oppkonstruert konsept?

 

Vi alle er vel bare en del av prosessene rundt oss. Vi er alle en del av økosystemet vi lever i.

 

 

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skulle skrive.

 

 

Men, uansett. En fin video, syntes jeg:

 

 

God søndag :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt latterlig, hvordan alt jeg gjør, legger så mye føringer for fremtiden. Det er som jeg har et konsept over hva jeg kan gjøre, og om noe er utenfor det konseptet, så er det noe jeg ikke kommer til å gjøre, selv om jeg kanskje tror jeg vil det.

 

Det jeg tenker på her, er hvor begrensende det kan være å ha en "personlig historie".

 

Også, rart hvordan det som skjedde i fortiden og det man tror skal skje i fremtiden, så til sinnsykt tar over livet mitt. Som om jeg er den personen jeg har en tanke om.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man først skjønner at man ikke er noe, altså en slags fast substans med sjel osv, så er det en befrielse i seg selv, for da kan du bestandig velge akkurat hvem du vil være, når du er trenger det.

 

glem fortid og fremtid, vær der du er til enhver tid, og i naturlig samsvar med det du hele tiden gjør

 

Alan Watts var en av pionerene som innførte buddhistisk filosofi i vesten, og spesielt i det landet som trenger det mest, nemlig USA.

Lenke til kommentar

Hvis det er en mening med livet, så tror jeg det er å ha sex.

 

Meningen kan jo også være å komme i historiebøkene, men da likestilles ego, ondskap og godhet. Æsj!

Meningen kan umulig være å ødelegge planeten vår, selv om det synes å være vårt mål.

 

Vi var ingenting før vi ble født, og er ingenting etter vår død. Det som er igjen er våre barn, våre barns barn og våre barnebarns barn etc. men barnebarnsbarna husker ikke de fleste av oss. Bare de som kommer i historiebøkene.

 

Har du ikke sex, får du ikke barnebarnsbarn, men hva så, hva skal vi egentlig med dem? Kanskje sex ikke er svaret på alt!

 

Kanskje det virkelig er 42.

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Hvis man først skjønner at man ikke er noe, altså en slags fast substans med sjel osv, så er det en befrielse i seg selv, for da kan du bestandig velge akkurat hvem du vil være, når du er trenger det.

 

glem fortid og fremtid, vær der du er til enhver tid, og i naturlig samsvar med det du hele tiden gjør

 

Alan Watts var en av pionerene som innførte buddhistisk filosofi i vesten, og spesielt i det landet som trenger det mest, nemlig USA.

Har i 2 år nå, faktisk prøvd å ikke være noe, og jeg har endelig gitt det opp. Så nå nyter jeg egoet mitt, og prøver å gjøre det sterkere for hver dag som går :) .
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hvis man først skjønner at man ikke er noe, altså en slags fast substans med sjel osv, så er det en befrielse i seg selv, for da kan du bestandig velge akkurat hvem du vil være, når du er trenger det.

 

glem fortid og fremtid, vær der du er til enhver tid, og i naturlig samsvar med det du hele tiden gjør

 

Alan Watts var en av pionerene som innførte buddhistisk filosofi i vesten, og spesielt i det landet som trenger det mest, nemlig USA.

Har i 2 år nå, faktisk prøvd å ikke være noe, og jeg har endelig gitt det opp. Så nå nyter jeg egoet mitt, og prøver å gjøre det sterkere for hver dag som går :) .

 

 

Kjeder du deg? :)

Lenke til kommentar

Siden du nevnte "ego" - her er en grei innføring i den typen skapelse

 

https://www.youtube.com/watch?v=9d4pdXXmA-U&list=UUfJMENqu6SDeJIt9hyM14cw

Nå har jeg ikke sett videoen, men mine grunner til å bli "ego-free" var egoistiske, dermed helt paradoksal.

 

Tenk om hele jordkloden kun er ett eksperiment gjort av romvesener... det hadde vel vært verre.

Det kan hende, men hvorfor skulle det vært verre? Endret av Rescue me
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Nå har jeg ikke sett videoen, men mine grunner til å bli "ego-free" var egoistiske, dermed helt paradoksal.

 

 

Vel, det er ikke spesielt paradoksalt for meg, fordi jeg tror nok jeg skjønner i hvilken retning du peker - selv måtte jeg utfordre egoet slik at det åpenbarte seg fullstendig, så tok jeg svinet ved strupen og kverket faenskapet, der og da. Det smakte litt brent av hele situasjonen, men det må kanskje svi ekstra for noen av oss, før vi helt fatter poenget

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg ikke sett videoen, men mine grunner til å bli "ego-free" var egoistiske, dermed helt paradoksal.

Vel, det er ikke spesielt paradoksalt for meg, fordi jeg tror nok jeg skjønner i hvilken retning du peker - selv måtte jeg utfordre egoet slik at det åpenbarte seg fullstendig, så tok jeg svinet ved strupen og kverket faenskapet, der og da. Det smakte litt brent av hele situasjonen, men det må kanskje svi ekstra for noen av oss, før vi helt fatter poenget

 

Jeg vil påstå jeg har drept konseptet jeg har av meg ("ego"). Men, det oppstår alltids et nytt konsept av meg selv, jeg har på ingen måte greid å være uten et "ego".

 

Men greia er: Hvorfor vil jeg ikke ha et "ego"? Av egoistiske årsaker, som at jeg ikke kan såres, fordi det ikke er noe å såre. Så er det jo den jeg leste; "desire to be free of desire", som er så inni helvetes paradoksal.

Endret av Rescue me
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vil påstå jeg har drept konseptet jeg har av meg ("ego"). Men, det oppstår alltids et nytt konsept av meg selv, jeg har på ingen måte greid å være uten et "ego".

Men greia er: Hvorfor vil jeg ikke ha et "ego"? Av egoistiske årsaker, som at jeg ikke kan såres, fordi det ikke er noe å såre. Så er det jo den jeg leste; "desire to free of desire", som er så inni helvetes paradoksal.

 

Bort med ordet "desire", og inn med "letting go", er mitt forslag, dessuten kan ingen gi en akkurat det "slippordet" som passer perfekt, men man må finne det selv - det som virker på meg virker bare for meg osv. Og når du sier at det kommer ett nytt ego, så stemmer det, fordi vi er fremdeles utsatt for de samme påvirkningene som var årsaken for det "originale egoet", og den kondisjoneringen blir vi ikke kvitt, men vi kan være klar over det, og hele tiden holde et passelig ego, ikke et ubrukelig ett.

 

Hver gang man får kontakt, lager man en fin skapelse, og når man ikke har kontakt, lar man det fare ved å "letting go", for så å være tom og våken igjen.

Endret av Bruker-95147
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Bort med ordet "desire", og inn med "letting go", er mitt forslag, dessuten kan ingen gi en akkurat det "slippordet" som passer perfekt, men man må finne det selv - det som virker på meg virker bare for meg osv. Og når du sier at det kommer ett nytt ego, så stemmer det, fordi vi er fremdeles utsatt for de samme påvirkningene som var årsaken for det "originale egoet", og den kondisjoneringen blir vi ikke kvitt, men vi kan være klar over det, og hele tiden holde et passelig ego, ikke et ubrukelig ett.

Hver gang man får kontakt, lager man en fin skapelse, og når man ikke har kontakt, lar man det fare ved å "letting go", for så å være tom og våken igjen.

 

Manglet et ord i setningen "desire to (be) free of desire".

 

Men slik jeg ser det, nå i hvert fall :p , så har jeg lyst på et sterkt ego basert på mine verdier, men samtidig ikke ha binde seg for mye opp til det. Altså, på en måte ikke ta verden så veldig seriøst. Dette sitatet her er rimelig genialt i så måte: "Nothing being more important than anything else, a warrior chooses any act, and acts it out as if it mattered to him. His controlled folly makes him say that what he does matters and makes him act as if it did, and yet he knows that it does not. So when he fulfills his acts, he retreats in peace. Whether his acts were good or bad, or worked or did not, is in no way part of his concern."

 

For om man ikke bryr seg om livet, fordi man kanskje ser på det som ubetydelig, vil man nok ikke kunne ha et bra liv. Så man må nesten lure seg selv til å ta livet seriøst, selv om man tror det hele er tull.

 

 

Jeg har drept meg selv før, jeg vet jeg har muligheten til å gjøre det igjen. Men hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg er glad i det jeg gjør.

 

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan være til stede fysisk uten å være til stede psykisk. Noen ganger må man huske at alle dører man går gjennom ikke alltid fører deg dit du vil. Er det du selv eller en annen som har påvirket deg til å gå gjennom døren du akkurat går gjennom nå?

Ubevisst blir man påvirket av miljø rundt seg, helt til man til slutt blir styrt av andres tankeganger.

Sprekk heller boblen nå, istendenfor å bruke tid på å finne veien ut.

Lenke til kommentar

Du kan være til stede fysisk uten å være til stede psykisk. Noen ganger må man huske at alle dører man går gjennom ikke alltid fører deg dit du vil. Er det du selv eller en annen som har påvirket deg til å gå gjennom døren du akkurat går gjennom nå?

Ubevisst blir man påvirket av miljø rundt seg, helt til man til slutt blir styrt av andres tankeganger.

Sprekk heller boblen nå, istendenfor å bruke tid på å finne veien ut.

Prøve å holde meg mot midten. Finne balansen, som jeg aldri oppnår helt 100%, men kan hende jeg opplever den litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...