Knut S Skrevet 12. juni 2014 Skrevet 12. juni 2014 sveip over havet fikk det dessverre ikke skarpere, men syns bildet i seg selv ble bra om man ser bort fra skarpheten og litt utbrent på det hvite Noen tips hvordan man kan få det bedre? Se bildet
Knut S Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Skrevet 12. juni 2014 selvfølgelig er det jo best å få det klarest mulig idet man tar bildet, men kan noe av dette reddes på redigering ?
Roar Kneppen Skrevet 12. juni 2014 Skrevet 12. juni 2014 På fugler i flukt er ofte høy ISO og hastighet en forutsetning. I dag har jo de fleste objektiver stabilisator så litt kamerarystelser blir det gjerne kompensert for. Det det ikke kompenserer for er å trykke ned utløserknappen før kamera har fokusert ferdig hvilket jo gir uskarpt bilde. Men i og med at det her er snakk om måke som man jo treffer på overalt ville jeg heller tatt nye eksponeringer. Jeg bruker jo bilder som ikke holder mål og lager bilder ut av det ved hjelp av kombinasjoner av filtre og verktøy. men der må man prøve seg fram for til det finnes ingen oppskrift. Dessuten er det ikke da lenger snakk om rein foto, men manipulasjon. Intet fotoprogram kan rette opp et bilde som i utgangspunktet var uskarpt. Proffe fuglefotografer sier ofte at de får et blinkskudd pr. 3000 eksponeringer så største muligheten for å få et som sitter er å ta mange eksponeringer uansett hva motivet er for å sikre seg at kanskje et sitter som det skal. Jeg ser det ikke som verdt jobben her, men utbrent hvit kan fikses selv om all informasjon mangler ved å tilsette støy som så blures litt og så gjenta det flere ganger. Kanskje et klikk på sharpen til slutt kan gi litt illusjon om at her er konturer. men det krever prøv og fei, prøv og feil - kanskje mange ganger før man får et tilfredstillende resultat. Mengden støy og bluring har selvfølgelig mye å si. Jeg har brukt det en del på utbrente hvite fugler og vann. men det koster tid og pirkearbeid. Noen ganger er det likevel informasjon selv om felter ser utbrent ut. Ved å dempe lyset forsiktig ser man da om konturer kommer til syne. Hva dette bildet gjelder ville jeg nok bare glemt det og tatt en ny tur med kamera for å lete etter måker. De er ikke vanskelig å finne. Roar
Knut S Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Skrevet 12. juni 2014 takk for utfyldende og konstruktiv tilbakemelding Roar. Ja sant det, finns mye måker å ta bilder av og dette er desidert ett bilde jeg ikke skal ha på veggen for å si det sånn Men så er det denne nysgjerrigheten min da, som gjerne vil vite hvordan og hvorfor Alltid godt å få tips av dere for neste gang kan det jo være ett bilde jeg aldri får sjansen til igjen og ikke bare en måke. Ja ser for meg at det nesten hadde blitt en håpløs jobb med å få redigert dette og med min kompetanse på det så tror jeg nok at jeg skal trene mest på selve bildetagingen
Anbefalte innlegg