Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig ytelse, telenor ADSL


Anbefalte innlegg

Hei folkens, prøver og få et par råd ang. adsl tilkoblingen til mine svigerforeldre.

Har selv ikke hatt adsl siden 2000 tallet engang, så er ikke helt oppdatert om hva jeg kan forvente av adsl tilkoblingen.

 

Prøvde og sette opp en chromecast med netflix tilkobling ettersom de er veldig fan av og se tv serier og filmer, hvorav dette var helt umulig grunnet nett hastigheten.

 

De har hatt problemer med farten på deres tilkobling i rundt 6måneder nå, hvorav kontakt har blitt tatt med telenor og de har blitt lovet utbedringer uten bedring.

Noe av grunnen til de ville få seg netflix og kunne streame film\serier var at nettet endelig skulle være fikset.

 

Ifølge informasjonen jeg har fått tildelt, har de en 2Mbit linje, men etter mine målinger får de ikke utnyttet mer en rundt 0.2mbit, dog sjekker telenor sine sider og de tilsier at linje farten kan variere fra 0.2mbit til 2mbit, som etter min formening er helt ubrukelig hvis du skal prøve og strømme noe fra nettet eller surfe generelt.

 

Har sjekket Kapaks, og de skal ifølge kunne ha muligheten til og få langt bedre hastighet en de har og betaler for.

Dog avstanden fra Sentralen inkl. inntak er ifølge kapaks 4608meter som jeg forventer vil senke hastigheten en god del, så de forventer ikke 25mbit tilkobling.

 

Informasjon fra kapaks er:

 

Produktinformasjon Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL Bredbåndsprodukt på linjen: BA Søkt produkt: ADSL-BASIS Høyeste produktklasse: ADSL 1856/384 Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 1856 Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 384 Produktkode: 107 Estimert netto nedlastingshastighet: 2000 Estimert netto opplastingshastighet: 400 Estimert brutto nedlastingshastighet: 1990 Estimert brutto opplastingshastighet: Ikke tilgjengelig Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256 Mulig produktklasse: ADSL 480/128 Mulig produktklasse: ADSL 864/192 Mulig produktklasse: ADSL 1248/256 Mulig produktklasse: ADSL 1856/384 Informasjon om termineringspunkt Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har eDSLAM og aeDSLAM Linjeinformasjon Fremføringsnummer: 61941039 Linjenummer: 348004 Fysisk linjeid: 1102652 Signatur for modersentral: BYN

 

 

 

 

Hvis det ikke er mulig og få en raskere tilkobling via kobber kabel, er det da et verdig alternativ feks ice-net? Ettersom de ønsker og bruke det til strømming regner jeg med det er begrensninger på hva som er tilgjengelig av mobilt bredbånd pga nedlastnings begrensninger.

 

Skal gi telenor en telefon senere idag for og se om det er muligheter for bedring, og hva som er problematikken ettersom de ble lovet bedringer rundt nyttår.

 

Takker for alle svar og innlegg,

Kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med mobilt bredbånd, er både man må ha ruter i dette tilfellet, det koster forhåndvis mye bare se på f.eks Huawei B593S Mobil Bredbåndsrouter Støtter opptil 150Mbps nedlasting. CS og VoIP support som verken støtter intel AC eller Gigabit ethernet.

 

Er det dårlig 4g dekning der du er eller 3g så er det lite å gjøre. Satelitt 5G kan være alternativ på fjell eller steder med begrenset valgmuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med mobilt bredbånd, er både man må ha ruter i dette tilfellet, det koster forhåndvis mye bare se på f.eks Huawei B593S Mobil Bredbåndsrouter Støtter opptil 150Mbps nedlasting. CS og VoIP support som verken støtter intel AC eller Gigabit ethernet.

 

Er det dårlig 4g dekning der du er eller 3g så er det lite å gjøre. Satelitt 5G kan være alternativ på fjell eller steder med begrenset valgmuligheter.

 

Det er 3G dekning tilgjengelig, fikk testet det gjennom telefonen min og fikk rundt 3mbit \ 0.6mbit via 3G nettet.

Så det er nok et alternativ hvis telefon samtalen med telenor ikke går noen vei.

Glemte og inkludere mine hastighets tester i første posten, testet via speedtest.net og fikk alt ifra 0,1mbit\0.01mbit til 0.4mbit\0.6mbit, med latency ifra 250ms opp til 400ms, som igjen tilsier det er noe galt.

Kan dette være pga avstanden til sentralen?

De bor litt utpå en bygd, så nærmeste nabo er nesten en kilometer nedi veien, og de har ikke noe problemer med nettet.

Lenke til kommentar

De skal ha fått nytt modem fra Telenor nylig, hvilke model det er tør jeg ikke ha noe påstand for siden jeg ikke er fysisk tilstede akkuratt nå.

Kan komme tilbake med model og modem informasjon iløpet av dagen.

 

Hastighets sjekkene ble tested via wi-fi, skal bortom og teste videre med kabel og laptop senere idag.

Etter en kjapp samtale med en kar hos telenor, virket han litt overrasket av at de ikke fikk bedre hastighet, hvorav hans tester viste at de skulle få inn rundt 1.5mbit.

 

Hvis testene med kabel tilsier at det er Wi-Fi'en som skaper krøll, skal jeg jo sjekke opp de trådløse kanalene med InSSID og se om det kan bli bedring ved kanal bytte.

 

Om ikke netflix blir markant bedre, vil ivertfall vg.no laste inn fortere en 5minutt :-)

 

Var og forsåvidt i kjapp kontakt med breiband.no, hvorav det skal være en 5G antenne ikke langt under hvor svigers bor, men om antennen er synlig i luftlinjen vet jeg ikke enda.

Lenke til kommentar

Dersom nærmeste nabo er 1 km unna, kan det vel ikke være andre wifi-nett som forstyrrer. Sjekk med PC koblet rett i modem, og slå av WiFi mens du tester.

 

Sjekk også om modemet er oppgradert, du finner siste FW-versjoner her: stup.telenor.net

 

Telenor har vanligvis god kontroll på hvilken ytelse man får, og leverer som regel (basert på egen erfaring) minst det de lover. På min 25/5 måler jeg stort sett ca 26/6, og det er over wifi med andre enheter tilkoblet samtidig.

Lenke til kommentar

Dersom nærmeste nabo er 1 km unna, kan det vel ikke være andre wifi-nett som forstyrrer. Sjekk med PC koblet rett i modem, og slå av WiFi mens du tester.

 

Sjekk også om modemet er oppgradert, du finner siste FW-versjoner her: stup.telenor.net

 

Telenor har vanligvis god kontroll på hvilken ytelse man får, og leverer som regel (basert på egen erfaring) minst det de lover. På min 25/5 måler jeg stort sett ca 26/6, og det er over wifi med andre enheter tilkoblet samtidig.

Har samme erfaringer med telenor som du har, ikke personlig med har foreldre som har telenor og det skal være helt oppegående i min bok.

 

Hvis ikke testene viser til at feilen ligger i modemet, skulle telenor lage en sak og gjøre sitt ytterste i og fikse det :-).

Lenke til kommentar

Nå er det da ikke rart at telenor klarer å levere rundt 50 Mbit linje på VDSL teknologien eller opp til 25 Mbit i storbyer eller ikke lengere en 800 meter fra sentralen.

Vil tro det er mest fordi muligens det er ren telefonkabel helt til sentralen, dermed vil nok hastigheten stupe kraftig. Og det antakelig er såpass dyrt å bygge fiber i området at det ikke skjer noe.

Lenke til kommentar

Nærmeste 5G-sender fra breiband.no er ca 2,5-3 km øst for adressen deres, men jeg vet ikke om det er noe i veien som hindrer fri sikt. Breiband.no har to-tre andre sendere spredt litt lenger unna, men det er godt mulig bredbånd kan leveres med en tilfredsstillende hastighet (opptil 6 mbit symmetrisk). Last uansett ned appen fra breiband.no fra Google Play eller App Store, så kan du se hvor antennene er i terrenget rundt deg. Da kan du raskt finne ut om det er fri sikt.

 

I følge Telenor Jara kan det leveres maks 2340 kbps ned og 581 opp på det sambandsnummeret/fremføringsnummeret du tar med i første post.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nærmeste 5G-sender fra breiband.no er ca 2,5-3 km øst for adressen deres, men jeg vet ikke om det er noe i veien som hindrer fri sikt. Breiband.no har to-tre andre sendere spredt litt lenger unna, men det er godt mulig bredbånd kan leveres med en tilfredsstillende hastighet (opptil 6 mbit symmetrisk). Last uansett ned appen fra breiband.no fra Google Play eller App Store, så kan du se hvor antennene er i terrenget rundt deg. Da kan du raskt finne ut om det er fri sikt.

 

I følge Telenor Jara kan det leveres maks 2340 kbps ned og 581 opp på det sambandsnummeret/fremføringsnummeret du tar med i første post.

Takker for svare :-)

 

Var i kontakt med Breiband.no og 5G nettet hadde sterke krav om antennen var i fri sikt, hvorav det er en skog i veien så uten at jeg beskjærer litt i skogen vil ikke det heller være mulig, kan hende det kommer nye muligheter i fremtiden :-).

 

Etter litt innstillinger i router, og telefon samtale med telenor, kom farten seg opp i rundt 1.5-2mbit, som er langt bedre en hva som var, og opplevelsen deres ble mye bedre en hva den tidligere var.

 

Så til det blir ny 5G antenne så overlever de med det vi har fått til nå :-)

 

Takker for svar alle sammen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...