Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei. Vurdere å handle meg en kraftig router for større LAN-parties.

Vurderer derfor å bare hoppe rett på 10Gbitps. Er det noen routere som ikke koster skjorta som takler slikt?

Here's the deal: Routeren må takle 10x Gigabit WAN-porter og 10x Gigabit LAN-porter. Bør ha svært avanserte innstillinger, på linje med pfsense om ikke mer.

Er dette noe f.eks Cisco/Juniper har?

-Caster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CasterAnd: alt går egentlig på hvor mye penger du har å hoste opp.

 

F.eks kommer man langt med en Cisco 3600X. Vil tippe den kommer på noe rundt 50k for 2 * 10G + 24*1G, med optikk og lisens. Husk at det er en avansert L3-switch, som kan veldig mye ruterstuff. Litt usikker på hvordan det er med rene Cisco-routere som tar seg av 10G uten å komme opp i 100-kilos klassen. Cisco 6503? Cisco 7603?

 

Ellers har man f.eks Juniper MX-serien, MX10 og MX40 er fine boxer. Har en del erfaring med MX80 til MX960, og Juniper-plattformen er finfin å jobbe med etter å ha satt seg inn i den.

 

---------------

 

Om du kjenner PFsense godt, er det ikke bedre å gå for en kraftig server med 2 * 10G-interface, og kjøre PFsense på den?

Lenke til kommentar

Mikrotik har vel noko billig, men ganske bra greier. Er litt usikker på om du skal bruke fiber eller vanleg RJ45 tilkoblingar.

 

http://routerboard.com/CCR1036-8G-2SplusEM

Denne her er serriøst kraftig. Har 2*10gig sfp + 8 gigabit porter.

 

http://routerboard.com/CCR1016-12S-1Splus

Denne er ikkje like kraftig, men har en 10gig port + 12 gigabit sfp porter.

 

Vurderar sjølv å kjøpe inn eit par av desse og teste til lan. Dei kraftigaste modellane har serriøst mykje minne og minst 1 cpukjerne pr port.

Endret av Fl?ffy
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Trist at pfsense ikke støtter 10gig enda, men nå er dette innkjøp for future-proof så kanskje noe skjer imens.

 

Har snakket litt med diverse folk, og det virker som om dual Xeon E5 burde funke.

 

Kan ikke kjøre fiber. Mesteparten av nettverneutstyret dette skal kjøres på lam fint få 10Gbit inn, men det fordeles gjerne utover flere porter på 1gbit hver. Derfor skal jeg prøve å få inn 5x Quad Gigabit switcher.

 

Kommer også til å presse inn et nettverkskort for fiber-setups.

 

Dette er ingen permanent installasjon, men heller en boks som skal brukes på alskens LAN-parties - store og små, og også være future-proof for noen år.

 

Har ikke budsjett på 50K. Trenger bare 10gbit kapasitet inn og 10gbit ut, fordelt over 10-12 Gbit-porter osv.

 

Akkurat nå er pfsense et av de billigste valgene (hvis jeg handler for det meste brukt), og også et av de mest gøyale da jeg kan sette sammen nok en datamaskin :p

 

Thoughts?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...