Gå til innhold

Peltier-element og hjemmelaget mini-kjøleskap


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.
Tar opp igjen denne tråden. Kabinettene har bare stått på et verksted i et års tid :p
Men lurer på hvorfor sett man får fra Ebay har en liten og en stor kjøler og vifte? Ikke at det er så viktig :p Lurer på å kjøpe et par TEC1-12707 eller tec1-12706 fra ebay, 7 amper på hver gir 168w ved 12v, da ligger jeg under maksgrensa på 180w (på 12v railen) på PSUen eg hadde tenkt å bruke. Finner ikkje 7 amp på ebay, men finner 6A (144w tot) og 8A (192W tot). Er redd for at 144w blir litt svakt, og at 192w overbelaster PSUen. Er kjølerene for små til varmen både fra et Peltier-element på 96W og varmen som kommer fra skapet? Vedlagt bilde av kjølerene jeg hadde tenkt å bruke, med 120mm-vifte for referanse. størrelse. Hadde tenkt å bruke denne vifta på bildet, på kaldsiden, og en vifte som hører til Hyper 212 Evo på den varme siden av elementene.

Det viktigste nå er at det er kaldt inne i barskapet. Det trenger ikke om å være 5 grader der inne, men målet er å få tempen så lavt som mulig med hva jeg har tilgjengelig.
Vedlagt bilde av kjølerene jeg hadde tenkt å bruke, med 120mm-vifte og strømforsyningen fra Delta 180W på 12V i bakgrunnen.

Må bytte ut noen kondensatorer på PSUen jeg hadde tenkt å bruke, CrapXon er dritt... Ellers er PSUen i god form, en Delta 250w. Har også en HKC 430W (med FSP innmat tror jeg) med 264W på 12v railen, men hadde håpt på å bruke 250Wen i stedet, både siden jeg hadde tenkt å bruke 430Wen til noe annet senere, og Deltaen mangler kabientt og passer perfekt inn i kabinettet jeg har tenkt å bruke til kjøleskap. Kanskje kjølerene også blir litt små til Peltier-element på opp til 130W hver? Må også ha 40*40mm.

Hvordan skal jeg isolere dette? Funker isopor? Håper på å kunne slippe å bestille isolasjon, og heller finne noe lokalt, men må man så må man
Takker for svar :)

post-223190-0-44772200-1438190690_thumb.jpg

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Er noen år siden jeg drev å planla og beregnet på peltier, ble aldri noe av for min del, men kan forsøke å hjelpe litt  :)

 

Skal du kle skapet med isolasjon innvendig eller utvendig? Isopor er jo en veldig god isolator, men usikker hvordan den blir over tid med tanke på kondens hvis den ligger utildekket inne i skapet.

 

Slik jeg husker peltier så er de ganske sprø og lett å knuse. De krever derfor en del av selve monteringen. Data som er oppgitt på strømtrekk er vel også maks-verdier, og vil kun være gyldig når delta T er 0. Etterhvert som temperaturforskjellen øker så vil strømtrekket gå ned. Jeg vil derfor tro at du kan løse eventuell overbelastnings-problematikk med en form for tidsforskyver mellom element 1 og 2. Når du slår på hovedstrømmen så starter ikke element 2 før etter feks. 1-2 minutter. Du kan jo også kjøpe ett av hver størrelse (hvis det er samme selger).

 

For å beskytte peltier-elementet så kreves det jo at du får bort varmen på en effektiv måte, hvis ikke så brenner de opp. Det er derfor viktigst å sørge for god kjøling av den varme siden. Hvis du benytter en litt mindre kjøler på den kalde siden så vil jo det virke som ekstra sikkerhet, den kalde siden blir fortere kald enn den varme blir varm. Dess mer effektive kjølere du har, dess nærmere delta T =0 er du, og dess mer kjøleeffekt kan du få av peltier-elementet over tid, men altså viktig å unngå for mye varme på den varme siden. Vil tro dine kjølere er mer enn gode nok, men benytt altså en mindre kjøler på den kalde siden enn den varme. 

 

Du bør også tenke på at kjøleren på den kalde siden kan finne på å rime. Ser for meg en isball etter noen timers drift  :tease: Kanskje du trenger en litt mer avansert styring med avriming-sykluser? Bare testing vil vise dette. Ser frem til fortsettelsen  :dremel:

Endret av madammim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fiaflex er ypperlig og enkelt i bruk for å isolere både inni og utenpå. Anbefaler 10mm tykkelse. Så kan du ha flere lag for bedre isolasjon. Den er selvklebende på de fleste underlag. Så har den tette porer, slik at den ikke blir våt.

 

Husk å tenke på hva du setter inn i skapet, og hvilken temperatur det har, og hvor raskt du vil kjøle det ned, ved beregning av kjøleeffekt..

Lenke til kommentar

Hvor mange peltierelementer snakket vi om? Får ikke helt infoen (var litt uklart) til å stemme med datablad.

 

Først og fremst, effektivitet er nøkkelen til suksess på peltierelementer. Den varierer mye, og jo mer effektivt, jo mindre krever det av PSUene. I mine egne prosjekter så var det beste å kjøpe noen kraftige elementer som jeg kjører på maksimalt halv effekt (33-50 %). Bedre effektivitet gir dog ikke bare mindre strømtrekk, men også lavere temp på varmesiden som igjen betyr mindre delta T, og elementene trenger å jobbe enda mindre.

 

Var også litt i tvil om du snakket om kjøleeffekt eller effekten som elementet trakk. Går ut fra at den skal kjøle med en temperaturforskjell fra kanskje 25 grader omgivelse til 5 grader inne i skapet. Dvs. Delta-T 20. Slenger vi på en f.eks 15-20 grader til, pga. Tap i kjøler på varmesiden og litt på kuldesiden. Så bør vi vel se på grafen av hva de forskjellige elementene klarer ved Delta-T 35-40.

 

Hvor stort blir området som skal holdes kjølig (etter isolasjon)? Ca.

 

Anbefaler å se litt på denne siden:

Der kan man sammenligne tall litt lettere og lettere se hva man trenger. Samt mer seriøs aktør. http://www.customthermoelectric.com/tecs_imax.html

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann.

 

Skumleste litt her, og ser at dette er ett spennende og lærerikt prosjekt for de som vil prøve seg. Skal dere bygge dette vil jeg anbefale dere at dere benytter Litex-Plater. Det er de platene man benytter i moderne bygging av bad. De har kjerne av styroform og er såppas solide at man gjerne limer opp flere hundre kg med baderomsfliser på dem osv. Disse fåes fra 1 til 5 cm tykkelse i allefall. Videre for å drive peltierelementet er det greieste å benytte en elektronisk transformator til spotlights. Der får du bra stabile og billige strømforskyninger i forskjellige størrelser. For peltierelementer bør du bare lage en "sandwich" konstruksjon med kjøleribber på begge sider og får du tak i ett tykt kobberstykke så du får litt avstand mellom kald og varm side blir det bra. Ideelt sett bør da dette tilpasses så det omtrent tilsvarer tykkelsen på byggmaterialene.

 

For temperaturstyringen kan du benytte en fast thermostat fra Elfa eller lignende. De får du i de fleste varianter og temperaturer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

Det har vært vanskelig å svare i denne tråden, skole og andre prosjekter har komt i veien, så har ikke hatt særlig mye tid til forumet. Skal prøve å svare så godt jeg kan når jeg får tid og energi til det.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...