Gå til innhold

Sensor på muntlig eksamen vgs


Anbefalte innlegg

Jeg kom opp i muntlig eksamen idag. Og når jeg så leste navnet til sensoren så tenkte jeg med en gang at sensoren haddr likt navn og etternavn som min lærer som jeg hadde i samme faget i fjor. Men dette er jeg altså ikke 100 % sikker på, fordi jeg får jo ikke møte sensor før selve eksamen.

 

Det jeg lurer på er, hvis sensoren er den samme personen som jeg hadde i faget året før(gikk på en annen skole da), om det vil ha noe å si med tanke på at jeg har hatt sensor som lærer tidligere? Jeg har aldri hatt kontakt med læreren utenom skolen.

Endret av scancode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke møte læreren min før tirsdag, så jeg vil gjerne prøve å finne ut av det.

 

Ja, men jeg kan uansett ikke vite 100 % om det er den læreren. Dessuten kjenner jeg ikke personen på noen annen måte enn fra norsk timene. Det er jo ikke min feil at jeg ble trekt opp i eksamen med en sensor som muligens har vært min norsklærer? Så jeg burde ikke lide pga det?

Lenke til kommentar

Det skal være to sensorer, en intern og en ekstern. Poenget med dette er ikke at sensor ikke skal kjenne deg, men at sensor ikke skal tilhøre din skole. Det er nemlig ikke bare du som bedømmes, men din skoles undervisningsform og -metode.

 

At ekstern sensor har undervist deg i andre fag eller samme fag på andre årstrinn (ved en annen skole) er derfor i utgangspunktet ikke et problem. Det kan bli et problem dersom sensor lar tidligere faginntrykk av deg influere på hvordan vedkommende bedømmer din eksamen i dag, men det er ikke en uvanlig problemstilling (tvert imot er det en problemstilling alle interne sensorer kjenner til) og jeg antar at de fleste lærere har et bevisst forhold til at under en eksamen er det kun prestasjonen under eksamen som er relevant. Du kan jo spørre sensor.

 

Dersom sensor har lagt vekt på utenforliggende forhold (som f.eks. tidligere faginntrykk) er det en formalfeil ved eksamen som kan føre til at eksamen blir opphevet.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal være to sensorer, en intern og en ekstern. Poenget med dette er ikke at sensor ikke skal kjenne deg, men at sensor ikke skal tilhøre din skole. Det er nemlig ikke bare du som bedømmes, men din skoles undervisningsform og -metode.

 

At ekstern sensor har undervist deg i andre fag eller samme fag på andre årstrinn (ved en annen skole) er derfor i utgangspunktet ikke et problem. Det kan bli et problem dersom sensor lar tidligere faginntrykk av deg influere på hvordan vedkommende bedømmer din eksamen i dag, men det er ikke en uvanlig problemstilling (tvert imot er det en problemstilling alle interne sensorer kjenner til) og jeg antar at de fleste lærere har et bevisst forhold til at under en eksamen er det kun prestasjonen under eksamen som er relevant. Du kan jo spørre sensor.

 

Dersom sensor har lagt vekt på utenforliggende forhold (som f.eks. tidligere faginntrykk) er det en formalfeil ved eksamen som kan føre til at eksamen blir opphevet.

 

Tusen takk for et utfyllende svar! :)

 

Nå følte jeg meg med en gang mye lettere. Jeg ble ganske nervøs når jeg kom til å tenke over dette, men som jeg forsto utifra det du skrev er at det ikke spiller noen rolle om jeg vet hvem sensor er(eller har hatt sensor som lærer)? Når jeg møter og skal ha eksamen vil det altså ikke ha noen negativ eller positiv innvirkning på vurderingen?

Endret av scancode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...