Gå til innhold

Muslimers syn på ikke-muslimer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det er ingen lov som sier at vold i alle tilfeller må avle vold.

 

Riktig, men hva sier erfaringer (stor og små), og i likhet med ett godt forslag, som ingen gidder følge

 

vend det andre kinnet til .. blir det ufred av å følge dette?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvordan oppstod debatten om vold her? Når jeg snakker om "nakkeskudd" så er det bare en følelsesutladning, jeg sier ikke man bør bruke vold. Det må være lov til å si hva man føler, og at dette kan være noe totalt annet enn det man mener er fornuftig.

 

Du ytrer dine sterke følelser i det frie rom, og da kan jo den du sier fortjener ett nakkeskudd oppfatte krigserklæringen din, reagere som forventet - og dermed har du funnet en "likeverdig partner", men grunnlaget for deres dialog er ditt "nakkeskudd", og som førsteinntrykk sitter det veldig godt - så hvordan skal du da reagere - trekke revolveren, eller?

 

Hvorfor klage på de som skriker "jihad" når du selv sier "nakkeskudd"

Lenke til kommentar

Du ytrer dine sterke følelser i det frie rom, og da kan jo den du sier fortjener ett nakkeskudd oppfatte krigserklæringen din, reagere som forventet - og dermed har du funnet en "likeverdig partner", men grunnlaget for deres dialog er ditt "nakkeskudd", og som førsteinntrykk sitter det veldig godt - så hvordan skal du da reagere - trekke revolveren, eller?

 

Hvorfor klage på de som skriker "jihad" når du selv sier "nakkeskudd"

 

Fordi jeg spesifiserer at det er følelser jeg har, og ikke noe riktig. Fordi jeg ikke driver med "nakkeskudd".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Du ytrer dine sterke følelser i det frie rom, og da kan jo den du sier fortjener ett nakkeskudd oppfatte krigserklæringen din, reagere som forventet - og dermed har du funnet en "likeverdig partner", men grunnlaget for deres dialog er ditt "nakkeskudd", og som førsteinntrykk sitter det veldig godt - så hvordan skal du da reagere - trekke revolveren, eller?

 

Hvorfor klage på de som skriker "jihad" når du selv sier "nakkeskudd"

 

Fordi jeg spesifiserer at det er følelser jeg har, og ikke noe riktig. Fordi jeg ikke driver med "nakkeskudd".

 

 

Men du sier jo "nakkeskudd" ut i det frie rom, og har dermed null kontroll med hvordan og hvem som oppfatter det - det spiller ingen rolle om du sier at det er bare følelser, fordi vi alle baserer oss på våre følelser når vi kommuniserer

Lenke til kommentar

Hørte engang at muslimer mener kristne er bedre enn "troløse hunder". Det var visst det verste.

 

Jeg tror egentlig det er bullshit, først og fremst fordi det finnes en milliard (?) muslimer...?

 

Men er det noe i det? Står det i deres hellige skrifter (Koranen) at det er sånn?

 

(Ville være merkelig, 600 A.D. så trodde vel alle på noe...?)

 

Nei, jeg spør... jeg tenker mye over denne islam. En får en litt underlig følelse i magen når de snakker om at det er en så fin og fredelig religion, samtidig med hva som skjer med innbyggere i mange muslimske nasjoner...

 

(Faktisk, når jeg ser bilder av disse nordmennene med masse svart skjegg som poserer med våpen og roper allah akbar så føler jeg et nakkeskudd hadde vært fint... selv om jeg på INGEN måte mener det er fornuftig av meg å føle dette, eller samfunnet skulle gjøre noe slikt.)

 

Så klart mener ikke alle muslimer at kristne er troløse hunder! Muslimer er ikke ett og samme menneske. Dette er snakk om millioner av forskjellige personlighet med egne meninger. Tanten min er muslim, og hun er sammen med en prest. Tror du hun er sammen med en hun mener er en troløs hund?

Det kan godt hende noen muslimer mener at kristne er det, på samme måte som noen kristne sikkert mener muslimer er det. Om det står i koranen/bibelen, aner jeg ikke. Men om det gjør det, betyr det ikke at de mener det samme.

 

Det står blant annet i koranen at alle mennesker er født som muslim. Blir du kristen, buddhist, hindu eller ikke-religiøs, så er det på grunn av at du har blitt oppdratt til det. Men det betyr fremdeles ikke at alle mener det. Er ikke alle som følger sine hellige skrifter til punkt og prikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du sier jo "nakkeskudd" ut i det frie rom, og har dermed null kontroll med hvordan og hvem som oppfatter det - det spiller ingen rolle om du sier at det er bare følelser, fordi vi alle baserer oss på våre følelser når vi kommuniserer

 

Det er vel forsåvidt et poeng det.

 

Så klart mener ikke alle muslimer at kristne er troløse hunder! Muslimer er ikke ett og samme menneske. Dette er snakk om millioner av forskjellige personlighet med egne meninger. Tanten min er muslim, og hun er sammen med en prest. Tror du hun er sammen med en hun mener er en troløs hund?

Det kan godt hende noen muslimer mener at kristne er det, på samme måte som noen kristne sikkert mener muslimer er det. Om det står i koranen/bibelen, aner jeg ikke. Men om det gjør det, betyr det ikke at de mener det samme.

 

Det står blant annet i koranen at alle mennesker er født som muslim. Blir du kristen, buddhist, hindu eller ikke-religiøs, så er det på grunn av at du har blitt oppdratt til det. Men det betyr fremdeles ikke at alle mener det. Er ikke alle som følger sine hellige skrifter til punkt og prikke.

 

Takk for oppklaringen med min feilaktige gruppetenkning.

 

EDIT

 

Forresten, nei, jeg driver ikke med gruppetenkning. Merk at jeg skrev:

 

Hørte engang at muslimer mener kristne er bedre enn "troløse hunder". Det var visst det verste.

Jeg tror egentlig det er bullshit, først og fremst fordi det finnes en milliard (?) muslimer...?

Syns det er så kjedelig å måtte forsvare ev. dårlige forumuleringer i stedet for å holde seg til saken. Jeg spør jo om det er endel muslimer som tenker sånn; hvordan de ser på ikke-muslimer. Da er det jo relevant hva som står i Koranen.

Jeg vet selvsagt at det finnes forskjellige typer muslimer. :)

Endret av Høykonsentrert
Lenke til kommentar

Ja, det er en del som tenker sånn.

 

Det er også en del som ikke tenker sånn.

 

I koranen står det mye. Og når man skal si noe om meningen så kommer plutselig tolkning inn i bildet.

 

Har diskutert med religiøse før og poengtert rett ut at her, i din religiøse skrift, så står det A. Men de mente likevel betydningen var B fordi det måtte "tolkes".

Lenke til kommentar

Det er som tidligere skrevet at det er flere forskjellige trosretninger innenfor Islam i Norge, ett par grupperinger er moderate og som har fint lite med hva som nå diskuteres å gjøre og som jobber for å forhindre terrorrisme. Så har vi ett par konservative grupperingersom står for ting som ikke er forenelige med norsk lov men som tar avstand ifra terror ihvertfall offentlig, også har vi da disse gjengene med yngre og ekstreme sharialov forkjempere som er potensielle terrorrister og frihetsberøvere og som utvilsomt ser ned på oss som ett eller annet i dyreverden. Voldsislamistene i Profeten Ummah blandt annet som driver ett radikaliseringsprogram og jobber aktivt med hjernevasking og rekrutering i Norge. Det er disse siste her som må holdes under oppsyn til enhver tid og som man kommer til å brenne seg på om man er naiv. Som nordmann med verdier som tilsier at du er enig i at vi skal kunne skrive fritt her og frihet til å velge våre egne liv, er man jo helt virkelighetsfjern om man samtidig godtar ekstremistene med at de også må få lov til å utrykke seg. Nei de får faktisk ikke det, se paragraf 135 A i norske lover så vil man kunne se at neste gang en av disse går opp på talerstolen og sprer hatsytringer mot oss, så er det potensielt 3 år i fengsel.

Ett ekstremt paradoks er at de ikke er enige i norske politimyndigheter når det arresteres og/ eller fengsles på dette grunnlaget, der de står og forfekter ett totalitært sammfunn hvorav det vanker dødstraff mindre enn dette...

 

Det er noe så ulidelig upatriotisk med at en "nordmann" reiser ned for å få utløp for sine syke undertrykkende holdninger, kjempe mot Norge og norske soldater som er der for å skjerme sivibefolkningen ifra nettopp disse hjernevaskede galningene, for så å vende hjem igjen og fortsette å nyte godt av det han vil vie livet sitt til å få knust. Jeg ser ingen forskjell på disse ekstremistene og Breivik, som vi jo alle er enig i at må sitte innelåst for resten av sitt liv.

 

Forædere skal ingen av oss ha noen medlidenhet for og man gjør helt rett i å se på disse som fiender, både av deg selv og Norge. Dette er noe noen her tar alt for lett på. "Vend det andre kinnet til"? Er nok en løsning de vil elske da det mildt sagt hårete målet deres er å få opprettet en Shariastat her og slike dumsnille holdninger gjør det lettere for dem. Dette er jo selvfølgelig ting som må kjempes imot på alle plan, både ute i de Islamske organisasjonene, ungdomsklubber, skoler og ikke minst militært ved ta ut nøkkelpersoner. Dette arbeidet er jo også grunnen til at de som er definert som farlige for offentligheten kun teller 30-40 stk hvorav det kunne ha vært mange mange flere med tanke på at det er ca 200 000 muslimer i Norge.

Lenke til kommentar
Dere er ikke et hakk bedre enn dem som kritiseres her. Hvis den ekstreme muslimen sier at vi er vantroende hunder alle sammen, så nytter det ikke å bekjempe den villfarelsen ved å vise like stor villfarelse selv. Man skaper ikke fred ved å reagere som en rabiat hund, men skaper fred ved å være fredelig.

Tror du egentlig på det du selv skriver her? Skapes det fred ved og være fredelig? Så egentlig skulle vi bare møtt nazi Tyskland og Hitler på en fredelig måte i følge deg. Det kunne jo vært av interesse og sett hvor vi var i dag. Litt naivt spør du meg.

 

Hvordan oppstod debatten om vold her? Når jeg snakker om "nakkeskudd" så er det bare en følelsesutladning, jeg sier ikke man bør bruke vold. Det må være lov til å si hva man føler, og at dette kan være noe totalt annet enn det man mener er fornuftig.

Selvsagt kan og skal du kunne si det du føler. Jeg oppfattet deg ikke som det var noe du kunne tenkt deg å gjøre, altså gi de et nakkeskudd. Men nå er du på et forum og her vil folk kverulere det de kan over hva du føler, når du skriver det. Men vi alle ser og forstår at du aldri ville gjort det. Derfor er det ikke lurt å skrive hva du føler. Da er hylekoret på deg straks.

 

 

Vold avler vold - når var det sist gang at vold løste noe som helst? Vold bare forskyver hevnen litt frem i tid, thats it!

Jeg ønsker ikke å løse konflikter med vold og vi vet mye om hvordan barn som blir utsatt for vold seinere i livet kan reagere og handle i konflikter. Men og påstå at vold aldri løser noe, den er for drøy. Vi har opplevd flere kriger der vold har skapt fred. Så i mange verdenskonflikter er vold dessverre den eneste løsning.

Endret av LiamH
Trippel-post flettet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tror du egentlig på det du selv skriver her?

Jeg lever etter den regel selv

 

Skapes det fred ved og være fredelig?

Ja

 

Så egentlig skulle vi bare møtt nazi Tyskland og Hitler på en fredelig måte i følge deg.

Jeg er oppvokst i tiden etter "Hitler", så jeg kan ikke si annet om den saken at vi som nordmenn lot oss mistenkelig og urovekkende lett nazifisere, selv om det heter seg i ettertid at vi "bekjempet" uvesenet. Dette var sagt av meget oppegående folk som vi stoler på alle sammen, og som selv vokste opp før under og etter "Hitler", nærmere bestemt; Odd Børretzen - en klok og vis mann, etter min mening

 

Det kunne jo vært av interesse og sett hvor vi var i dag.

tja .. muligens

 

Litt naivt spør du meg.

Javel, det er altså meg, men hva med deg selv, hva er så du for noe?

 

Jeg ønsker ikke å løse konflikter med vold og vi vet mye om hvordan barn som blir utsatt for vold seinere i livet kan reagere og handle i konflikter. Men og påstå at vold aldri løser noe, den er for drøy. Vi har opplevd flere kriger der vold har skapt fred. Så i mange verdenskonflikter er vold dessverre den eneste løsning.

Fortell meg hvor det ble skapt varig fred ved å krige?

Endret av Bruker-95147
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

 

Tror du egentlig på det du selv skriver her?

Jeg lever etter den regel selv

 

Skapes det fred ved og være fredelig?

Ja

 

Så egentlig skulle vi bare møtt nazi Tyskland og Hitler på en fredelig måte i følge deg.

Jeg er oppvokst i tiden etter "Hitler", så jeg kan ikke si annet om den saken at vi som nordmenn lot oss mistenkelig og urovekkende lett nazifisere, selv om det heter seg i ettertid at vi "bekjempet" uvesenet. Dette var sagt av meget oppegående folk som vi stoler på alle sammen, og som selv vokste opp før under og etter "Hitler", nærmere bestemt; Odd Børretzen - en klok og vis mann, etter min mening

 

Det kunne jo vært av interesse og sett hvor vi var i dag.

tja .. muligens

 

Litt naivt spør du meg.

Javel, det er altså meg, men hva med deg selv, hva er så du for noe?

 

Jeg ønsker ikke å løse konflikter med vold og vi vet mye om hvordan barn som blir utsatt for vold seinere i livet kan reagere og handle i konflikter. Men og påstå at vold aldri løser noe, den er for drøy. Vi har opplevd flere kriger der vold har skapt fred. Så i mange verdenskonflikter er vold dessverre den eneste løsning.

Fortell meg hvor det ble skapt varig fred ved å krige?

 

Starter nederst. Det ble skapt varig fred mer eller mindre i Europa. Ja vi har hatt noen konflikter som ble løst av vold, Bosnia.

Ja du opptrer naivt, jeg er ikke naiv på samme område, men har sikkert mine svakheter på andre områder.

Jeg tror ikke ville likt hvordan det ble om ikke Hitler ble bekjempet.

Så din påstand er at de fleste Norske ble nazister før og under krigen?

Du svarer kun ja på om fred skapes ved og være fredelig. Det er ikke noe svar, kun en påstand du kommer med.

Er du pasifist?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Enig, hva med Kommunisme da?

 

Kommunisme er da ikke gruppetenkning. Kommunisme er det motsatte av gruppetenkning.

 

Jeg synes dog å sikte mot 'muslimer' som gruppetenkere først og fremst blir feil. De fleste grupper i et samfunn driver med akkurat det.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Starter nederst. Det ble skapt varig fred mer eller mindre i Europa. Ja vi har hatt noen konflikter som ble løst av vold, Bosnia.

 

Ja du opptrer naivt, jeg er ikke naiv på samme område, men har sikkert mine svakheter på andre områder.

Jeg tror ikke ville likt hvordan det ble om ikke Hitler ble bekjempet.

Så din påstand er at de fleste Norske ble nazister før og under krigen?

Du svarer kun ja på om fred skapes ved og være fredelig. Det er ikke noe svar, kun en påstand du kommer med.

Er du pasifist?

 

 

Og jeg påstår at det ikke er skapt varig fred i europa, fordi de gamle motsetningene ligger rett under overflaten av noenlunde fred, men freden er basert på "økonomisk gevinst", og uteblir den, så skal du nok se at det kommer til å begynne å boble i det gamle grumset. Så det at jeg er "naiv", var liksom bare noe du slengte ut, sånn i hytt og gevær

 

Jeg refererte til vår gamle filosof, og han sa det på den måten, men du har ikke skjønt hva som ble skrevet, jeg skrev "lette å nazifisere", som er noe annet enn å være fullt ut rendyrkede nazister - misforstår du med vilje, eller tar du deg litt for dårlig tid?

Og hva angår det at fred skaper fred, så kan jeg alltids finne frem masse dokumentasjon som peker i den retningen, men er det noen vits å legge det frem, du virker å ha bestemt deg på forhånd, så jeg ser ikke helt poenget i det. Det er helt enkel og lettfattelig psykologi, og jeg ser det nesten som en selvfølge at du skjønner den "påstanden"

 

Hvis det er sånn at vold ikke avler vold, og at fred ikke skaper fred, så tror jeg at jeg ikke bare er naiv, men nesten for gulrot å regne. jeg er ikke-voldelig - det vil si at jeg fraskriver meg "retten" til å gjengjelde

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Og jeg påstår at det ikke er skapt varig fred i europa, fordi de gamle motsetningene ligger rett under overflaten av noenlunde fred, men freden er basert på "økonomisk gevinst", og uteblir den, så skal du nok se at det kommer til å begynne å boble i det gamle grumset. Så det at jeg er "naiv", var liksom bare noe du slengte ut, sånn i hytt og gevær

 

Jeg refererte til vår gamle filosof, og han sa det på den måten, men du har ikke skjønt hva som ble skrevet, jeg skrev "lette å nazifisere", som er noe annet enn å være fullt ut rendyrkede nazister - misforstår du med vilje, eller tar du deg litt for dårlig tid?

Og hva angår det at fred skaper fred, så kan jeg alltids finne frem masse dokumentasjon som peker i den retningen, men er det noen vits å legge det frem, du virker å ha bestemt deg på forhånd, så jeg ser ikke helt poenget i det. Det er helt enkel og lettfattelig psykologi, og jeg ser det nesten som en selvfølge at du skjønner den "påstanden"

 

Hvis det er sånn at vold ikke avler vold, og at fred ikke skaper fred, så tror jeg at jeg ikke bare er naiv, men nesten for gulrot å regne. jeg er ikke-voldelig - det vil si at jeg fraskriver meg "retten" til å gjengjelde

 

Jeg påstår at det er fred i Europa nå. Varig er det ingen som kan si noe om.

Det er naivt og tro at fredfulle handlinger vil skape varig fred, fordi vi vet at mennesker ikke operer slik. Mennesket har kriget om motsetninger i alle tider og vi vil krige mer.

Filosofer sier mye rart. Nazifisere, minner meg om islamisere. Men da reagerer PK folket voldsomt. Ok nok om det.

Du trenger ikke å legge frem en hel masse, mye arbeid. Jeg tror på ingen måte at fredelige løsninger alltid vil føre til fred. Uansett hva du måtte legge frem. Men legg gjerne frem i hvilken psykologis retning du referer til, selv om jeg som behaviorist er skeptisk til psykologi.

Som du leste av hva jeg skrev, så vet vi mye om hvordan barn som har opplevd vold kan reagere seinere i livet. Noen vil si vold avler vold. Litt for enkelt å påstå selvsagt, da de fleste som opplever vold aldri selv vil bruke vold. Kun i nødverge som alle vil.

 

Litt utenfor debatten, men denne var litt morsom. Selv om jeg som FrP mann ikke burde synes det. http://www.5080.no/2009/02/frp-ja-til-snik-nazifisering-av-norge/comment-page-2/

Endret av Gothminister
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og for å gjøre det enda morsommere, så uttalte den samme damen seg på direkten (nrk) ifm, det så kalte "sigøynerproblemet" vi hadde for ett par år siden. Hun sa at vi skulle sette dem på busser, og rett tilbake til dit de kom fra - når så reporteren forsiktig forsøkte å si at det lyder som noe nazistene holdt på med under krigen, hvor de utryddet flest mulig jøder og sigøynere, ja så reagerte ikke Siv - hun sa bare; ee, .. ja .. ee

 

Og det er vel unødvendig å rippe opp i at det var en god del norske nazispirer som tok helt av på nettet, og det haglet med ufyselige tanker og ord fra den sørgelige menigheten

Lenke til kommentar

Og for å gjøre det enda morsommere, så uttalte den samme damen seg på direkten (nrk) ifm, det så kalte "sigøynerproblemet" vi hadde for ett par år siden. Hun sa at vi skulle sette dem på busser, og rett tilbake til dit de kom fra - når så reporteren forsiktig forsøkte å si at det lyder som noe nazistene holdt på med under krigen, hvor de utryddet flest mulig jøder og sigøynere, ja så reagerte ikke Siv - hun sa bare; ee, .. ja .. ee

 

Og det er vel unødvendig å rippe opp i at det var en god del norske nazispirer som tok helt av på nettet, og det haglet med ufyselige tanker og ord fra den sørgelige menigheten

Nå er jeg enig med Siv om at disse burde sendes dit de kommer i fra. Nå husker ikke jeg helt hva hun svarte på det du referer til. Men det er jo ofte slik at journalister vrenger og vrir på mye av det FrP sier eller har sagt. Men man må også ta det med humor. Personlig tror jeg nok at jeg er på vei ut av FrP, etter og vært med siden 1984.

Skal vi ellers si at vi ikke helt kommer i mål i debatten om fredelige opptreden øker sannsynligheten til fred? Jeg skulle selvsagt ønske at så er tilfelle. Men jeg har ikke helt troen på at mennesker noen gang vil skape varig fred. Ingen ting tilsier det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men jeg har ikke helt troen på at mennesker noen gang vil skape varig fred. Ingen ting tilsier det.

 

 

Jeg har heller ingen tro på at mennesket som samlet gruppe vil klare å endre seg så radikalt, men vet at det går veldig fint på individuelt plan. Og har man fred med sin egen verden, ja så er det fred. Og alle surrer vi rundt i våre personlige verdener, men de flest later til å tro at de forholder seg til "den virkelige verden" - ikke rart det blir ufred

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...