Gå til innhold

[Løst] PCen er 64bit men ingen programmer er det. litt hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg installerte windows 8.1 for en god stund tilbake men først nå har jeg lagt merke til at det ikke fungerer med noen 64-bit programmer.. det står at pcen kjører 64-bit men når jeg åpner oppgavebehandling står 32-bit bak alle vinduene. jeg så dette da jeg skulle installere en version av steamos inne i windows med virtualbox, det gikk ikke ann å velge noen som helst form for 64-bit linux os.. :/ noen som vet hvorfor dette skjer?

Endret av SleepyNOZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten alt av programmer er 32bits fremdeles.

Jeg har nesten ingen 64bit programmer i mine hjemme/arbeids Windows maskiner.

Nytanket 8.1 maskin på jobb kjøres med 32bits office/lync/visio 2013 utgaver.

Det er laget noe som heter windowsonwindows.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/WoW64

 

Drivere derimot kan ikke være 32bits.

Og et 64bit program kan ikke loade 32bits dll filer.

Lenke til kommentar

Jeg får både firefox.exe, plugin-container.exe, FlashPlayerPlugin_13_0_0_214.exe, iusb3mon.exe som 32 bits programvare.

 

Hvis du hadde fått, explorer.exe eller taskmgr.exe som 32 bits om du har 64 bits OS er det nok noe feil.

 

Ellers er jeg enig det er enklere å hjelpe om du kommer med eksempler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er som syar2003 sier, produsentene har ikke laget 64 bits programvare, antakelig fordi det ville blitt ekstra jobb for utviklerne å bygge både 32/64 bits seperat, siden 32 bits programvare funger til 64 bits operativsystemer, skal det først ha noe hensigt måtte programmet ta over 4 GB ram før det heletatt er noe poeng.

Lenke til kommentar

Program som er installert til

C:\Program Files (X86)\.. er 32 bits og benytter wow64

Det som er installert til

C:\Program Files\ ... er native 64bits.

Sjekk med utforsker.

 

Eksempler:

IE finns som 64bit paralellt i OS'et.

SQL server finns som 64bit.

Office finns som 64bit.

 

Men mye skal integreres med plugins til 32 bit programvare eks.browsere så det meste som brukes er 32 bits

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Program som er installert til

C:\Program Files (X86)\.. er 32 bits og benytter wow64

Det som er installert til

C:\Program Files\ ... er native 64bits.

Sjekk med utforsker.

Eksempler:

IE finns som 64bit paralellt i OS'et.

SQL server finns som 64bit.

Office finns som 64bit.

Men mye skal integreres med plugins til 32 bit programvare eks.browsere så det meste som brukes er 32 bits

Trodde det var i C:\Program Files (X86) at 64bit lå jeg... For på gamle PCen i huset som er 32bit finnes ikke den mappa
Lenke til kommentar

Systemet ditt er nok slik det skal være.

 

Vel - tilbake til problemet.

However, as Valve did not publish an ISO image of SteamOS, many have encountered difficulties in installing the system.

 

Kanskje du kan følge denne

How to Install SteamOS in VirtualBox

http://news.softpedia.com/news/How-to-Install-SteamOS-in-VirtualBox-409363.shtml

Og deretter fortelle eksakt hva som feiler.

Slik at det blir lettere med en slik forumtråd.....

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

64bit OS betyr bare at du har mulighet for å kjøre både 64 og 32bit programmer. Hovedsakelig er 64bit programmer bare nødvendig for programmer som skal kunne bruke mer enn 3-4GB i ett og samme program - og dette gjelder bare et fåtall av programmer - typisk sett tunge arbeidsprogrammer.

 

Dermed så er veldig mange programmer fremdeles bare laget i 32-bit, og dette er ikke noe "problem" egentlig. 32-bit programmer kan faktisk være marginalt mer effektive enn 64-bit i noen tilfeller uansett - men stort sett spiller det ingen rolle fra eller til så lenge programmet ikke bruker veldig sore mengder RAM.

 

Det er verd å bemerke at drivere fungere ikke på samme måte. 64bit OS må ha 64bit drivere spesiellt tilegnet det OSet - hvilket noen ganger kan lage problemer med veldig gamle enheter der offisielle 64bit drivere ikke eksisterer.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...