Gå til innhold

Spørsmål om Esekiel og den nye pakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den nye pakt er den nye pakt. Lovgjerninger er farlige hvis man glemmer å forkynne til ikke-kristne. Jeg vet at jeg ikke skal være bekymret - men jeg er det likevel - fordi logistiske vanskeligheter gjør det vanskelig å gjøre noe jeg ikke vil nevne her. Jeg taler åpent ut her fordi man har lov til alt, selv om ikke alt gagner. (red.: forsøkt å gjøre denne teksten mindre gyntsk)

Endret av 29989
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg beklager forvirringen denne tråden kan ha skapt. Her er et svar på innledningsspørsmålet, som jeg går god for: "(...)

Men jeg vil bare si at jeg synes du tenker helt rett når du skriver at "kun det som står i NT og bekreftes i GT gjelder som frelsesvei". Du gjør klokt i å holde deg til dette når du hører og leser forskjellige slags meninger.

(...)"

Endret av 29989
Lenke til kommentar

Esekiel 33: 1- 37 : Jehova minner Esekiel om det ansvaret han har som vaktmann. Folket sier : Jehova går ikke fram på rett vis. Esekiel må derfor gjøre det klart for dem hvor feil de tar.

 

Men nå er det år 607 f.kr den femte dagen i den tiende måneden. En flyktning kommer fra Jerusalem og sier til profeten Esekiel: Byen er tatt. Esekiel som nå igjen er fri til å tale til de bortførte sier dem at de tankene de måtte ha om å redde Juda, er til ingen nytte. De gir ikke akt på det han sier. Men når det er blitt forutsagt skjer , skal de sanne at en profet har vært midt iblandt dem. Esekiel refser de falske hyrdene som har sviktet saueflokken for å sørge for seg selv.

 

Jehova, den fullkomme hyrde skal samle de spredte sauene og føre dem til gode beitemarker på Israels fjell. Der skal han sette en hyrde over dem, sin tjener David. Jehova skal være deres Gud. Han skal slutte en fredspakt med dem og sende regn som blir til velsignelse for dem. Esekiel profeterer igjen at Se'ir fjellet skal bli gjort til en ørken. Ruinene i Israel i israel skal imidlertid bygges opp igjen for Jehova skal hellige sitt navn som har vært vanæret blant folkene. Han ville gi sitt folk et nytt hjerte og en ny ånd og deres land skal igjen bli som edens hage.

 

Men etter at Grekenland kom til makten , kom jødene under innflytelse av den greske kultur og filosofi. I stedet for å gi Guds skrevne ord førsteplassen, bygde de jødiske religionsledere opp et stort system av menneskelige tradisjoner eller muntlige overleveringer. Disse overleveringer forherliget de jødiske rabbiner og ikke Gud. Disse menneskelige forskrifter tilsidesatte eller omgikk Guds ord og på grunn av overtro ble Guds hellige navn skjøvet i bakgrunnen og glemt av jødefolkets store masser. Det utviklet seg et religionssystem som ble kalt jødedommen.

 

Det var preget av et forkastelig religiøst hykleri. Det ble dannet religiøse sekter som splittet folket og brakte forvirring. Det ble gjort forsøk på å få i stand en sammensmeltning av noe av den greske filosofi med jødedommens overleveringer og følgen ble at mange jøder kom til å tro på den hedenske lære om sjelens udødelighet og om en tilværelse i pine ( helvete )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...