Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klagerett ved privat bilkjøp


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig gått til innkjøp av en 2005 BMW 525IA med 217k km (motor byttet på 62k km, garantisak).

 

masse utstyr, og en ellers god bil :)

 

problemet mitt nå er at når jeg prøvekjørte den stod det piggdekk på bilen, så det var vanskelig å høre ulyder, og ellers var den god å kjøre, så jeg gikk for den.

 

Jeg spurte eieren pent om han ikke kunne legge om til sommerdekk før jeg hentet den. Dette fikk han gjort.

 

og nå startet marerittet. På vei hjem hørte jeg ulyder fra bak, som viste seg å være en sliten diff. Denne har jeg nå byttet. Ulyd er det også i AC kompressoren, en slags WRRRRRRRR, høres ut som ett slitent lager. Har ikke byttet den enda.

1 uke etter at jeg byttet diff, har det nå begynt å komme ulyder fra girkassa. Noen ganger i lave gir gir den også ett lite hopp (typisk feil når girkasse begynner å bli sliten)

 

har "pratet" med folk på bimmerfest forum, de mener at denne har blitt kjørt veldig hardt siden det er så mye problemer med drivlinja, og at dette ikke er vanlig slitasje på slike biler ved normalt bruk.

 

alle disse feilene har kommet innen 4 uker etter kjøp, og 1000 km.

 

Derfor lurer jeg på hvorvidt jeg har rettigheter og medhold til å klage og enten heve kjøp, eller få selger til å dekke noe av reperasjon.

Diff. med midtre hjullager for drivaksel og gummiplata mellom girkasse og drivaksel kostet meg totalt i overkant av 10.000 kr

ny (brukt) AC kompressor vil koste meg rundt 2-3 k + montering

ny (brukt) girkasse vil komme på rundt 20 000 kr + montering.

(70 000 om jeg skulle kjøpt ny (ny) girkasse)

 

Eier var en gammel herremann i midten/slutten av 50 åra, som hadde hatt flere hjerteinnfarkt og av den grunn mistet lappen(?). Derfor solgte han bilen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff.. Marerittet mitt må være å selge en bil som jeg selv tror er i god/ok stand og så kommer kjøper tilbake etterpå og skal ha meg til å dekke utgiftene eller heve kjøpet..
Men, jeg skjønner godt at du føler deg litt snytt.

Har bilen hatt mange eiere? Ser liksom ikke for meg at en syk mann på nesten 60 år har råkjørt bilen så heftig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er det som er generelt skummelt med å kjøpe biler(og hvertfall nyere biler fra 2005 og opp) som er gått over 200.000km. Du vet ikke om tidligere eier(e) har kjørt bilen hardt, slik at den begynner å falle sammen etterhvert.

 

Det skal jo ikke komme ulyder fra en girkasse på en såpass ny bil selv om den er gått 200k, men sjansen for at dette skjedde etter du kjøpte den er jo der. Gamle folk har jo også en tendens til at når de hører en ulyd i bilen, driter de i det og bare kjører på bilen, og "glemmer" å nevne dette når du kjøper den.

 

Grunnet slike ting som du sier nå, har jeg alltid holdt meg til litt eldre bilmodeller, da de er billigere å reparere og fungerer like godt om de er tatt vare på(men det kan man jo aldri vite uansett hvordan bil man kjøper). Vurderte å bruke litt penger å kjøpe en såpass ny bil som du har gjort, men jeg har vært altfor redd for akkurat det du sier her nå, at det skal havarere og bli sykt dyrt med rep.

 

Jeg ville definitivt prøvd å heve kjøpet. Snakk omså med en advokat for å få klarert om dette er en sak han mener du kan ta videre. Synes det er rart at bilen "plutselig" får alle disse problemene rett etter du har kjøpt den.

 

Dere har vel skrevet kjøpskontrakt? Dersom gamlingen skrev der at bilen selges som den står, at den selges som rep objekt, eller at selger ikke påtar seg noen form for kostnader som måtte oppstå etter kjøp, har du ikke så mye å gjøre. Sjekk den kontrakten! Dersom han ikke skrev disse tingene, har du faktisk en god sak!

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...