Gå til innhold

EU-valget 2014


Anbefalte innlegg

I går var det EU valg for medlemslandene. Oppretter en samletråd slik at man diskutere resultatet, betydningen dette har for Norge, etc.

 

Kan jo begynne med Nasjonal Front i Frankrike som fikk 25% av stemmene.

 

Samtidig ser det ut til at Geert Wilders 'tapte' i nederland. De la opp til å samarbeide, så dette er et skudd i baugen for anti-islamismen. Geert har blant annet sammenlignet koranen med mein kampf, og kaller islam en ideologi, ikke en religion.

 

I Hellas kommer Gyllent Daggry med i parlamentet med ca 10% av stemmene ser det ut som. Media og kritikere trekker linjer til neo-nazistiske ideologier når de snakker om partiet, selv om de fornekter og forkaster all slik sammenligning.

 

Dette er interessant, men slik jeg oppfatter resultatet er det nok økonomien som har vært viktigst for velgerene. Arbeidsløsheten er det problemet som har vært viktigst for de fleste velgerene. Miljøpartiene tar ett skritt tilbake, men det er fortsatt flere store land som ikke har egne miljøpartier. Grønne partier gjorde ett kjempevalg i både Sverige og England.

 

Det virker som om den generelle misnøyen driver velgerne bort fra etablerte partier, og ut til fløyenes mer ekstreme alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fare for å pådra meg min 3 advarsel fra en og samme moderator tar jeg sjansen på ett svar.

 

Grådigheten og uansvarligheten blant sosialistene har drevet halve den Europeiske befolkning mot protestvalg.

 

Vil ikke si at EU skeptisisme er ekstremt.

 

Grådigheten - beklees her hjemme også av Høyre og Venstre, i Danmark er Venstres søsterparti vingeklippet.

 

Jeg synes dette er helt topp og har ventet på dette.

 

Så får de som anser seg som, demokratiske og fredselskende, gå løs på mennesker og kalle dem for fascister og nazister.

 

Gi men en - gjerne sammen med Hitler - og jeg skulle revet barten av begge - enhver bart - gitt dem ett spark i ræva og på hue ut.

Lenke til kommentar

Det har ingen betydning. Anti-EU partier har vokst til ca 15%, men det har utrolig lite å si når de har 85% mot deg. Majoriteten (selv om de er imot EU sin politikk) vil forsatt stemme på tradisjonelle partier hvor alle sammen er for EU sin politikk. Ikke kan parlimentet lage lover, så selv om de kom i majoritet så ville de ikke kunne skape reformer som council og commission er imot.

 

EU parlamentet er ikke ment til å være demokratisk, det er ment til å være en nikkedukke for council og commision. Parlamentet er ment til å skape en illusjon av demokrati. Hvis de ønsket ordentlig demokrati så hadde de ikke tillatt nasjonale partier (det kan ordnes med en sperregrense) og de ville hatt en EU president med direktevalg .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I går var det EU valg for medlemslandene. Oppretter en samletråd slik at man diskutere resultatet, betydningen dette har for Norge, etc.

 

Kan jo begynne med Nasjonal Front i Frankrike som fikk 25% av stemmene.

 

Samtidig ser det ut til at Geert Wilders 'tapte' i nederland. De la opp til å samarbeide, så dette er et skudd i baugen for anti-islamismen. Geert har blant annet sammenlignet koranen med mein kampf, og kaller islam en ideologi, ikke en religion.

 

I Hellas kommer Gyllent Daggry med i parlamentet med ca 10% av stemmene ser det ut som. Media og kritikere trekker linjer til neo-nazistiske ideologier når de snakker om partiet, selv om de fornekter og forkaster all slik sammenligning.

 

Dette er interessant, men slik jeg oppfatter resultatet er det nok økonomien som har vært viktigst for velgerene. Arbeidsløsheten er det problemet som har vært viktigst for de fleste velgerene. Miljøpartiene tar ett skritt tilbake, men det er fortsatt flere store land som ikke har egne miljøpartier. Grønne partier gjorde ett kjempevalg i både Sverige og England.

 

Det virker som om den generelle misnøyen driver velgerne bort fra etablerte partier, og ut til fløyenes mer ekstreme alternativer.

 

Du glemte vel http://en.wikipedia.org/wiki/UK_Independence_Party

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Folkets-UKIP-har-har-talt--7580912.html#.U4igsnYiz_4

 

Se for øvrig: https://www.google.no/search?q=ukip

 

Nyhetssøk:

 

https://www.google.no/search?q=ukip#q=ukip&safe=off&tbm=nws

 

Dette

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Ulf-Leirstein-Frp---Godt-a-se-at-EU-skeptikere-far-fremgang-7580982.html#.U4igN3Yiz_4

 

er litt mer interessant for oss som bor i Norge.

 

Valget til Europaparlamentet opptar ikke bare politikere i EU. Også norske politikere følger med på det som skjer. Og i morgentimene i dag er det flere som kommer med sine reaksjoner på Twitter.

 

- De høyreekstreme på frammarsj i EU-valget. Bekymringsfullt, twiter Anniken Huitfeldt. Den tidligere Ap-statsråden sitter nå i Stortingets utenrikskomité.

 

Frps Østfold-representant, Ulf Leirstein, uttrykker seg langt mer positivt om det jordskjelvet som europeisk politikk nå opplever.

 

- Godt å se at EU-skeptikere får kraftig fremgang i Europa. Nok et skudd for baugen for dette eliteprosjektet som glemte sine innbyggere, skriver Leirstein, som sitter i Stortingets justiskomité.

 

Jeg er Eu skeptiker på grunn av det store byråkratiet det vil implementere. Kort sagt er jeg personlig for nærdemokrati og mot fjernbyråkrati.

 

Jeg liker som sosialdemokrat ikke fremgangen til de høyreekstreme partiene, men heldigvis er de for tiden mer populistiske enn politiske. Budskapene spriker i alle retninger og det er en slagord preget broket forsamling uten noen seriøs politikk.

 

For ekesempel vil ikke Dansk Folkeparti http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/EP14/Artikler/2014/05/26/013605.htm ha noe å gjøre med Sverige Demokratene.

 

Godt å se at EU-skeptikere får kraftig fremgang i Europa. Nok et skudd for baugen for dette eliteprosjektet som glemte sine innbyggere, skriver Leirstein, som sitter i Stortingets justiskomité.

 

Så hva har partiet for folk flest oppnådd i posisjon sammen med Høyre?

 

Nå har FrP fått en konkurrent i MDG:

 

http://www.dagsavisen.no/tema/navn-i-nyhetene/vil-bli-et-parti-for-folk-flest/

 

Det viktigste nå blir å komme oss inn i flere kommunestyrer og fylkesting, og over sperregrensen ved neste stortingsvalg, slik at vi får en stor og solid gruppe. Vi har lagt et kjempebra grunnlag for nye medlemmer fordi flere nå kjenner til partiet. Nå har vi en jobb å gjøre med å bygge ut politikken vår, og gjøre både miljø– og klimapolitikken enda mer relevant for folk flest. Vi må vise at den grønne ideologien også omfatter skole, helse, ja, hele politikken. Jeg gleder meg til å være med på å vise den fram.
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...