Gå til innhold

Billig og stille bærbar til student.


bernini

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en bror som trenger seg en ny bærbar. Den skal brukes til skolearbeid. Skal nesten ikke brukes til spilling, isåfall veeeldig lite.

Kriterier er som følgende:

 

- Stille

- Billig (Rundt 10000, helst ikke noe særlig over)

- Liten (Trenger ikke å være ultraportabel, men liten og nett)

- God batterikapasitet

- Cd-Brenner evt. Combo drev.

- God kvalitet

- Trenger ikke så god ytelse, integrert grafikk går greit.

 

Har sett på iBook, men er ikke sikker på om han er villig til å ta steget over til mac.

Tenkte også på de billigste certino-maskinene, men de ble kanskje litt for dyr.

 

Takker så mye for svar

 

- gordito

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes han burde satse på en ibook allikevel, tror de vil passe ham perfekt.

Å skifte fra windows til mac er lett som bare det, gjorde det selv for en stund siden og jeg har bare blitt positivt overrasket, alt er mye enklere i osx.

Bedre operativsystem skal man lete lenge etter, alt er MEGET stabilt og alt funker.

Ibook'ene er små robuste maskiner, og de tåler en trøkk, du får aldri samme kvaliteten på en bærbar pc til samme prisen.

 

Be han om å ta seg en tur til en mac forhandler å se på en, han kommer til å bli positivt overrasket!

Lenke til kommentar

..de er ikke særlig nette, dårlig battterikapasitet, de bråker mye og de er rettet mot de som vil ha en desktoperstatter.

 

: Dermed er de kanskje de minst passende løsningene i forhold til de kriterier som er nevnt (bortsett fra pris...)

 

Mine meninger ang. ECS maskiner er ikke basert på egne erfaringer, men en oppsummering av tester og forumposter på barbara.no...

 

Ellers; lykke til med kjøpet...:-)

Lenke til kommentar
Kravene er helt identisk med ibooks fordeler. Jeg er 100% sikker han blir helt fornøyd.

 

Ja, det er det jeg også mener.

Tror ikke en ibook kan passe bedre til de kriteriene.

 

Han blir helt sikkert kjempe fornøyd.

Bare et lite tips.

Hvis han kan vente litt med å kjøpe anbefaler jeg han det, for det neste apple kommer til å oppgradere er ibook'ene, og det ryktes at de kommer til å bli oppdatert denne eller neste måned.

Men uansett kommer han til å bli kjempe fornøyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Så er da spørsmålet; vil han ha en iBook som ikke byr på en eneste utfordring, det gjelder alle apple maskiner. Eller vil han ha en pc som kan brukes til alt over alt?

 

Her er noen forslag til brukbare maskiner (det ekskluderer mac da):

 

Tundra

 

Med brenner

 

Acer

 

Fujitsu S.

 

HP/Compaq

 

HP/Compaq

 

En til

 

Medion

 

Packard Bell

 

Zepto

 

Dette er ikke anbefalinger, bare alternativ.

 

Edit: glemte Zepto :roll:

Lenke til kommentar

HEWLETT-PACKARD ZE4417 for 9995,- 2 Expert...

 

Skal være en rar lyd fra noen av disse.... se forumet.

Specsa er vel kjempebra?;

Spesifikasjoner:

Prosessor: AMD Athlon XP2400+ (1,8 Ghz)

512 MB RAM (Maks. 1GB RAM)

40 GB harddisk

Combo DVD/CDRW spiller

3,5'', 1,44 MB diskettstasjon

Grensesnitt: IEEE 1394

Grafikk/skjerm:

15" TFT XGA skjerm (1024x768 oppløsning)

Integrert ATI® Mobility RadeonT-grafikk

Opptil 64 MB delt skjermminne

Audio:

3D Soundblaster Pro-kompatibel lyd, 16-bits integrert

Altec Lansing stereohøyttalere

Porter:

1 VGA-port, 2 USB-porter, 1 IEEE-1394, 1 parallellport, 1 seriell port, 1 portreplikatorkontakt, 1 PS/2-port for mus eller tastatur, 1 RJ 11 modemkontakt, 1 RJ 45 Ethernet-kontakt, S-video TV-utgang, porter for hodetelefoner og mikrofon.

Kommunikasjon:

V92-klargjort modem

10/100 LAN Ethernet integrert

Klart for høyhastighets Internett

Ett type I, II eller III PC-kort spor

Cardbus-aktivert

Annet:

90 W vekselstrømadapter

8-cellers litium-ion-batteri (Li-lon)

Varsel ved lite batteristrøm

Mål: 329 x 272 x 41 mm (432 x 178 x 381 mm pakket)

Vekt: 3.3 kg (5.7 kg pakket)

 

 

Se også her: http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=51875

Lenke til kommentar
HEWLETT-PACKARD ZE4417 for 9995,- 2 Expert...

 

Skal være en rar lyd fra noen av disse.... se forumet.

Specsa er vel kjempebra?;

Spesifikasjoner:

Prosessor: AMD Athlon XP2400+ (1,8 Ghz)

512 MB RAM (Maks. 1GB RAM)

40 GB harddisk

Combo DVD/CDRW spiller

3,5'', 1,44 MB diskettstasjon

Grensesnitt: IEEE 1394

Grafikk/skjerm:

15" TFT XGA skjerm (1024x768 oppløsning)

Integrert ATI® Mobility RadeonT-grafikk

Opptil 64 MB delt skjermminne

Audio:

3D Soundblaster Pro-kompatibel lyd, 16-bits integrert

Altec Lansing stereohøyttalere

Porter:

1 VGA-port, 2 USB-porter, 1 IEEE-1394, 1 parallellport, 1 seriell port, 1 portreplikatorkontakt, 1 PS/2-port for mus eller tastatur, 1 RJ 11 modemkontakt, 1 RJ 45 Ethernet-kontakt, S-video TV-utgang, porter for hodetelefoner og mikrofon.

Kommunikasjon:

V92-klargjort modem

10/100 LAN Ethernet integrert

Klart for høyhastighets Internett

Ett type I, II eller III PC-kort spor

Cardbus-aktivert

Annet:

90 W vekselstrømadapter

8-cellers litium-ion-batteri (Li-lon)

Varsel ved lite batteristrøm

Mål: 329 x 272 x 41 mm (432 x 178 x 381 mm pakket)

Vekt: 3.3 kg (5.7 kg pakket)

 

 

Se også her:http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=51875

 

Fattern kjøpte en slik i høst, og den kan trygt anbefales. En nesten umerkelig pipelyd når den kjører på batteri, men ikke plagsom. Vifta har to hastigheter, og den starter bare av og til på laveste hastiget ved normal bruk. Kjørte den i memtest86 i 12 timer og like lenge i Prime 95 for å teste stabilitet (fattern skulle på langtur med den), og ingen feil ble funnet.

Lenke til kommentar
Så er da spørsmålet; vil han ha en iBook som ikke byr på en eneste utfordring, det gjelder alle apple maskiner. Eller vil han ha en pc som kan brukes til alt over alt?

 

Hva mener du med dette?

Ja, jeg vet at mac er så lett og at det funker så bra, slik at det ikke blir noen utfordring slik som med windows når ting ikke funker og man må leie en data ekspert for å fikse det.

Men jeg foretrekker å ha en 2,2kg lett og solid ibook som tåler en støyt, sammenlignet med en 3kg+ bærbar pc på doble størrelsen med integrert skjermkort, desktop prossessor (som oftest celeron eller p4) som bråker helt j*vlig, dårlig batteritid og med skikkelig plastikk feeling...Og ikke minst windows xp...

 

Til hans bruk passer en iBook perfekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Å kom igjen! Ikke påstå at iBook ikke gir en plastikk følelse! iBook er jo kongen over plastikkmaskiner. Den er rund i kantene og ser ut som den er designet på bakrommet til toys'r'us.

 

Den er 3,4 cm høy og veier 2.7 kg. Syns ikke det er så fantastisk for en 14.1" jeg.

Lenke til kommentar

dessuten, 14.1" er dyr, ibook er utdatert med hensyn til koblingsmuligheter (bl.a. ingen usb2), ingen tv-out out-of-the-box, det følger med latterlig lite minne.

 

en tundra med pentium m er et mye bedre kjøp etter min mening, selv kjøpte jeg dell 500m grisebillig når den var på tilbud i sommer og er veldig fornøyd, har sjekket ibook 14.1" i ettertid, den er 5500 dyrere enn maskinen jeg kjøpte. ikke imponert over ibook, synes den billigste versjonen ikke bør koste mer enn 7000,- for å være et alternativ til 386 platform. (utfra hva jeg vet så produseres bærbare til apple hos asus i taiwan (og kina?)). Overpriset og utdatert er vel en grei sammenfatning av mine synspunkter

Lenke til kommentar
Å kom igjen! Ikke påstå at iBook ikke gir en plastikk følelse! iBook er jo kongen over plastikkmaskiner. Den er rund i kantene og ser ut som den er designet på bakrommet til toys'r'us.

 

Den er 3,4 cm høy og veier 2.7 kg. Syns ikke det er så fantastisk for en 14.1" jeg.

 

Hvis du leser kravene, så vil denne personen ha en liten og nett bærbar, altså vil en 12" på 2.2kg passe perfekt, ikke nødvendighvis 14"'en.

Dessuten foreslår jo du maskiner som veier rundt 3,3kg, og har samme oppløsning på skjermen.

iBook'en er svært solid, og apple har til og med gått så langt som å si at den er støtsikker. (!)

Ifølge det du sier tviler jeg sterkt på at du noen gang har prøvd en ibook, isåfall har du veldig mye imot den.

Om du synes den er stygg er din mening, men jeg tror veldig mange er uenig i det.

 

Hvis du synes denne er så forferdelig stygg for å være en billig laptop til 9500kr og oppover, så mener jeg det er noe galt...

 

wireless_top02192003.jpg

 

Den er veldig stille, og den har lang batteritid.

 

Ingen av de bærbare pc'ene du nevner kan sammenlignes med ibook'en på disse punktene.

 

Dette er en tråd hvor en person ønsker seg en bærbar data, og da må man tenke ut den beste ut ifra de kravene han stiller, og ut ifra hans krav, vil en ibook være svært bra.

Har du en iBook, siden du sier så mye negativt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nei, selvfølgelig har jeg ikke iBook. List opp spesifikasjonene på en iBook til 9500,- å sammenlign dem med pc specsa.

 

Jeg har prøvd iBook, så jeg snakker ikke uten grunnlag.

Lenke til kommentar
Fattern kjøpte en slik i høst, og den kan trygt anbefales. En nesten umerkelig pipelyd når den kjører på batteri, men ikke plagsom. Vifta har to hastigheter, og den starter bare av og til på laveste hastiget ved normal bruk. Kjørte den i memtest86 i 12 timer og like lenge i Prime 95 for å teste stabilitet (fattern skulle på langtur med den), og ingen feil ble funnet.

 

Vil det si ikke lyd når den er nett koblet?

 

Tenker på det som er disk. her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...ighlight=ze4417

Lenke til kommentar
dessuten, 14.1" er dyr, ibook er utdatert med hensyn til koblingsmuligheter (bl.a. ingen usb2), ingen tv-out out-of-the-box, det følger med latterlig lite minne.

 

en tundra med pentium m er et mye bedre kjøp etter min mening, selv kjøpte jeg dell 500m grisebillig når den var på tilbud i sommer og er veldig fornøyd, har sjekket ibook 14.1" i ettertid, den er 5500 dyrere enn maskinen jeg kjøpte. ikke imponert over ibook, synes den billigste versjonen ikke bør koste mer enn 7000,- for å være et alternativ til 386 platform. (utfra hva jeg vet så produseres bærbare til apple hos asus i taiwan (og kina?)). Overpriset og utdatert er vel en grei sammenfatning av mine synspunkter

 

Jeg synes 14" iBook ikke er noe særlig å satse på i forhold til 12"en, siden den har samme oppløsning som 12"en.

Husk at for 9500kr for man en veldig portabel laptop, og den er MYE mindre enn de andre bærbare pc'ene til samme prisen.

Hvis man skal ha rå ytelse satser man ikke på en ibook, men hvis man skal ha en portabel laptop til internett, skriving, litt spilling og i skole sammenheng passer den glimrende.

Det er mange som synes det er mer viktig å ha en veldig stille, og liten bærbar som lett får plass oppi sekken, enn en som er raskere, men som er dobbelt så stor, veier mye mer, bråker mye mer, som er mye mer ustabil og som IKKE får plass oppi sekken.

iBook'en er dønn stabil, og det funker.

Man vil at utstyret skal funke skikkelig når man trenger det, ikke at programmer plutselig slår seg av, eller at ting plutselig fryser.

 

Dessuten, som jeg nevnte i min forrige post, så vil jeg anbefale å vente noen uker, for det kommer høyst sannsynlig en ny serie iBook'er snart og de kommer til å få usb 2.0, dessuten funker tv-out glimrende med ibook'er, mye bedre enn på de fleste andre bærbare pc'er i samme prisklasse.

Og hvis det ikke følger med en slik kabel, så koster det ca. 100kr...

Jeg er enig at 128mb minne er lite, og de burde leveres med 256mb, men det er veldig lett å sette inn nytt minne.

 

Som sagt, vent noen uker, det kommer høyst sannsynlig nye iBook'er snart.

Lenke til kommentar
Nei, selvfølgelig har jeg ikke iBook. List opp spesifikasjonene på en iBook til 9500,- å sammenlign dem med pc specsa.

 

Jeg har prøvd iBook, så jeg snakker ikke uten grunnlag.

 

Har du ikke skjønt det enda?

Dette handler ikke om du får 10000 3dmark eller 10500 3dmark.

Det handler om å ha en stabil laptop til feks. skole sammenheng, som er liten slik at den kan lett tas med seg, stille og ikke minst stabil.

Som jeg har sagt før, vi skal prøve å hjelpe fyren, og han skriver at han ikke trenger noen rå ytelse, han sier han vil ha en liten og lett bærbar, og den skal være stille.

Vil du da si at en billig desktop erstatter på 3,5kg vil passe fyren bra?

Nei.

:shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...