Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer hvis en av minne produkter tar fyr?


Tonjehaug

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver en liten nettbutikk der jeg selger stort og smått. Mye av små-elektronikk o.l.

 

Leste en sak i VG om at en iPod hadde tatt fyr under lading. Tenkte fort, oi.. Hva om dette skjer med en av mine produkter? Hvem står ansvarlig da?

 

Hypotetisk-scenario:

 

Jeg selger liten elektronisk "dings" til Ola Nordmann. Han bruker den noen dager også plutselig tar den fyr, og huset hans blir totalskadet av en brann.

 

Står jeg ansvarlig for skadene da? Eller står jeg kun ansvarlig for den elektroniske "dingsen" jeg har solgt til han?

 

Takk for svar på forhånd.

Endret av Tonjehaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes noe som heter forsikring som kan være greit å ha. Kommer det en elektriker inn i mitt hjem som gjør noe feil å hele kåken brenner ned, så tar forsikringsselskapet til det firmaet seg av utgiftene. Vet ikke helt hvordan det blir i ditt tilfelle, kan jo være at produsenten bak produktet må ta seg av regninga, men det tror jeg kan bli en lang prosses, så jeg anbefaler absolutt at du forsikrer firmaet ditt sånn just in case

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Importerer du disse produktene selv eller selges de under ditt varemerke? I så fall gjelder produktansvarsloven for deg, og du er fullt ut erstatningsansvarlig for skade som voldes av en sikkerhetsmangel, med mindre du beviser at sikkerhetsmangelen ikke forelå da du solgte produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...