Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2 skriftlig 23 mai!


Anbefalte innlegg

Æsj, jeg ser at jeg har regnet hvor mye nikkel, og ikke hvor mye kobber det er i oppgave 3e. Der vi fikk oppgitt prosenten av nikkel.. noen som vet hvor mye trekk man får, siden det er feil tall, men ellers helt lik utregning? :(

Det er vel riktig?:) Siden det var elektrolyse, var nikkel begrensende faktor? Det var "avsatt kobber" betyr vel at de kjørte på med kobber til alt av nikkel var redusert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men altså oppgave r)

 

2I- ---> I2 + 2e- E= -0,54

 

Og så får vi to alternativ,

 

o2 + 2H2O + 4e- -----> 4OH- E= 0,40 E(tot)= -0,14

2H2O + 4e- -------> H2 +2OH- E= -0,83 E(tot)= -1,37

 

Blir det ikke lettere å redusere vann med oksygen? (Jeg antar at det er litt O2 oppløst i vannet)

Jo det ville vært lettere, men vi kan jo ikke anta det på en sånn oppgave? Hadde sikkert fått litt poeng for det hvis du hadde skreet det, men det var jo multiple choice.

Lenke til kommentar

 

Æsj, jeg ser at jeg har regnet hvor mye nikkel, og ikke hvor mye kobber det er i oppgave 3e. Der vi fikk oppgitt prosenten av nikkel.. noen som vet hvor mye trekk man får, siden det er feil tall, men ellers helt lik utregning? :(

Det er vel riktig? :) Siden det var elektrolyse, var nikkel begrensende faktor? Det var "avsatt kobber" betyr vel at de kjørte på med kobber til alt av nikkel var redusert?

 

Jeg tror at jeg skal slutte å følge denne tråden :ermm:. Jeg blir mer og mer usikker på alt. Når 73,8% var nikkel, er nikkel ihvertfall ikke en begrensende faktor.

Lenke til kommentar

 

 

 

Æsj, jeg ser at jeg har regnet hvor mye nikkel, og ikke hvor mye kobber det er i oppgave 3e. Der vi fikk oppgitt prosenten av nikkel.. noen som vet hvor mye trekk man får, siden det er feil tall, men ellers helt lik utregning? :(

Det er vel riktig? :) Siden det var elektrolyse, var nikkel begrensende faktor? Det var "avsatt kobber" betyr vel at de kjørte på med kobber til alt av nikkel var redusert?

Jeg tror at jeg skal slutte å følge denne tråden :ermm:. Jeg blir mer og mer usikker på alt. Når 73,8% var nikkel, er nikkel ihvertfall ikke en begrensende faktor.

Jeg så over oppgaven igjen nå, og ser nå at jeg tolket den fryktelig feil også. Beklager.. Huff, nå ble jeg usikker på hele besvarelsen også:(

Lenke til kommentar

 

 

Æsj, jeg ser at jeg har regnet hvor mye nikkel, og ikke hvor mye kobber det er i oppgave 3e. Der vi fikk oppgitt prosenten av nikkel.. noen som vet hvor mye trekk man får, siden det er feil tall, men ellers helt lik utregning? :(

Det er vel riktig? :) Siden det var elektrolyse, var nikkel begrensende faktor? Det var "avsatt kobber" betyr vel at de kjørte på med kobber til alt av nikkel var redusert?

 

Jeg tror at jeg skal slutte å følge denne tråden :ermm:. Jeg blir mer og mer usikker på alt. Når 73,8% var nikkel, er nikkel ihvertfall ikke en begrensende faktor.

 

Jeg er enig. Det er uansett ikke noe å få gjort med nå, dessverre.. Usikkerheten kommer jo ikke til noe nytte.

 

Jeg tror jeg får 4, men hadde håpet på en 5'er. :(

 

Noen som vet når forhåndssensurrapport legges ut?

Lenke til kommentar

Fellessensur er vel 18. eller 19. juni så vi får vel vite er da ...

 

Tror dog ikke de trekker så voldsomt mye hvis regnemetoden, formlene og tankegangen er riktig hvis du bare har bomma litt på at de fortynnet den litt osv.

 

Heller fra 6 til 5 enn fra 5 til 4 hvis det er problemene.

Lenke til kommentar

Fellessensur er vel 18. eller 19. juni så vi får vel vite er da ...

 

Tror dog ikke de trekker så voldsomt mye hvis regnemetoden, formlene og tankegangen er riktig hvis du bare har bomma litt på at de fortynnet den litt osv.

 

Heller fra 6 til 5 enn fra 5 til 4 hvis det er problemene.

Du har helt rett, bare ble litt nedfor av å se hva slags glipp jeg har gjort, skjønner ikke hva jeg drev med når jeg leste den oppgaven. Det står jo klart og tydelig at en skal finne ut hvor mye kobber det er, for det første. For det andre står det at det både er kobber- og nikkelioner i løsningen. Allikevel presterte jeg å få for meg at det som tok sted, var at vi hadde kun nikkelioner i løsningen, og så satte en på en del fast kobber, og foretok elektrolyse, slik at en reduserte nikkelet, for så å beregne hvor mye strøm dette krevde.. Når man egentlig skulle redusere kobberionene. Menmen, er vel sånt som skjer av og til, synd det måtte skje på eksamen:) Får håpe at jeg gjorde det såpass bra på resten av settet at det ikke ødelegger for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjemi læreren min fra vgs sa til meg idag at hun syntes denne eksamenen va fryktelig vankelig og at det tydeligvis var for mange 6-er oppgaver? Hun hadde snakket med andre lærere og det var visst mange som skulle klage slik at kravene blir satt ned? Noen som har hørt lignende?

Nja, kjemilæreren min sa det omvendte. Jeg håper likevel at flere lærere deler samme oppfatning som din kjemilærer slik at karakterkravene senkes. Hehe....

Lenke til kommentar

 

Kjemi læreren min fra vgs sa til meg idag at hun syntes denne eksamenen va fryktelig vankelig og at det tydeligvis var for mange 6-er oppgaver? Hun hadde snakket med andre lærere og det var visst mange som skulle klage slik at kravene blir satt ned? Noen som har hørt lignende?

Nja, kjemilæreren min sa det omvendte. Jeg håper likevel at flere lærere deler samme oppfatning som din kjemilærer slik at karakterkravene senkes. Hehe....

 

Hehe vi får håpe det! Jeg syntes ikke den var så vanskelig men kanskje litt rare oppgaver...

Lenke til kommentar

Kjemi læreren min fra vgs sa til meg idag at hun syntes denne eksamenen va fryktelig vankelig og at det tydeligvis var for mange 6-er oppgaver? Hun hadde snakket med andre lærere og det var visst mange som skulle klage slik at kravene blir satt ned? Noen som har hørt lignende?

 

Åh, *håpe håpe* :D

Lenke til kommentar

Oppgave 3 d)

Jeg skrev ikke noe reaksjonsligninger for å forklare hvorfor spenningen ikke må være altfor høy eller lav. Men jeg forklarte med ord hva ville ha skjedd. Tror dere at de tar hensyn at vi var stresset og hadde litt dårlig tid?

 

Det gjorde ikke jeg heller.

 

Jeg tror du kan stole på at de ser på helheten, og du har jo uten tvil fått vist hva du kan. Om det er noe smårusk eller en og annen ting som mangler for at det er perfekt kan det fortsatt være en 6'er oppgave.. De ser jo heller på hva man kan enn den ene tingen man glemte eller misforstod, de vil jo ikke være urimelig strenge. I tillegg er det jo flere sensorer så om en er strenge strengesen kan den andre vippe deg opp. Jeg har trua! Veldig mange flinke folk her inne :)

Lenke til kommentar

 

Oppgave 3 d)

Jeg skrev ikke noe reaksjonsligninger for å forklare hvorfor spenningen ikke må være altfor høy eller lav. Men jeg forklarte med ord hva ville ha skjedd. Tror dere at de tar hensyn at vi var stresset og hadde litt dårlig tid?

 

Det gjorde ikke jeg heller.

 

Jeg tror du kan stole på at de ser på helheten, og du har jo uten tvil fått vist hva du kan. Om det er noe smårusk eller en og annen ting som mangler for at det er perfekt kan det fortsatt være en 6'er oppgave.. De ser jo heller på hva man kan enn den ene tingen man glemte eller misforstod, de vil jo ikke være urimelig strenge. I tillegg er det jo flere sensorer så om en er strenge strengesen kan den andre vippe deg opp. Jeg har trua! Veldig mange flinke folk her inne :)

 

 

TAKK OG LOV for at noen andre heller ikke gjorde det. Jeg ble superstresset og skjønte ikke helt hvilken halvreaksjon jeg skulle bruke for oksidasjonen, så jeg skrev det heller med ord. Jeg håper virkelig at det gikk greit. Vi får se på forhåndssensuren. Når er det den legges ut? Jeg spurte tidligere, men svaret jeg fikk var for selve fellessensuren. Forhåndssensur legges jo ut mye tidligere. Det gjorde den i hvertfall for matteeksamen i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...