Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2 skriftlig 23 mai!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er for nysgjerrig til å vente på fasiten.. Her er mine svar fra del 1 - flervalgoppgaver:

 

a: D

b:C

c:A

d: B

e: A

f: C

g: B

h: A

i: C

j: D

k: C

l: A

m: B

n: A

o: B

p: B

q: C

r: D

s: D

t: B

 

Hva fikk dere?

 

jeg tok f) D

ellers likt som deg tror jeg

Lenke til kommentar

 

Jeg er for nysgjerrig til å vente på fasiten.. Her er mine svar fra del 1 - flervalgoppgaver:

 

a: D

b:C

c:A

d: B

e: A

f: C

g: B

h: A

i: C

j: D

k: C

l: A

m: B

n: A

o: B

p: B

q: C

r: D

s: D

t: B

 

Hva fikk dere?

 

jeg tok f) D

ellers likt som deg tror jeg

 

Dette gikk dritt.. Hah..

Lenke til kommentar

Tror det her gikk bra!! Jeg klarte å gjøre en giga bommert på siste oppgave å ikke få med meg at det ble fortynnet.. Huff. Jeg valgte i det minste riktig graf og hadde gode argumentasjoner da, så håper ikke de fjerner alt av poeng på den. Ellers tror jeg at jeg fikk alt riktig på del 2, men ser gjerne et løsningsforslag på 3e)! Og på multiple choice da:)

Lenke til kommentar

 

Jeg er for nysgjerrig til å vente på fasiten.. Her er mine svar fra del 1 - flervalgoppgaver:

 

a: D

b:C

c:A

d: B

e: A

f: C

g: B

h: A

i: C

j: D

k: C

l: A

m: B

n: A

o: B

p: B

q: C

r: D

s: D

t: B

 

Hva fikk dere?

 

Fikk det samme bortsett fra:

 

F (her tok jeg D). Hva tenkte du her? Var skikkelig usikker på om det var C eller D.

R (her tok jeg B tror jeg). Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte her. Jeg gjorde den litt fort unna tror jeg. Jeg vurderte B eller D. Hva tenkte du?

 

Noen andre som også vil komme med innspill?

 

Oppgave F

Her var jeg veldig usikker, men jeg tenkte at siden ph 7 er en nøytral PH, så tenkte jeg at løsningen måtte være basisk for at hydrogenene skulle øsnke å slippe fri fra oksygen atomet på syredelen.

Men eg syntes 13,9 hørtes vel mye ut. Så jeg avventet den tilslutt og bare raste videre for å spare tid,

Når jeg skulle tenke meg om igjen så havnet jeg på C fordi det hørtes ut som en mere saklig PH. 13,9 er ekstremt høyt!

Svar: C

 

Oppgave R

Denne halvreaksjonen har størst reduksjonspotensiale av alle stoffene som er i løsningen:

2H2O + 02 + 4e- ------->4OH-

 

jeg er ikke helt sikker på den, men utifra en den er nærmest på spenningsrekka så dro jeg en konklusjon.

Hva tenker dere andre på den?

Svar: B

Endret av Zeelot
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er for nysgjerrig til å vente på fasiten.. Her er mine svar fra del 1 - flervalgoppgaver:

 

a: D

b:C

c:A

d: B

e: A

f: C

g: B

h: A

i: C

j: D

k: C

l: A

m: B

n: A

o: B

p: B

q: C

r: D

s: D

t: B

 

Hva fikk dere?

Fikk det samme bortsett fra:

 

F (her tok jeg D). Hva tenkte du her? Var skikkelig usikker på om det var C eller D.

R (her tok jeg B tror jeg). Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte her. Jeg gjorde den litt fort unna tror jeg. Jeg vurderte B eller D. Hva tenkte du?

 

Noen andre som også vil komme med innspill?

Oppgave F

Her var jeg veldig usikker, men jeg tenkte at siden ph 7 er en nøytral PH, så tenkte jeg at løsningen måtte være basisk for at hydrogenene skulle øsnke å slippe fri fra oksygen atomet på syredelen.

Men eg syntes 13,9 hørtes vel mye ut. Så jeg avventet den tilslutt og bare raste videre for å spare tid,

Når jeg skulle tenke meg om igjen så havnet jeg på C fordi det hørtes ut som en mere saklig PH. 13,9 er ekstremt høyt!

Svar: C

 

Oppgave R

Denne halvreaksjonen har størst reduksjonspotensiale av alle stoffene som er i løsningen:

2H2O + 02 + 4e- -------> H2 +2OH-

 

 

Fordi vann har større reduksjonspotensiale blir det redusert, og kalium forblir ioner

Svar: D

Der er jeg uenig, tror svaret er den andre halvreaksjonen for redusering av vann. Vi har ikke fått oppgitt at det er oksygengass i løsningen, og strømmen ledes inn i vannet, ikke inn i hele systemet. Derfor er jeg temmelig sikker på at svaret er D, 2H20 + 2e- --> 2OH- +H2

 

EDIT:

Du skrev jo annerledes svar enn reaksjon. Nå ble jeg forvirret.

Endret av Matte-Mathias
Lenke til kommentar

Hva tenkte dere på T) Analyse
Innholdet av Fe2+ ioner i en løsning kan bestemmes ved titrering med en vannløsning av CeCl4 med kjent konsentrasjon. Reaktantene, Ce4+ioner og fe2+ioner reagerer i forhold 1:1

 

Hvordan skal konsentrasjonen av Fe2+, (fe2+), i løsningen regnes ut?

Lenke til kommentar

Hva tenkte dere på T) Analyse

Innholdet av Fe2+ ioner i en løsning kan bestemmes ved titrering med en vannløsning av CeCl4 med kjent konsentrasjon. Reaktantene, Ce4+ioner og fe2+ioner reagerer i forhold 1:1

 

Hvordan skal konsentrasjonen av Fe2+, (fe2+), i løsningen regnes ut?

Jeg fikk B, siden nFe2+ = nCe4+ = [Ce4+]*VCe4+ og så deler man jo stoffmengden på volumet til det du skal ha C av etterpå:) Endret av Matte-Mathias
Lenke til kommentar

 

Hva tenkte dere på T) Analyse

Innholdet av Fe2+ ioner i en løsning kan bestemmes ved titrering med en vannløsning av CeCl4 med kjent konsentrasjon. Reaktantene, Ce4+ioner og fe2+ioner reagerer i forhold 1:1

 

Hvordan skal konsentrasjonen av Fe2+, (fe2+), i løsningen regnes ut?

Jeg fikk B, siden nFe2+ = nCe4+ = [Ce4+]*VCe4+ og så deler man jo stoffmengden på volumet til det du skal ha C av etterpå :)

 

Det var smart og kjapp måte å tenke på!

 

Jeg tenkte sånn her:

(ce)*Vce=Ce

ce= Fe

 

Fe/Volumfe= (Fe)

 

 

 

(CE)*Vc=fe

 

fe/Vfe= (Fe)

 

Så setter vi inn for fe (CE)*Vc=fe

 

fe/Vfe= (Fe) er det samme som (CE)*Vc/Vfe= (Fe)

 

 

også får vi alternativ B

 

 

Lenke til kommentar

Men altså oppgave r)

2I- ---> I2 + 2e- E= -0,54

Og så får vi to alternativ,

o2 + 2H2O + 4e- -----> 4OH- E= 0,40 E(tot)= -0,14
2H2O + 4e- -------> H2 +2OH- E= -0,83 E(tot)= -1,37

Blir det ikke lettere å redusere vann med oksygen? (Jeg antar at det er litt O2 oppløst i vannet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...