Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Egenkapital vs. aksjekapital


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egenkapitalen er den delen som eies av innehaverne av selskapet.

Aksjekapitalen er summen av alle aksjene i selskapet.

 

Dersom et AS går konkurs, mister man begge deler ja. Men tryggheten med et aksjeselskap er at du personlig ikke står ansvarlig for gjelden til selskapet. Du mister kun det du hadde i selskapet, og ingen vil komme å ta det du eier privat.

 

I andre typer selskap, for eksempel enkeltpersonsforetak, så er det personer som står ansvarlig for selskapets gjeld. Dersom selskapet pådrar seg en gjeld den ikke kan betale, så er det personene bak som må punge ut.

 

Når du sier at "aksjekapitalen er på 30.000" så er dette bare en nedre grense for summen man må bruke for å sette i gang et selskap. Man kan godt starte et selskap på høyere summer. Aksjekapitalen er sjeldent på nøyaktig 30.000 etter man har satt i gang.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stjeler denne tråden litt, da spørsmålet mitt er i ca samme bane:

Etter at aksjeselskapet er startet opp, og man har behov for å tilføre mer penger, er en da nødt til å gjøre dette gjennom en emisjon eller et lån? Eller kan man bare få en rik onkel til å overføre penger og bokføre det som innskutt egenkapital?

Finner ikke noe konkret om dette i aksjeloven, så jeg håper noen kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar

Mener at definisjonen for egenkapital nevnt over er feil, selv om dette står å lese ordrett hos Wikipedia. Hvis man imidlertid leser videre i artikkelen, så ser man at den ikke helt henger sammen.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Egenkapital

 

Mener at den riktige angivelsen av hva egenkapital er ikke er "den kapitalen som eieren eier selv" men der i mot "den kapital som disponeres eller eies av selskapet. (AS'et)"

 

Hvis man leser Wikipediaartikkelen ut i fra denne definisjonen som en forutsetning, da henger artikkelen logisk sammen. (Bortsett fra den inledende definisjonen av "egenkapital".)

 

Edit: Her fant jeg en definisjon som jeg tror treffer litt bedre:

 

http://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/egenkapital

 

(Egenkapital er summen av inskutt aksjekapital pluss den kapital som er opptjent gjennom selskapets drift.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...