Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk sidemål Vg3 - 27. mai 2014


Anbefalte innlegg

Noen som har en side med gode ord som kan vise til evnen for refleksjon? Finner det vanskelig å kunne vise til evnen til å reflektere på nynorsk av en eller annen grunn. Eksempelvis høres "på den eine sida" så dumt ut, og ikke særlig akademisk. Har noen en liten liste med uttrykk, eller noen fine eksempler? Hadde satt stor pris på det!

 

Ei følgje av, ei årsak til og på grunn av er noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan bruker dere etos, logos og patos når dere skal analysere? Hvor mye og hvordan bruker dere begrepene? Hvis en oppgave er analyse, og det står at man KAN bruke retorikk. Er det plusspoeng for å bruke det, eller er det bare et forslag?

 

Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke de retoriske begrepene, så lenge du har en viss kompetanse med disse. Ved bruk av fagbegreper viser du kompetanse i faget, og sansynligheten for at oppgaven din blir bedre (mtp. struktur og innhold) blir betydelig større.

Lenke til kommentar

Hvordan bruker dere etos, logos og patos når dere skal analysere? Hvor mye og hvordan bruker dere begrepene? Hvis en oppgave er analyse, og det står at man KAN bruke retorikk. Er det plusspoeng for å bruke det, eller er det bare et forslag?

Hvis man klarer og faktisk forstår de ulike begrepene er det jo et stort pluss om du bruker de i teksten din. Fagspråk er viktig for å nå toppkarakter! Men hvis man ikke klarer å bruke begrepene, er det vel viktigere å svare på oppgaven..

Lenke til kommentar

 

Hvordan bruker dere etos, logos og patos når dere skal analysere? Hvor mye og hvordan bruker dere begrepene? Hvis en oppgave er analyse, og det står at man KAN bruke retorikk. Er det plusspoeng for å bruke det, eller er det bare et forslag?

Hvis man klarer og faktisk forstår de ulike begrepene er det jo et stort pluss om du bruker de i teksten din. Fagspråk er viktig for å nå toppkarakter! Men hvis man ikke klarer å bruke begrepene, er det vel viktigere å svare på oppgaven..

 

 

Tror jeg forstår de. Er det noen store feller i disse begrepene som man kan blande sammen, eller noe? (jeg er privatist)

Lenke til kommentar

Noen som har eksempler på hvordan man starter enn oppgave tematisk uten å måtte utdype formye (det vil jeg jo spare til hoveddelen)?

 

Og hva er egentlig forskjellene på disse:

"Presenter …
Gjør greie for …
Forklar …
Analyser …
Tolk …
Sammenlikn …
Argumenter …
Drøft …
Reflekter over …
Vurder …
Kommenter …
Bruk kunnskap om …
Skriv en kreativ tekst der du …
Skriv en resonnerende tekst der du …"

 

Jeg skjønner forskjellen på å skrive en kreativ tekst og analyse, men drøft og argumenter, vurder osv er vel like?

Lenke til kommentar

 

TIPS!

Sjekk ut denne siden:

 

http://ndla.no/nb/node/132866?fag=27

 

Her er det mange nyttige lenker og tips for morgendagen!

 

Jeg får ikke lastet ned "temapakken" i pdf :(

 

Er det noen som eventuelt allerede har fått lastet ned denne pakken, og som har mulighet til å legge den ut her? Virker som ndla har litt problemer :p

 

Nevermind, fungerte når jeg brukte Chrome :)

Endret av NightRaven
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om vi kan bruke vår egen PC på eksamensdagen? Og er alle notater og bøker lov å ta med?

 

Ja, vil tru det gjelder i alle fylker at man får bruke egen PC. Og ja, alt av hjelpemidler er tillat (forutenom kommunikasjon som internett) :)

Hvordan var det de ønsket at man skal merke sidene i word på eksamen? Tenker på sideantall, koder og slikt? Bare vanlig topptekst eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...