Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014


Anbefalte innlegg

Ville bare si tusen takk til alle som har kommet med gode råd og inspirasjon. Vet jeg selv ikke har deltatt så mye men har ikke like kreative hjerner som enkelte her inne ;) God natt alle sammen, håper dere får en god natts søvn og lykke til imorgen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ikkje bruk "også" når du skrivar nynorsk! Bruk"óg"!

Eg skal nå bruke ein halvtime på å omsetje ei norsk historie frå bokmål til nynorsk. Deretter legg eg meg (<-kva var feil med denne setninga? ;) )

Norsk historie skal vere norskhistorie. Norskforteljing/stil høyrast forresten betre ut.

Eg berre skrivar det: IKKJE BRUK PASSIVE SETNINGAR PÅ NYNORSK! God natt :)

 

Eg berre skriv det*

 

Ikke for å være grammarnazi, men for å hjelpe. :D

 

Har nyn som hovedmål.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Fy faen, så tidlig ferdig jeg ble!

Jeg skrev ca. én side på oppgave A1 (hvordan sammenliknet dere reklamen og nasjonalsangen?).

 

På Del B valgte jeg oppgave 1 og skrev to sider omtrent. Ble et kåseri som gikk gjennom hvorfor vi har det så godt i Norge.

Snakk om oppgave A1. Jeg skrev ikke så mye på den, ikke engang en halv side!

Lenke til kommentar

Hei? sorry at pcen og alle hjelpedokumentene er på skolen! får dessverre ikke sendt noe hjelp men noen tips kan være:

 

-LES OPPGAVEN NØYE!!

- ta pauser innimellom, slik at hjernen får luft

- ikke tenk at dere vil tidlig hjem, sitt ut tida slik at du gjør det beste du kan!!

 

- vær flink i rettinga etterpå, slå opp alle verb,substantiv, og ord du er usikker på? dette dro meg opp en hel karakter!! jeg ligger på 5-er i norsk og nynorsk! mye på grunn av at jeg retter veldig nøye!!

 

 

Tusen takk for all hjelp så langt!!

Lenke til kommentar

Er det noen som vet 100 % sikkert når karakteren kommer? noen sier neste onsdag, andre sier en av de siste dagene før sommerferien..

 

Dere må gjerne fortelle hvordan det gikk og hvilken karakter dere fikk når den tid kommer!

Karakterene blir satt mellom 16-19 juni så vi får dem rundt der!!!

Lenke til kommentar

Eit siste tips før eg legger meg: Anbefalar dykk alle å gå gjennom ord som "dere, et, en o.l." Dykk kan bruke CTRL+H for å søke og erstatte ord. Dere med dykk, et med eit, en med ein osv. Dette kan spare dykk for ein god del feil! God natt og lykke til i morgen :)

Endret av annern55
Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg forsto oppgave A1 så skulle man velge 3 strofer i vedlegg 2 (nasjonalsangen). Måtte man velge Ja vi elsker, altså første vers, første linje, eller kunne man velge 3 hvorhen man ville?

Spurte læreren, han mente at de 3 versene var det de mente med 3 strofer.. Men jeg tolket det også slik som deg først.. :-/

 

Kødder du? Da klikker jeg! Faen til misledene isåfall.

 

enig

Lenke til kommentar

 

 

 

Slik jeg forsto oppgave A1 så skulle man velge 3 strofer i vedlegg 2 (nasjonalsangen). Måtte man velge Ja vi elsker, altså første vers, første linje, eller kunne man velge 3 hvorhen man ville?

Spurte læreren, han mente at de 3 versene var det de mente med 3 strofer.. Men jeg tolket det også slik som deg først.. :-/

 

Kødder du? Da klikker jeg! Faen til misledene isåfall.

 

enig

 

Har noen oppgaven i hodet? Brukte eksempler fra hele greia :(

Lenke til kommentar

folkens eg har gjortoppgave B2 og har egentlig ikke skrevet en spesiell sjanger...

hva skrev dere som har gjort B2???

 

 

Noen andre som valgte oppgave B2 eller var det bare meg??

Eg valgte den også,,,,,,men eg tror eg har bommet totalt!!!

Skrev du en spesifikk sjanger ellers skrev du en blanding???

 

Jeg skrev om meg selv der og jeg valgte sjangeren artikkel om jeg husker riktig

Lenke til kommentar

Valgte B2 og intervju.


Jeg trur jeg glemte overskrift på bokmål, er det noen som vet om dette virkelig kommer til å trekke ned?

Forex. skriver som en 5er også får du 4 på kortet fordi du glemte overskrift, er dette mulig?

Tror det, dessverre :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...