Gå til innhold

IKT Lærling nå -> Hva etter?


_X_

Anbefalte innlegg

Jeg har en helt annen erfaring idag enn den jeg hadde når jeg skulle ta det valget, så jeg vil gi deg følgende råd.

 

IKT -> Allmenn påbygg -> Bachelor -> Master. Det virker som at skal du ha en godt betalt jobb idag, er Master et krav (eller 5-8 års erfaring). Det har skjedd en inflasjon i utdanningen siden jeg har gått på skole, kan man si :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk rett ut i arbeid etter lærlingetiden min. Jobber idag som IT-ansvarlig på en videregående skole. Har idag en lønn på rundt 420k i året, noe jeg synes er helt ok utdanningsløpet tatt i betraktning, mens mine venner har studert og fått stort studielån har jeg tjent samlet rundt 2 milloner eller rundt der og kjøpt stor leilihet.

Ser ikke noe poeng i å studere videre bare for å studere videre, med mindre det er noe spesielt du retter deg inn mot. Det er mulig å bli overkvalifisert for en del jobber også. Med en bachelor eller master kan du bli for dyr å ansette for mange bedrifter. Det er mange jobber du kan få som fagarbeider med fagbrev, men man må følge med litt på hva som lyses ut av stillinger og regne med å søke en del. Siden jeg hadde jobbet som lærling på en skole, var det veldig naturlig for en skole å ansette meg. Jeg fikk min jobb til fordel for andre søkere med både bachelor og master, fordi jeg var billigere å ansette og hadde bakgrunn i jobb på skole allerede.

Jeg vil heller råde deg til å søke på jobber om det er det du vil, men søk gjerne på en skoleplass om det ser ut som om du ikke får jobb, så slipper du å gå "arbeidsledig" over lengre tid.

Endret av Cosmo7
Lenke til kommentar

Jeg gikk rett ut i arbeid etter lærlingetiden min. Jobber idag som IT-ansvarlig på en videregående skole. Har idag en lønn på rundt 420k i året, noe jeg synes er helt ok utdanningsløpet tatt i betraktning, mens mine venner har studert og fått stort studielån har jeg tjent samlet rundt 2 milloner eller rundt der og kjøpt stor leilihet.

 

Ser ikke noe poeng i å studere videre bare for å studere videre, med mindre det er noe spesielt du retter deg inn mot. Det er mulig å bli overkvalifisert for en del jobber også. Med en bachelor eller master kan du bli for dyr å ansette for mange bedrifter. Det er mange jobber du kan få som fagarbeider med fagbrev, men man må følge med litt på hva som lyses ut av stillinger og regne med å søke en del. Siden jeg hadde jobbet som lærling på en skole, var det veldig naturlig for en skole å ansette meg. Jeg fikk min jobb til fordel for andre søkere med både bachelor og master, fordi jeg var billigere å ansette og hadde bakgrunn i jobb på skole allerede.

 

Jeg vil heller råde deg til å søke på jobber om det er det du vil, men søk gjerne på en skoleplass om det ser ut som om du ikke får jobb, så slipper du å gå "arbeidsledig" over lengre tid.

Men når jeg søker jobb da, ser de på karakterene fra tidligere skoleår?

Hadde 3,2 i snitt når jeg gikk ut 2. året, så er ikke det beste. Hadde bare et par timer fravær da, så det er vell bra tipper jeg(?) Har også vurdert å dra rett til jobb, men hvor kan jeg skaffe meg jobb etter å bare være lærling på skole da?

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på hva du ønsker å jobbe med, hvis det er support og drift av servere osv. Som feilsøking av og problemløsning i servermiljø eller Første/Andre-linje support. Da ville jeg kommet meg ut i jobb så fort som mulig og kanskje tatt sertifiseringer deretter. Jeg gikk inn som konsulent for et konsulent firma som leide meg ut til forskjellige firma'er og fikk mye erfaring her som ingen sertifisering eller skole kunne ha gitt meg. Påbygg endte jeg opp med å ignorere, angrer egentlig ikke, har ikke hatt bruk for den i jobbsammenheng, men om du vil gå videre på høyskoler så er nok det lurt.

 

sertifiseringer der i mot kan du ta senere igjen, til og med etter du har begynt å jobbe. Skal du ta den veien så må du være klar for å jobbe hvor som helst da, skal du bygge en slik karriere så må du regne med å reise rundt litt. Oslo har veldig mye bra, jeg syns Oslo er en by jeg ikke liker å oppholde meg i over lengre perioder, men hva gjør man ikke for å bygge karrièren sin hvis ambisjonene er tilstede? Jeg jobbet bare i oslo i ca. 2 år før jeg tok jobber andre steder som var nærmere hjemme. Jeg har sett folk som prøver å sertifisere seg til alt mulig også glemmer de det litt etter litt når kunnskapen ikke blir brukt, best å holde seg til de feltene man vet at man trenger.

Mest aktuelt i dag er sharepoint og office 365, sharepoint har mangel på skikkelig eksperter flere steder har jeg skjønt.

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på hva du ønsker å jobbe med, hvis det er support og drift av servere osv. Som feilsøking av og problemløsning i servermiljø eller Første/Andre-linje support. Da ville jeg kommet meg ut i jobb så fort som mulig og kanskje tatt sertifiseringer deretter. Jeg gikk inn som konsulent for et konsulent firma som leide meg ut til forskjellige firma'er og fikk mye erfaring her som ingen sertifisering eller skole kunne ha gitt meg. Påbygg endte jeg opp med å ignorere, angrer egentlig ikke, har ikke hatt bruk for den i jobbsammenheng, men om du vil gå videre på høyskoler så er nok det lurt.

 

sertifiseringer der i mot kan du ta senere igjen, til og med etter du har begynt å jobbe. Skal du ta den veien så må du være klar for å jobbe hvor som helst da, skal du bygge en slik karriere så må du regne med å reise rundt litt. Oslo har veldig mye bra, jeg syns Oslo er en by jeg ikke liker å oppholde meg i over lengre perioder, men hva gjør man ikke for å bygge karrièren sin hvis ambisjonene er tilstede? Jeg jobbet bare i oslo i ca. 2 år før jeg tok jobber andre steder som var nærmere hjemme. Jeg har sett folk som prøver å sertifisere seg til alt mulig også glemmer de det litt etter litt når kunnskapen ikke blir brukt, best å holde seg til de feltene man vet at man trenger.

 

Mest aktuelt i dag er sharepoint og office 365, sharepoint har mangel på skikkelig eksperter flere steder har jeg skjønt.

Jeg vil ikke akuratt hva jeg vil jobbe med. Jeg liker jo å holde på med PC. Slikt som på jobb hvor jeg feilsøker og finner/fikser problemer med PCen. Det liker jeg å holde på med.. Vetikke om det er mange slike jobber, utennom skole.. Kanskje butikker som elkjøp og andre butikker som holder på med data trenger slike folk, ettersom de sikkert får hendvendelser om folk som har kjøpt PC men ikke får lyd, manger drivere, virus osv?

Lenke til kommentar

Men når jeg søker jobb da, ser de på karakterene fra tidligere skoleår?

Hadde 3,2 i snitt når jeg gikk ut 2. året, så er ikke det beste. Hadde bare et par timer fravær da, så det er vell bra tipper jeg(?) Har også vurdert å dra rett til jobb, men hvor kan jeg skaffe meg jobb etter å bare være lærling på skole da?

Karakterer er ikke superviktig. Jeg hadde et snitt på rundt 3.5, men lavt fravær, som teller mer, samt gode referanser fra lærlingeperioden.

 

 

Jeg vil ikke akuratt hva jeg vil jobbe med. Jeg liker jo å holde på med PC. Slikt som på jobb hvor jeg feilsøker og finner/fikser problemer med PCen. Det liker jeg å holde på med.. Vetikke om det er mange slike jobber, utennom skole.. Kanskje butikker som elkjøp og andre butikker som holder på med data trenger slike folk, ettersom de sikkert får hendvendelser om folk som har kjøpt PC men ikke får lyd, manger drivere, virus osv?

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig mye for akkurat dette. Hva man ender opp med å jobbe med er ofte litt tilfeldig avhengig av situasjonen der og da. Muligheter kan komme plutselig om man er villig til å ta det som dukker opp, eller man kan ende opp med å vente litt eller prøve litt forskjellige ting. Jeg så i alle fall ikke aktivt etter en yrkeskarriere på skole, men jeg trives med det likevel og er veldig fornøyd med at jeg slo til når stillingen ble utlyst. Endret av Cosmo7
Lenke til kommentar

Hei!

Er lærling på IKT nå.

 

Vurderer påbygg neste år. Men hva vil det egenklig si?

Hvor går jeg påbygg i Trondheim? Og hva går jeg påbygg i?

Hvilken linje osv blir det da hvis det er IKT påbygg?

Anbefaler å ta videre utdanning, f.eks som it-tekniker eller lignende. Det er lite jobber innen ikt i Norge, men om du er i stand til å gjøre noe innen elektro / teknisk kan du ha noe større sjanse for å få en brukbar jobb i fremtiden!

Lenke til kommentar

Jeg var også lærling i IKT-Servicefaget. Jeg har kun Fagbrev i IKT-faget og er idag i fast jobb som system-konsulent. Har dog jobbet i 2 år som tekniker, før jeg ble Konsulent.

 

Ang skoler som tilbyr 30t kurs/skole, så tror jeg Skjetlein VGS tilbyr dette, eventuelt Midtre-Gauldal VGS.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke noe forskjell på hvor du kommer fra ved påbygg, men du kommer til å stille sist i køen ettersom du har brukt opp ungdomsretten din, samt må du nok ta lån på linje med høyere utdanning.

 

Feil. TS kan søke påbygg og dette heter da 4pb i hans tilfelle som er for lærlinger som har valgt å ta læretiden først og deretter ta generell studiekompetanse. Fagene du vil ha er matematikk, norsk, naturfag, historie og kroppsøving i tillegg til at du kan fylle opp med noen programfag fra studiespesialiserendelinje. Les mer om det her.

 

Nå vet jeg ikke hva du ønsker å studere og eventuelt spesialisere deg i, men noen skoler krever at du har studiekompetanse++ og noen tillater den såkalte y-veien hvor du må ha fagbrev/svennebrev.

 

 

"Man har kun rett til å fullføre videregående skole én gang. Du har rett til 4 års skolegang totalt (inkludert læretid) om du går yrkesfag. Når du har tatt fagbrev etter Vg1 og Vg2 på skolen + 2 år læretid, så er altså ungdomsretten oppbrukt. Likevel finnes det en del steder egne opplegg for personer som vil ta påbygging til generell studiekompetanse etter fagbrev. Du har ikke rett til noe slikt, men det tilbys som sagt en del steder likevel. Ta derfor kontakt med Inntakskontoret i fylket der du bor raskest mulig. De kan hjelpe deg med informasjon om hvilke tilbud som finnes der du bor, samt hvilke søknadsfrister som eventuelt gjelder.

Dersom du ikke får tilbud om noen skoleplass gjennom Inntakskontoret/fylkeskommunen, blir alternativet å ta fagene du behøver som privatist. I artiklene under dette svaret kan du lese om hva det innebærer å være privatist, samt om alternativer for hvordan lære pensum i fagene.

Ta nå uansett først kontakt med Inntakskontoret i fylket ditt, kanskje løser dette seg allerede der. Lykke til videre, og håper dette ordner seg slik du ønsker.

 

Hilsen utdanningsrådgiveren, ung.no"

http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/61449.html

 

 

Rart, for jeg finner noe annet:

Ungdom som har gjennomgått grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har lovfestet rett til tre års videregående opplæring (ungdomsrett). I noen lærefag er opplæringstiden lengre enn tre år. Da har du rett til den opplæringstiden som er fastsatt for faget.

Du må bruke retten i løpet av en sammenhengende periode på fem år når hele opplæringen skjer i skole, og innen seks år når hele eller deler av opplæringen skjer i lærebedrift. Hele retten må brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år.

Du kan derfor vente med å starte i videregående opplæring rett etter grunnskolen, eller du kan ta inntil to års pause underveis, så lenge du holder deg innenfor retten.

 

- http://www.vilbli.no/?Artikkel=018116

 

Har selv tatt:

VG1 - Elektro

VG2 - IKT-servicefag

2 år i lære som IKT-servicemedarbeider

VG2 - Elektro

og går nå 2,5 år i lære som elektriker

 

Fikk beskjed om at jeg hadde ungdomsrett, men var sist prioritert siden jeg hadde fagbrev (ingen problem for min del, kom rett inn på VG2 - Elektro).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...