Gå til innhold

[Løst] Hva er konfimasjon?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei alle sammen!

 

Hva som er konfirmasjon? Jeg kom til Norge I fjor sommer og har vært på norsk kurs detter skoleåret. I det tid hørt jeg om konfimasjon og lærer har snakket om det.

 

Som jeg forsåt er det to forskjellige konfirmasjoner:

-Kristen konfirmasjon

-humanitistisk konfimasjon

Er konfirmasjon velge om hvis du vil ta kristendom eller være lik som atheist? Å dåpe barn er kristen. Er kristen konfirmasjon at man velger å være del av den religionen når han er større og forstår hva det egentlig betyr? Så hvis barn er ikke dåpt og familien er ikke religiøse er det vanlig for dem å ta humaniterisk konfirmasjon eller ikke gjøre det i det heletatt?

 

Hvis det var religøse hvorfor har det kommet humanistisk konfirmasjon. Hva er mer til å være konfirmert? Gir det deg noe andre symbolsk mening?

 

undskyld for dårlig Norsk og god dag til alle :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en borgerlig konfirmasjon så trenger du nødvendigvis ikke å være ateist eller sette seg inn i det for å velge det. Er mer eller mindre konfirmasjon uten å bruke spesielt mye tid på det. I en Kristen konfirmasjon, så må man gå på mer møter og møte opp på avtalte ting og dermed bli konfirmert i kirka.

Endret av JackDuk
Lenke til kommentar

Konfirmasjon er å bekrefte din kristne tro, det er en tradisjon i Norge, og man pleier å få en del gaver og slikt som fungerer som en oppmuntring for å få flere til å gjøre det, selv om de kanskje ikke er så veldig kristne.

 

Så er det slik at en del ikke føler seg hjemme i det kristne samfunn, enten fordi de er homofile, eller fordi de rett og slett ikke er kristne/føler seg kristne, da valgte noen å lage et tilbud til de som går mer på at man får litt opplæring i etikk og moral og hvor man har en liknende seremoni som de kristne.

 

I mine øyne så virker det som at de fleste som konfirmerer seg kristelig gjør det for pengene, og alle som konfirmerer seg borgerlig gjør det for pengene. Men det kan hende er farget av mine personlige erfaringer og ikke stemmer med virkeligheten, det vet jeg ingenting om

Lenke til kommentar

Konfirmasjon er et rituale og en tradisjon som de fleste anser å være et symbolsk overgang til å bli voksen.

I den kristne konfirmasjonen fokuseres det mye på kristendom osv (ikke testet kristen konfirmasjon selv)

I den humanetiske fokuseres det på etikk, moral, menneskeverd og diverse samfunnsrelaterte tema.

Lenke til kommentar

Konfirmasjon er en fornyelse av ditt forhold til Gud. Siden du som barn ikke kunne velge om du skulle bli døpt eller ikke får du muligheten til å videreføre dette eller melde deg ut. Ateist konf er derfor bare tull, siden de ikke tror på Gud.

Endret av TityBoi
Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Hva som er konfirmasjon? Jeg kom til Norge I fjor sommer og har vært på norsk kurs detter skoleåret. I det tid hørt jeg om konfimasjon og lærer har snakket om det.

 

Som jeg forsåt er det to forskjellige konfirmasjoner:

-Kristen konfirmasjon

-humanitistisk konfimasjon

Er konfirmasjon velge om hvis du vil ta kristendom eller være lik som atheist? Å dåpe barn er kristen. Er kristen konfirmasjon at man velger å være del av den religionen når han er større og forstår hva det egentlig betyr? Så hvis barn er ikke dåpt og familien er ikke religiøse er det vanlig for dem å ta humaniterisk konfirmasjon eller ikke gjøre det i det heletatt?

 

Hvis det var religøse hvorfor har det kommet humanistisk konfirmasjon. Hva er mer til å være konfirmert? Gir det deg noe andre symbolsk mening?

 

undskyld for dårlig Norsk og god dag til alle :)

Hei Joe, og velkommen til Norge! Jeg må si at norsken din er imponerende.

 

Først litt bakgrunnsinformasjon til spørsmålet ditt. For bare noen få år siden så ble man mer eller mindre automatisk meldt inn i den norske statskirka. Det tok slutt, og statskirken ble til Den Norske Kirke (DNK). Men i praksis så betyr det at veldig mange i Norge er medlemmer i DNK - så vidt i underkant av 4 millioner.

 

Mange i Norge er derfor knyttet til DNK uten å faktisk være spesielt religiøse. På mange måter er det mer et kulturelt fenomen, og en del av norsk identitet enn et uttrykk om religiøs tro.

 

Som mange nevner ovenfor her så er konfirmasjon at man bekrefter ("confirm" på engelsk) døpelsen. Det fungerer som et overgangritual til å bli voksen.

 

Siden forholdsvis mange i Norge faktisk ikke er religiøse så ble det startet borgerlig konfirmasjon. Navnet er villedende, da det ikke er en bekreftelse på noe, men tar med seg en del aspekt ved kristen konfirmasjon. I praksis er det et overgangritual og en unnskyldning til å feire ungdom som vokser opp, og gi dem gaver.

 

Man trenger ikke være kristen for å konfirmere seg i kirken, og man trenger heller ikke å være agnostisk eller ateist for å ta en borgerlig konfirmasjon.

 

Det er også verdt å nevne at det er en del av befolkningen som ikke konfirmerer seg i det hele tatt, eller bare har en feiring på den alderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...