Gå til innhold

S-ATA enheter


Folo

Anbefalte innlegg

Nå begynner jo sata harddisker å bli mer eller mindre standard.

Dette er jo kjekt med tanke på fremtidig ytelse, men ikke minst mindre ledningsbry.

Hva skjer med cd/dvd brennere? vil ikke disse komme i sata , eller er det ikke mulig?

Det hadde jo vært kjekt å kubbe bruke litt tynnere ledninger til disse også. Kan jo riktig nok bruke runde kabler, men det blir liksom ikke det samme. Er det noen som vet noe om framtidsutsiktene med tanke på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her med SATA....er det virkelig så stor forskjell på SATA og vanlig IDE med 8mb cache som dem skal ha det til?

Selv om det er en ny standard......fint med små tynne kabler men så lenge man må bruke vanlige IDE kabler på resten, så ser jeg ikke den helt store vitsen vist det ikke er stor forskjell da?

Lenke til kommentar

Er ikke dent store foskjellen enda men det kommer..S-ata har pr i dag 150 MB overførings hastighet og s-ata 2 skal doble denne..

 

Den største forskjellen merker du på ett s-ata raid oppsett på os eller på lagrings disker når det gjelder overførings hastihet,men kun om du overfører fra ett anna raid eller fra scsi disker.

Og cpu bruken er merkbart mindre ved s-ata en på vanelig ide.

 

Foreløbigt er det ikke så meget mye og hente på s-ata single disker men det blir merkbart med tide når s-ata 2 kommer.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at det går så mye fortere å formatere en S-ata disk enn en vanlig IDE disk ?

 

Tok jo bare et par sekunder å formatere en 120 Gig sata disk mens det tok minst 45 minutt å formatere enn 80 gig ide disk... brukte vanlig formatering begge gangene, ikke no hurtiggreier.

Lenke til kommentar

ja når S-ATA2 kommer ja....men det er vel neppe bakoverkompatibel.....og da må man vel bytte hovedkort igjen...

Når det gjelder cpu kraft så har vel de fleste cpu kraft nok til IDE disker...

Vet ikke. men jeg bare nevner det siden jeg selv er veldig i tvil om jeg skal kjøpe IDE eller SATA!

Lenke til kommentar

har en sata kontroller er på en gammel raskhaug av en pc.

kjøpte en 250g sata hd.

 

sata er bare lækkert, . løp å kjøp sier jeg. konge disker.

 

 

aja om dette ikke hørtes ut som reklare så vet ikke jeg,

men

les tester på hardware for et par gode tips å råd,

 

jeg stortrives med disc'n min

 

MR_T

Lenke til kommentar

S-ata 2 blir bakover kompatibel så ingen fare med det..Leste en plass att s-ata 2 kommer om ett års tid til.

Og hvorfor bytte hoved kort ??.Jeg har 2 s-ata kontrollere på mitt hovedkort men kjøpte meg en 4 kanals higpoint s-ata kort for det..

Vekk med alt som heter ide og kunn s-ata.Hadde 2 gamle ide wd disker som jeg kjører på s-ata overganger..

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at det går så mye fortere å formatere en S-ata disk enn en vanlig IDE disk ?

 

Tok jo bare et par sekunder å formatere en 120 Gig sata disk mens det tok minst 45 minutt å formatere enn 80 gig ide disk... brukte vanlig formatering begge gangene, ikke no hurtiggreier.

:o

Tok like lang tid å formatere min s-ata som min gamle IDE hd.

 

Merker ikke at s-ata disken er noe betydelig raskere, men det er visst først ved raid at en får merkbar forbedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...