Gå til innhold

skatting av prosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å starte et prosjekt som jeg kan tjene litt penger på. Tenkte mest på å lage en gaming server og få folk til å betale for ekstra fordeler men er ikke helt sikker ennå. Er under 18

Er det 25% av det man får inn man må betale til staten eller hva er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

det koster ikke noe å registrere seg som enkeltpersonsfortetak.

Det du må være oppmerksom på at den fakturaen som runder 50.000 på ett år må du fakturere med moms på.

 

Det jeg gjør er at jeg fører det opp på selvangivelsen når de ber meg om å se om tallene stemmer. Fram til du ikke tjener over 50.000 på ett kalender år, trenger du KUN bry deg om skatt av inntekter.

 

Om du må være over 18 for å starte selskap kan jeg ikke uttale meg om.

Endret av Datasmurfen
Lenke til kommentar

Vanligvis ca slik:

 

1. Opprett enkeltpersonsforetak

2. Før regnskap (kan gjøres enkelt, liste med inntekter/utgifter)

3. Når selvangivelsen kommer må du levere selvangivelse for næringsdrivende (året etter kommer den automatisk i Altinn) der fører du inn overskuddet fra selskapet.

 

Hvis du tjener over 50000 ila 12 måneder så kommer mva inn i bildet, da blir det litt mer komplisert, da må du skaffe deg hjelp av noen som kan det.

 

MEN: Du kan ikke eie et enkeltmannsforetak når du er under 18. Så enten må selskapet registreres under navnet til en av dine foreldre. Eller så kan det søkes om unntak:

 

"Mindreårig over 15 år kan i noen tilfelle ha adgang til å drive næringsvirksomhet.

Vergen kan med samtykke fra Fylkesmannen gi tillatelse til at en mindreårig kan drive en bestemt næringsvirksomhet. Den mindreårige kan bare drive virksomheten i et enkeltpersonforetak. For nærmere informasjon og vilkår, ta kontakt med Fylkesmannen i ditt fylke."

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Enkeltpersonforetak/

Lenke til kommentar

Tror ikke det, uansett, å få inn pengene er vel ikke problemet. Spørsmålet er hvordan du kan organisere deg lovlig med skatt/inntekt.

 

Et alternativ er hvis dette kan defineres som en hobby, da er det skattefritt. Men den definisjonen er uklar, og må ha en del mer informasjon for å kunne si noe om det. Les mer her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...