Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR bluescreen


Anbefalte innlegg

Heisann! Skiftet nylig fra en intel-stock vifte til en Noctua NH-D15, og det har bare medført problemer. Monterte viften i går, og så fikk jeg for det første en feilmeldiing i boot som var noe slik: "American Megatrends, CPU fan error - Press F1 to continue". Derretter startet pcen å slå seg av regelmessig. Jeg har skjekket temperaturene og de har ikke steget over 50 grader (på IDLE var de nedi 29/30). Når PC'en kræsjer kommer det opp en feilmelding (BSOD) se vedlegg. Jeg skrudde av CPU-states (til disabled) i BIOS, og dette så ut til å gjøre slik at manskina ikke kræsja. Når jeg nå på den annen side overklokka i AI Suite, kom denne feilmeldingen igjen. Det kom forresten da jeg kjørte en Prime test også. Kan det være noe med at maskina slår seg av da CPU'en når en viss tempratur? Har fint kunnet OC tidligere, uten slike kræsjer! Refresha forøvrig også windows filene, fordi windows var helt ustabilt. Jeg satte også noen clock rate greier i BIOS til 36 (den sto på 47) fordi AI Suite hadde gjort noen optimaliseringsgreier, det kan jo være årsaken til kræsjen (ikke spørr meg)

 

Kan godt pøse på med alle feilmeldingsfiler dere nå enn måtte trenge å se på :)

 

EDIT: Endra clock ratio greia i BIOS fra 36 til 44, og det samme sto i AI Suite da jeg starta, håper at den holder seg stabil nå

post-292784-0-09511300-1399737577_thumb.jpg

Endret av MrPear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WHEA er en bugcheck laget for å slå av da den betyr fatal hw error.

 

Du burde kanskje gjort en resett av CMOS.

Samt sjekke på nytt at kjøleren er montert ordentlig (rett trykk i alle fire hjørner). Og rett brukt FAN header,og at den ikke er belastet med for mye.

Og sjekk cmos at der ikke er noe minimum rpm på fanheader du bruker.

 

Prøv også med ai-suite avinstallert .

Lenke til kommentar

Følg rutinen som er i manualen til hovedkortet ditt for å resette biosens CMOS data.

Viktig at du kopler fra PSU fra 220V , eller slår den av. Dette siden hovedkort alltid har 5V standby spenning og power low puller down spenning. Alt det står i manualen.

 

Ai tuner/suite programmerer cmos data fra Windows (klokke parametere m.m) så om den autostarter med feilaktige data er man like langt. Det har vært en god del korrupsjon og bluescreens som har vært "ai suite sin skyld" siden dette verktøyet kom. Derfor jeg nevner at man kan avinstallere aisuite samt resette cmos for å nullstille systemet helt om man mistenker feilaktige eller for aggressive data er lagret i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...