Gå til innhold

Ny TV, cirka 15k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en ny TV, men jeg er ikke spesielt godt befart i TV-verden. Jeg ser at det er en del nye trender som gjør sitt inntog akkurat nå (spesielt 4K og OLED), men jeg har inntrykk av at 4K mangler innhold og har problemer med lav bildefrekvens, mens OLED enda er ganske dyre saker. Jeg tenker i så fall å vente med disse nye TVene til prisen faller ned på et fornuftig nivå, og heller kjøpe en god gammeldags LCD 1080 nå. Er dette en fornuftig vurdering, eller kommer jeg til å sitte om seks måneder og hate fordi jeg ikke ventet eller kjøpte OLED med en gang?

Det jeg ønsker er en skjem på rundt >55" (altså 55" og oppover) med smale rammer, greit design og god bildekvalitet. 3D og smart-TV bryr jeg meg ikke om (kanskje i mangel på erfaring med begge deler). TVen kommer hovedsakelig til å være koblet opp mot PCen for å se serier og filmer. Grensen på 15k er ikke satt i stein, men synes det skal være gode argumenter dersom TVen skal være dyrere enn det.

Noen anbefalinger - spesifikke modeller, produsenter, tanker osv.? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bergen, har ingen TV-leverandør. Pleier å bruke Netflix og bukta. 3D og smart-funksjoner har jeg aldri brukt, så jeg vektlegger dem ikke noe særlig i valg av ny TV. Jeg skal derimot ikke utelukke at jeg kanskje har gått glipp av noe her, men når TVen uansett står koblet opp mot PCen hele tiden, da blir vel smart-funksjoner overflødig?

Lenke til kommentar

Hadde svaret vært 4K hadde jeg rådet deg til heller å vente noen måneder til ett lite år. Men er det OLED du skal ha så regner jeg med det tar en liten stund før de når fornuftige priser, spesielt med 4K... hvis det er begge deler du vil ha.

 

Regner med det er minst 4-5 år til du kjøper noe nytt igjen og da synes jeg du har lagt deg på ett fornufig budsjett.

 

Hva vektlegger du mest følgende:

 

Desig og lav vekt

 

Bildekvalitet og "lydkvalitet"

 

Spørsmålet er om du vil gå for Edge LED som gir tynne og designmessig fine og elegante skjermer eller om du vil gå for Backlit (LED) som resulterer i tykkere skjermer men med bedre bildekvalitet (samme prisklasse) og ofte bedre lyd.

Lenke til kommentar

Hm, vanskelig valg. Det blir nok en balansegang. Kjøper ikke en stygg TV for god bildekvalitet, men vil ikke leve med dårlig bildekvalitet fordi TVen er tynn. At den er tynn er forsåvidt ikke så veldig viktig, men jeg er ikke glad i tykke rammer. Lydmessig kommer jeg nok til å koble til eksterne høytalere.

Grunnen til at jeg er mer interessert i OLED enn 4K er fordi jeg ikke synes overgangen til 4K har vært så spektakulær. Har sett en del svært dyre 4K-skjermer, men det er ikke slik at man får en helt annen opplevelse av dem. Så også at folk hadde problemer med å skille mellom de ulike oppløsningene i hardware sin egen blindtest, og det sier jo sitt. :)

Lenke til kommentar

Hm, vanskelig valg. Det blir nok en balansegang. Kjøper ikke en stygg TV for god bildekvalitet, men vil ikke leve med dårlig bildekvalitet fordi TVen er tynn. At den er tynn er forsåvidt ikke så veldig viktig, men jeg er ikke glad i tykke rammer. Lydmessig kommer jeg nok til å koble til eksterne høytalere.

 

Grunnen til at jeg er mer interessert i OLED enn 4K er fordi jeg ikke synes overgangen til 4K har vært så spektakulær. Har sett en del svært dyre 4K-skjermer, men det er ikke slik at man får en helt annen opplevelse av dem. Så også at folk hadde problemer med å skille mellom de ulike oppløsningene i hardware sin egen blindtest, og det sier jo sitt. :)

 

Forstår hva du mener men med store nok skjermer og skikkelig 4K materiale er 4K overlegent FullHD, så enkelt er det egentlig. OLED er like overlegent vanlig LED som UltraHD er FullHD, forskjellen er at OLED`s fordeler er der uansett skjermstørrelse.

 

En balansegang mellom EgdeLED og BackLED blir egentlig litt vanskelig men skjønner hva du mener. Selv mener jeg du burde gå for en god og fin BackLED da man sjelden ser på TV helt fra sden uansett.

 

Har selv kjøpt ny TV nettopp.... EdgeLED har ikke vært ett tema en gang i stuen min :)

 

Skal du ha topp design (EdgeLED) så vil jeg anbefale Samsung.... alltid!! Men aldri kjøpt nyeste modell... nå er det nye modeller på veg ut akkurat nå så forrige modell vil gi mye for pengene da Samgung har en tendens til å rase litt i pris etter hvert somn månedene går.

 

Med toppmodellen til Samsung vil jeg påstå du får noe av den beste bildekvaliteten som EdgeLED kan gi men er nok uansett ett lite stykke bak de aller råeste i klassen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...