Gå til innhold

Ny mini pc - Tips


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny stasjonær PC. Hva jeg skal bruke den til? Tja, håper jo å spille nye spill på greie innstillinger. Har ikke spilt på spill på ca. 10 år, med unntak av noen håpløse forsøk på konsoll. Så, kanskje litt Battlefield og litt tyngre oppgaver i Excel?

 

Av praktiske grunner tenker jeg et Mini ITX-oppsett.

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1385386&su=A971D8EA-9B64-4F25-A84E-03E47766AD68

 

Har sett meg ut dette oppsett, inspirert av Komplett.no sine ferdigbygde mini-pcer.

 

Er komponentene greie? Er det noe jeg har glemt? Mus,tastatur, OS og skjerm har jeg.

 

Er litt i tvil på skjermkortet, man kan jo finne GTX 760 på tilbud til ca. 1800,-, hvis det ikke er veldig stort forskjell er jo penger spart penger tjent.

Hovedkortet har jeg heller ingen forutsetning for å si noe om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke 2x4gb ram? Eller er det kanskje bedre å ha én 8gb-brikke?

Budsjettet var egentlig på ca. 6-7K, så det er nok ikke så mye mer å hente. Men alt er jo diskutabelt. Ellers planlegger jeg å gå for kablet nettverk.

 

Må ha pcn enten i stua eller på soverommet, så hadde håpet å gå for noe som var lett å skjule, derfor mini-pc. Men hvis det er noen ulemper, så er jeg åpen for å vurdere kabinett av normal størrelse.

Lenke til kommentar

Litt usikker på om det hovedkortet er noe godt valg sammen med 4670K. Overklokkingsmulighetene her er nok ganske begrenset. Du burde se etter Z87 sammen med den prosessoren. Alternativt gå for f.eks i5 4440.

 

Hvis du kan strekke deg til denne PSU'en er nok det smart.

 

Og ja, 8 GB RAM kan nok være kjekt å ta med seg. Det er ikke så dyrt, og du vil nok bruke mer enn 4 GB i enkelte tilfeller. Edit: Der var det endret ja :)

 

En aftermarked CPU kjøler og også et _must_ iallfall hvis du skal overklokke.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Da er jeg på følgende oppsett.

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1385417&su=A2379007-4208-49CE-A8E1-19487A9A02C8

 

Prisen er oppe i 8,6K, småskummelt.

 

Vil det være noen vesentlig forskjell på ovennevnte pc og denne demo-pcn fra komplett.no ?

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-mini-demo/809803

 

edit:

2 ssd-er i den første linken er feil ja. Ellers har jeg i utgangspunktet ingen planer om å overklokke, med mindre det blir helt nødvendig på sikt.

Endret av Marole
Lenke til kommentar

Oppsettet du har satt opp har større og bedre SSD, bedre strømforsyning, bedre prosessor og bedre skjermkort. Du kan spare noen kroner på å kjøpe et billigere hovedkort og en billigere prosessor hvis du ikke ønsker å overklokke, og et AMD R9 270X gir mye ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Du kan skrelle godt av på prisen ved å kjøpe et rimeligere kabinett sammen med et mATX hovedkort. (På tilbud til og med)

 

Hvis du ikke har planer om å overklokke kan du spare mer penger ved å gå for H81 + i5 4440 f.eks.

 

Den kassa du har satt opp er dyr og trang syntes nå jeg. Det blir nok lettere å finne en OK CPU kjøler for en mer tradisjonell boks. Men hvis du har plassproblemer skjønner jeg jo det .. :)

 

[Edit] Kluss med link til HK ..

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...