Gå til innhold

individuell lønnsforhandling tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jobber for tiden i ett selskap som har individuelle lønnsforhandlinger. Vi skal snart inn i den prosessen og i den forbindelse søker jeg noen tips til hvordan jeg kan fremme mine "krav". Jeg har aldri gjort dette før da jeg tidligere har jobbet i selskaper med faste tariffavtaler som ble forhandlet lokalt.

 

Litt info om hva jeg har tenkt å forhandle med:

 

Begynnerlønn: Da jeg fikk ansettelses kontrakt var lønnen beskrevet på denne måten: "Vi kan tilby deg en begynnerlønn på X NOK/mnd.". Jeg anntok at begynnerlønn sto for at du starter på X og vil stige etterhvert som du oppnår nødvendig kompetanse eller lignende. Etter 13 måneder i selskapet har det aldri vært snakk om dette og det ser ikke ut som om jeg kommer til å gå videre opp uten om forhandlingene. Var det feil av meg å tro at de mente dette? Eller har jeg blitt "snytt" for lønnstrinn?

 

Jeg har vokst veldig på dette året og er fult kjent med systemet jeg jobber med og alt det innebærer, i tillegg så har jeg fått nye arbeidsoppgaver og annsvars områder uten noen form for kompensasjon, så det er ikke pga manglende faglig utvikling økning har vært fraværende.

 

Tariff: Jeg har fagbrev, og tariffen tilsier at jeg skulle hatt 20,-+ ekstra i timen om jeg jobbet i en stilling tilknyttet fagbrevet. Jeg har nå en annen tittel(Høyere, funksjonær) men ligger altså under det jeg ville hatt om jeg tok en stilling som er relevant til mitt fragbrev.

 

Jeg kommer altså til å "kreve" minst like mye som jeg skulle hatt om jeg jobbet på "gulvet" pluss litt ekstra da denne jobben innebærer ganske mye mer krevende arbeid og annsvars områder(Planlegging av jobber, leding av team, utforming av dokumentasjon, key account manager m.m.)

 

Innsats: Jeg jobber i en "reisejobb" der man må være forberedt på å bli kastet ut i forskjellige arbeidsreiser med kort varsel. Jeg har kastet meg rundt mye det siste året(Grunnet jeg er den eneste i teamet uten barn så resie er lettere for meg) og jobbet for harde livet for å gjøre kunder fornøyd. Både dag og natt(Mye natt arbeid) og med gode resultater og fornyøde kunder(Vi har en årlig spørreundersøkelse for våre kunder der mine prosjekter har scoret høyt).

 

 

Dette er så langt mine tre forhandlingskort. Hva synes dere, ser det greit ut? er det for mye/for lite? Er jeg urimelig da jeg ber om ca 12% lønnsøkning?

 

Jeg trenger alle tips jeg kan få da jeg ikke er vandt til dette i det hele :-)

 

Har forresten tenkt å dokumentere alt grundig og levere til arbeidsgiver under samtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med individuelle lønnsforhandlinger er ofte vanskelig. Mange synes gjerne det er litt skummelt fordi de føler at de skal inn å krangle seg frem til så høy lønn som mulig mot en arbeidsgiver som helst ikke vil høyne lønnen din. Dette er ikke tilfelle, det er jo faktisk slik at dere sammen skal komme frem til en lønn som oppleves som rettferdig for begge parter.

Du bør tenke gjennom en rekke forhold før lønnsforhandlingene.
For det første; Hvorfor skal du ha høyere lønn?
- Har du prestert godt?
- Har du fått mer ansvar og må jobbe mer?
- Har du fått flere eller andre arbeidsoppgaver?
- Har du andre engasjement i bedriften som kan være viktige?
Osv.

Videre bør du danne deg et inntrykk av din markedsverdi. Hvis arbeidsgiver lett kan erstatte deg dersom du skulle slutte, så har du et dårlig grunnlag. Hvis du lett får ny jobb som er like god eller bedre stiller du sterkere. Hvis du har en spesiell form for kompetanse som er meget viktig for arbeidsgiver, som er vanskelig å få tak i, og som er ettertraktet, stiller du veldig sterkt.

 

Ikke si alt dette eksplisitt. Ikke si ting som at "jeg skal ha høyere lønn hvis ikke slutter jeg", da kan du fort ødelegge din videre karriere i bedriften.

Ikke fokuser direkte på deg, men heller på hvorfor arbeidsgiver skal ha interesse av å gi deg høyere lønn.
Eksempler på gode ting å si kan være:

"Jeg har jo prestert godt, og tatt på meg mange nye arbeidsoppgaver. Dette er noe jeg vil fortsette med hvis jeg opplever at det blir verdsatt."

La det skinne gjennom at du har alternativer (hvis du faktisk har det). Si ting som at "Jeg VALGTE jo å jobbe her fordi.....". Da forstår arbeidsgiver at du har hatt alternativer når du begynte å bedriften, og sannsynligvis fremdeles kan få en annen jobb. Samtidig oppleves det ikke som at du truer med å slutte når du sier det på denne måten.

Et annet godt tips er at lønn ikke er alt. Frynsegoder kan du også forhandle deg til. Vis forståelse for arbeidsgivers vurderinger, og i stedet for å kreve skyhøy lønnsøkning kan du spør om det er aktuelt med alt fra firmabiler og aksjer, til barnehageplasser og aviser.

Tenk at du også skal ha lønnsforhandlinger igjen. Å si at "jeg forstår skepsisen til en så høy lønnsøkning etter bare 1 år, men jeg skal vise at jeg gjør en god jobb videre og håper at dere kan strekke dere litt lenger neste gang". Du trenger ikke alltid fokusere på det du kan få akkurat der og da, men også i fremtiden.

Det dummeste du kan gjøre er å stille ultimatum. "Hvis ikke du...... så gidder ikke jeg/så skal jeg...." osv. Dette oppleves som aggressivt og kan fort føre til dårlig forhandlingsgrunnlag.

Du risikerer også at arbeidsgiver sier at "greit, du skal få X % lønnsøkning dersom du......", de fleste blir da fristet og tenker mer på pengene enn det faktum at de nå påtar seg nye oppgaver. Tenk gjennom at du faktisk kan innfri før du sier ja. Ofte kan det være lurere å si at "jeg føler ikke at jeg har vært lenge nok i bedriften og kan nok til å påta meg denne/disse oppgavene enda. Kan vi ikke si at jeg får en litt lavere lønnsøkning i år, så kan jeg heller vokse litt inn i disse oppgavene frem mot neste lønnsforhandling?"
Du går kanskje glipp av litt høyere lønn der og da, men å vise at du vil gjøre en god jobb og ikke påtar deg mer enn du kan håndtere ses av de fleste arbeidsgivere på som positivt. Du viser at du ønsker å beherske det du gjør, og at du ønsker å fortjene lønnen din. Du viser at du er villig til å yte FØR du får lønn for strevet, dette signaliserer at du ikke bare er på denne arbeidsplassen for lønnen sin del, det viser at du er motivert. Ikke minst er grunnlaget for neste lønnsforhandling godt, da kan du si at "jeg har påtatt meg de nye oppgavene vi snakket om sist, og jeg håndterer de godt". Hvis du tar på deg mer enn du kan håndtere bare for å få høyere lønn denne gangen risikerer du at du har en arbeidsgiver som sitter å peker på akkurat dette ved neste lønnsforhandling, som du da kommer mye dårligere ut av.

Tenk langsiktig!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ikke har fått noe økning etter du startet så skal du ha minimum 2,5% der. Du er ikke under opplæring lenger heller, da er det helt naturlig å gå opp minst 10% så da er du oppe i 12,5%.

 

Se også på ulempetillegg. Får du noe for reise og nattarbeid? Det er vanlig å få noe for å jobbe på natten, minst 30kr per time, hvis du ikke får dette så prøv å få det bakt inn i lønnen eller mulighet for å føre noe slikt opp på timelisten. Utlegg for reise, der er det vanlig å bare få diett da sjefes flest ikke anser reise for arbeidstid, noen bedrifter gir også timesbetaling for reise, får du det til så skal du bare takke og bukke. Spill mye på det at du har muligheten til å reise mye grunnet ingen barn. Plutselig får du det, da er det greit å ha fått det inn i gunnlønnen i forkant slik at du ikke taper for mye når du reduserer reisen :p

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fått noe økning etter du startet så skal du ha minimum 2,5% der. Du er ikke under opplæring lenger heller, da er det helt naturlig å gå opp minst 10% så da er du oppe i 12,5%.

 

Se også på ulempetillegg. Får du noe for reise og nattarbeid? Det er vanlig å få noe for å jobbe på natten, minst 30kr per time, hvis du ikke får dette så prøv å få det bakt inn i lønnen eller mulighet for å føre noe slikt opp på timelisten. Utlegg for reise, der er det vanlig å bare få diett da sjefes flest ikke anser reise for arbeidstid, noen bedrifter gir også timesbetaling for reise, får du det til så skal du bare takke og bukke. Spill mye på det at du har muligheten til å reise mye grunnet ingen barn. Plutselig får du det, da er det greit å ha fått det inn i gunnlønnen i forkant slik at du ikke taper for mye når du reduserer reisen :p

Hvor har du fått disse tallene fra?

Hvis noen forhandler lønn selv er de ofte i lederstillinger eller i spesielt uavhengige stillinger hvor lønnsnivået antakelig er ganske høyt fra før av. La oss si at personen har mellom 500 000 og 700 000 i året vil en lønnsøkning på 10 % medføre mellom 50 000 og 70 000 mer i året. Hvis det er "naturlig" å stige med 1-2 månedslønner for en hvilken som helst annen godt utdannet jobb vil jeg gjerne vite hvilken bedrift det er i, for der skal jeg søke når jeg har levert min master i endringsledelse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal ha? Helt naturlig? Spennende.

Skal ha ja. Hvis man ikke får en årlig lønnsøkning så går man ned i lønn så lenge KPI går opp. 2,5% var kanskje litt drøyt men helt normal lønnsvekst.

 

Begynnerlønn vil jeg tolke som lønn under opplæring. Den lønnen er vanligvis vesentlig lavere enn den man får når man er ferdig med opplæring. Da er det helt naturlig at man stiger i lønn når man er ferdig med opplæringen.

 

Mye mulig at dette er noe spesielt for den bransjen jeg er i, men jeg trodde det var ganske normalt å minimum følge KPI og at man stiger i lønn etter endt opplæring.

Endret av Dobain
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke har fått noe økning etter du startet så skal du ha minimum 2,5% der. Du er ikke under opplæring lenger heller, da er det helt naturlig å gå opp minst 10% så da er du oppe i 12,5%.

 

Se også på ulempetillegg. Får du noe for reise og nattarbeid? Det er vanlig å få noe for å jobbe på natten, minst 30kr per time, hvis du ikke får dette så prøv å få det bakt inn i lønnen eller mulighet for å føre noe slikt opp på timelisten. Utlegg for reise, der er det vanlig å bare få diett da sjefes flest ikke anser reise for arbeidstid, noen bedrifter gir også timesbetaling for reise, får du det til så skal du bare takke og bukke. Spill mye på det at du har muligheten til å reise mye grunnet ingen barn. Plutselig får du det, da er det greit å ha fått det inn i gunnlønnen i forkant slik at du ikke taper for mye når du reduserer reisen :p

Hvor har du fått disse tallene fra?

Hvis noen forhandler lønn selv er de ofte i lederstillinger eller i spesielt uavhengige stillinger hvor lønnsnivået antakelig er ganske høyt fra før av. La oss si at personen har mellom 500 000 og 700 000 i året vil en lønnsøkning på 10 % medføre mellom 50 000 og 70 000 mer i året. Hvis det er "naturlig" å stige med 1-2 månedslønner for en hvilken som helst annen godt utdannet jobb vil jeg gjerne vite hvilken bedrift det er i, for der skal jeg søke når jeg har levert min master i endringsledelse.

 

Alle bedrifter som ikke har tariff eller folk som er utenfor tariffen forhandler lønn selv, her finner du folk med både høy og lav lønn. Videre så er det helt normalt å forhandle på tariff også da disse normalt har trinn bortover som man årlig rykker bortover på uansett og trinn oppover som man må forhandle seg frem for å få.

 

De 2,5% var muligens litt drøyt, men man skal ha minimum KPI, hvis ikke så går man jo faktisk ned i lønn.

10% var ikke årlig, men økning i lønn etter man er "utlært", jeg var kanskje litt uklar der og beklager det.

I min bransje så er det ihvertfall helt vanlig at man starter som trainee og lønnes deretter. Etter ett års tid / ferdig med basis opplæring så settes man opp på vanlig lønn som da naturligvis er vesentlig høyere da man ikke lenger er en utgift for bedriften.

 

Nå vet jeg ikke helt hva en master i endringsledelse innebærer, men her er et tips: if it works dont fix it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...