Gå til innhold

Reiseforsikring for et halvår i utlandet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til høsten skal jeg studere et semester i utlandet. Har både tid og midler til å bruke sommerferien på å backpacke meg rundt i Europa og ende opp ved studiestedet i august. Tilsammen skal jeg være ca. et halvt år i utlandet. Jeg har imidlertid problemer med å finne en reiseforsikring som dekker dette til en pris jeg kan leve med, da de fleste selskaper har en grense på rundt to måneders sammenhengende reise, maks tre. Har snakket med et par selskaper, som gir meg et prisanslag på 8000-10 000, for et halvt års kontinuerlig utenlandsopphold. Har jeg misforstått noe, eller er dette det det faktisk koster å være forsikret når man er på reisefot så lenge? Noen som i så fall kan anbefale et forsikringsselskap som kan forsikre meg for hele perioden uten å rane meg samtidig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får støtte gjennom lånekassen, får du automatisk støtte gjennom Helfo Utland. Du kan også få støtte gjennom ANSA som zanta skriver. Her kan du se pris hvor mye det koster her. Men husk du må være medlem i Ansa. Det koster 270,- for et halvt år.

Lenke til kommentar

Hvis du får støtte gjennom lånekassen, får du automatisk støtte gjennom Helfo Utland.

 

Betyr det at jeg i praksis kun må finne en reiseforsikring som gjelder for de drøye to månedene med ferie før studieoppholdet starter, fordi jeg er dekket av Helfo så fort jeg bosetter meg ved studiestedet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal både reise og studere utenfor Europa. Har sjekket litt rundt, og selv om NAV dekker visse ting, så må man fremdeles ha gyldig reiseforsikring for å få dekket f.eks. hjemreise eller lengre sykehusopphold. Er det mulig å tegne en forsikring for selve studieoppholdet med f.eks. ANSA, og så dekke selve reisen med mitt nåværende forsikringsselskap? Altså min nåværende forsikring løper de to månedene jeg reiser, og så starter ANSA sin forsikring å løpe når jeg ankommer studiestedet. Er dette praktisk mulig/lovlig?

 

Hva med dere som har vært på ferie over lengre tid, hvordan løste dere det med forsikring?

Lenke til kommentar

Skal på utveksling et halvt år selv nå til sommeren, til Australia. Har skaffet meg "student utland"-forsikring fra Gjensidige, dette virker som bra greier. De er også veldig behjelpelige og ålreit på telefon. Reiste på interrail i Europa i fjor, da hadde jeg vanlig reiseforsikring fra Gjensidige som også virket som bra greier (trengte aldri å bruke den).

Utland-pakken dekker en hel drøss med ting, som innbo, ulykke, du får dekket hjemreise tur/retur om du selv eller noen i familien blir skadet/syk, du får refundert skolepenger (noe som er vanlig i utlandet) om du skulle bli syk etc.

Faktisk litt usikker på hva det vil koste ettersom jeg ikke har fått faktura enda, men det koster 183kr/mnd i Norden, regner med det er litt dyrere ellers, men tipper maks 1500 for seks måneder. Les mer her. Ellers må du gjerne sende meg en melding om du kommer over noe "lurt" som jeg kan ha godt av å vite :)

Edit: Om du er ingeniørstudent anbefaler jeg å melde deg inn i NITO, dette koster 300kr for hele livet og det gir deg rabatt hos Gjensidige samt andre gode tilbud etc.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...