Gå til innhold

Raid 0 og en disk for lagring


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettop satt opp to ssd i raid 0

 

det jeg stusser på er denne setningen i userguiden til Z87-deluxe:

 

Due to chipset limitation, when SATA ports are set to RAID mode, all sata ports runs at RAID mode together.

 

Skjønner jo at alle portene blir kjørt i raid, men har dette en begrensning for meg siden jeg skal koble opp en tredje SSD som lagring? Vil denne disken da "ødelegge" eller forstyrre raid oppsettet mitt?

 

 

kjører 2x Samsung SSD EVO 120gb raid 0

har en Samsung SSD 840 500 gb som jeg skal koble til

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil fint kunne koble til en separat disk utenfor raidet. Det de tenker på her er vel mer eller mindre at du går ifra AHCI til RAID.

Har selv kjørt 2 disker i RAID og en separat lagringsdisk uten problemer.

Takk for kjapt svar! Stussa litt over tanken bak den setninga, og virka litt meningsløst at det ikke ville fungere med en ekstra disk

Lenke til kommentar

 

 

Last ned AS SSD og se der.

Det er mange faktorer som vil spille inn, alt fra hastigheter og automatiske justeringer i SSDen som "trim" osv.

Fikk de hastighetene jeg ville ha :)

Sjekka trim også, og det er enabled

 

Fint å høre :)

 

Er det noen spesielle fallgruver eller noe som kan oppstå under raid 0 som jeg burde vite?

er jo klar over hvis den ene disken ryker, så mister jeg all data. Det er jo ikke noe problem siden jeg bruker skylagring og en egen server hjemme til filer, det jeg tenkte på var evt fragmentering og andre diverse ting.

 

Uansett når er endelig systemet mitt ferdig!

Lenke til kommentar

Kan vel nevnes at jeg har slått av alt som har med sleep, dvale, hypernation, power off drives osv osv i power options. Og ja hold deg unna defrag som War sier.

 

Og så kan du ta en titt på Write Caching Policy for økt performance. Dette får du spørsmål im via IRST også da..

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/282ea0fc-fba7-4474-83d5-f9bbce0e52ea/major-disk-speed-improvement-disable-write-cache-buffer-flushing?forum=w7itproperf

Lenke til kommentar

Kan vel nevnes at jeg har slått av alt som har med sleep, dvale, hypernation, power off drives osv osv i power options. Og ja hold deg unna defrag som War sier.

 

Og så kan du ta en titt på Write Caching Policy for økt performance. Dette får du spørsmål im via IRST også da..

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/282ea0fc-fba7-4474-83d5-f9bbce0e52ea/major-disk-speed-improvement-disable-write-cache-buffer-flushing?forum=w7itproperf

Okei, bruker du det for å minimere risken for datatap? altså power settings?

Har enablet IRST i bios fra før, om du mener intel rapid start technology?

Lenke til kommentar

Tenker på softwaren Intel Rapid Storage Technology. Det er vel et SATA verktøy mer enn et Raid verktøy (?) men du har noe der som verifiserer raid arrayet ditt blant annet. Ikke spør meg om dette er kjempeviktig, det er bare noe jeg alltid har gjort ... :p (På HTPC'n hvor jeg har Raid 1 (mirror) er det kjekt, fordi det er med på å bygge opp raid arrayet automatisk hvis det feiler).

 

Når det gjelder power settingsene jeg nevnte .... Dette er kanskje litt old school. Det het i starten av SSD-æraen at man ikke skulle bruke sleep osv ... Jeg har bare fortsatt med dette, men det er ikke sikkert at dette gjelder lenger (Vil tro at windows-installasjon ville deaktivert dette under en installasjon på en SSD hvis det var kjempeviktig).

Lenke til kommentar

Tenker på softwaren Intel Rapid Storage Technology. Det er vel et SATA verktøy mer enn et Raid verktøy (?) men du har noe der som verifiserer raid arrayet ditt blant annet. Ikke spør meg om dette er kjempeviktig, det er bare noe jeg alltid har gjort ... :p (På HTPC'n hvor jeg har Raid 1 (mirror) er det kjekt, fordi det er med på å bygge opp raid arrayet automatisk hvis det feiler).

 

Når det gjelder power settingsene jeg nevnte .... Dette er kanskje litt old school. Det het i starten av SSD-æraen at man ikke skulle bruke sleep osv ... Jeg har bare fortsatt med dette, men det er ikke sikkert at dette gjelder lenger (Vil tro at windows-installasjon ville deaktivert dette under en installasjon på en SSD hvis det var kjempeviktig).

 

Okei :)

 

Et annet spørsmål, når jeg starter pcen nå så kommer det opp raid innstillinger, eller den gir meg et valg og viser status på oppsettet mitt i noen sekunder før den hopper til POST også etter det starter den OS. Går det ann å fjerne dette? Det tar jo en god del sekunder ekstra å starte pc siden dette kommer! Jeg vil jo ikke endre noe i raiden nå som det er ferdig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...