Gå til innhold

Trening/løping med sekk


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt som nylig fylte 17, som har tenkt å søke fallskjermejeger opptak i 2016. Jeg skjønner at det er viktig å være vant å gå/løpe med tung sekk. Jeg har tidligere konkurrert i langrenn og går fortsatt noen turrenn, og jeg trener mye løping og utholdende styrke.

 

Vil helst ikke pådra meg noen belastningsskader så jeg er usikker på hvor mange kg i sekken jeg burde starte med. Hvor mye i starten når jeg går og hvor mye når jeg løper/jogger? Er det en idé å trene med sekk på intervaller så lenge sekken er lett eller burde jeg bare ta det på de roligste turen og jobbe gradvis oppover?

 

Når det kommer til intervaller så trener jeg for det meste 4-5 x 4 min i4/i5, trappeløp i5 og 8 min x 5 i3. Kan jeg få inn en sekk inn i bildet her, men fortsatt få optimal trening? I kveld skal jeg for eksempel ut på en 90 minutters rolig joggetur i varierende terreng, hvor tung bør sekken være nå, og hvor ofte skal jeg øke mengden? :)

Endret av Jakob Andreas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tidligere befal og ivrig turgåer, så har litt erfaring med å gå med sekk. Samt hvordan opptakene i forsvaret er.

 

Jeg ville ikke ha orket å løpe så mye med sekk, det synes jeg bare tærer på ledd og knær, og øker sjansen for ubalanse og overtråkk. Du kan sikkert gjøre det noen ganger for å få litt følelsen for det, da ville jeg lastet opp med rundt 15kg, og sørget for at det sitter skikkelig tight til ryggen så det ikke hopper så mye opp og ned. På 3-mila var vel kravet 11kg i sekken, og det er rundt det samme på noen av de andre merkene. Så det er rundt denne vekten de regner med du skal kunne springe rundt med over lengre tid.

 

På gåturer liker jeg å laste opp med 25-30kg, regner med de laste deg opp med denne vekten på opptaket. Begynn lettere hvis du vil, skaff en god ryggsekk, og gå turer i skog og mark med denne vekten. Bli vandt til å gå i naturen, og overnatte ute. Det vil gjøre opplevelsen på opptaket bedre.

 

Så kan jeg jo gi noen generelle tips. Opptaket er laget for å psyke deg ned, og ta ut de som pingler ut først. Skader og psyke er de to hovedårsakene til at folk ryker ut. Aldri gi deg, og aldri, aldri klag eller syt på opptaket så kommer du langt :) De kan knekke en person fysisk uansett hvor god form han er, og det er da psyken kommer frem. Det er dette de er ute etter å se på opptaket. God fysisk form vil gjøre at det tar lengre tid før det gjør vondt, så det er absolutt en fordel å være godt trent :)

 

Dette er som sagt basert på min erfaring fra forsvaret, har ikke selv vært på fallskjermjegeropptak, men kjenner flere som har vært der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for bra svar og tips! Gjort mye research på hva som kreves av en person og slik jeg leser virker det som at det er det psykiske som blir det viktigste ja! Lest at man vil måtte bære fra 60-70 kg til tider (ikke så lenge, men bare for å teste). Kan det da være smart å ha kortere økter hvor jeg øker jevnt fra 25-30 kg utover ett år. Eller vil det til slutt bare ødelegge kroppen mer enn det styrker?

 

Som med løping med sekk tenker jeg at det også kan være smart å ha vært igjennom noen økter med ekstrem tung sekk, men er usikker på hvor lenge jeg bør vente og evt hvor lenge de øktene bør vare.

Lenke til kommentar

Klarer du å gå langt med 30kg, klarer du 60-70kg over kortere distanser. Jeg heller trent knebøy for generell styrke enn å trene med så tung sekk for en så spesifikk situasjon som vil være en ganske liten del av opptaket. Du kan godt øve på tyngre sekk, bare ikke skad deg, for da kommer du ikke inn ;) Det er mye viktigere å være seig enn å være råsterk.

 

Er ikke uvanlig at man må bære hverandre med brannmannsløft (patruljenærstrid f.eks.), og da har du mye mer enn 60-70kg på skuldrene. Med litt adrenalin og viljestyrke kan man gå ganske langt ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...