Gå til innhold

4K-skjermer på vei til nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Skjermen bruker ikke mer strøm"

Neivel

Hva med prosessor og gpu? Greit nok med 400+ ppi på mobilskjerm men det virker som tabletbransjen har tenkt å bruke de samme brikkesettene og de samme grafikkkjernene som på mobilene.

Tror nok vi seriøst trenger et kvantesprang i batteriteknologi så snart som overhodet mulig.

And don't get me started on desktops. Don't ya bloody dare.

Endret av Randominated
Lenke til kommentar

Skjermen bruker kanskje ikke mer strøm, men det er èn viktig ting de ikke nevner. Hvordan har de fått det til? Hva har de gjort med lysstyrken?

 

Og selv om skjermen ikke bruker mer strøm (tilsynelatende med disse instillingene/begrensningene) så vil det kreves mer regnekraft. Det betyr kraftigere og/eller mer effektiv prosesseringsenhet (det kan gjelde både CPU og GPU, samtidig som minnet må håndtere mer data).

 

Påstander som dette irriterer meg litt. Jeg tviler på at de har klart å gjort LCD-teknologien såpass mer effektiv at de klarer dette ved samme lysstyrke, isåfall hadde de måttet klart å gjort bakgrunsbelysningen mer effektiv også.

 

Tror det ikke før jeg ser det. De er kanskje innafor med påstanden, men tviler på de kan si det samme ved samme lysstyrke.

 

 

Og bare for å dra opp desktop som et (ikke)tema, hvorfor får vi ikke superbillige paneler i PC-skjermer? E UHD-monitor koster mer enn flere nettbrett til sammen. Det må gå an for OEM-produsenter å sammarbeide litt for å få litt utvikling i verden. Man må ikke lite på entusiastene, de kan faktisk masseprodusere dette og selge det i OEM-markedet!

 

Har sagt det før, men det irriterer meg at penger går først, og det virker som dette er det eneste de tenker på.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så rart med samme strømforbruket i en slik skjerm.

Om vi snakker om LCD er det bakgrunnsbelysningen som stikker av det med det aller meste av strømmen, og selv om muligens en 4K LCD ikke slipper gjennom like mye lys som en tilsvarende i lavere oppløsningn, er det neppe store forskjellen. Det lille av elektronikk som finnes i en skjerm blir stadig mer effektivt, så at en nyere skjerm i høyere oppløsning bruker like mye strøm ved samme oppløsning er helt naturlig.

 

Grunnene til at dette kommer først til nettbrett bør være innlysende.

På mindre skjermer som mobil blir det kostbart fordi det blir så smått, og samtidig kanske meningsløst siden de færreste vil se forskjell på HD og 4k, selv på en phablet.

Til stasjonære maskiner vil en slik skjerm måtte være 28" eller større for å fange interessen - de som legger penger i bra skjerm for stasjonær vil ikke ha små skjermer.

En 30" vil ha bortimot ti ganger så stor flate som en 10".

Det blir da betydelig dyrere bare i materialer, for ikke å snakke om produksjonsmaskiner.

Mobil og brett er også i fremgang - stasjoære går tilbake.

Ikke vanskelig å velge hvor du skal legge innsatsen da.

Laptops er et sted midt i mellom - markedet er ikke like dødt som for stasjonære maskiner.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...