Gå til innhold

Denne karen har «rundet» World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ridedyr? Raidsjefen? Rart du ikke klarte å oversette "Feats Of Strength" eller "Archimonde" Hvorfor skal de som ikke vet noen verdens ting om et visst tema, skrive om nettopp dette tema? Legge en artikkel fra utlandet og "copy+paste" (eller som du ville sagt kopier+lime) den inn i Google transelate/Guugle oversetter.

 

Skulle tro dere hentet folk fra Dagbladet/Pressfire!

Jeg oversetter begrep som har gode norske alternativer til de etablerte termene i en sjanger. Laug fungerer bedre tekstmessig enn "guild", ridedyr fungerer bedre enn "mount", og raidsjef fungerer bedre enn "raidboss". Det skaper en bedre flyt i artikkelen, og gjør at den ikke nedlesses av begrep som i hovedsak er myntet på de som har spilt World of Warcraft eller andre spill i sjangeren.

 

Archimonde er et egennavn. Egennavn kan ikke oversettes. De kan derimot endres, slik Dumbledore heter Humlesnurr i den norske utgaven av Harry Potter. Jeg gjør ikke det, med mindre jeg ønsker å bruke det som et tekstlig virkemiddel.

 

"Feats of Strength" kunne vi i teorien ha oversatt, men der valgte jeg å beholde den opprinnelige termen. Dette gjorde jeg for å tydeliggjøre at det var snakk om en egen navngitt kategori av prestasjoner, separert fra de andre prestasjonene.

 

Artig nok kaller Google oversettelsesverktøyet sitt for nettopp Google Oversetter i den norske utgaven. ;)

Kritikken av valg av ordbruk var nok berettiget. Men jeg ville ikke endret artikkelen. Satt her og smågliste og tenkte "laug, really?!", med hvilken jeg selvsagt mener "laug, virkelig?!".

 

Tenker journalistforfatteren så rimelig "smug" ut når han oversatte ordene, et skikkelig troll! Med hensyn til "tekstflyt" og konsekvens kunne du skrevet "bestigelse" i stedet for ridedyr når du først benytter termen "skaffe seg prestasjon".

 

Jeg likte artikkelen godt :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...