Gå til innhold

Er skjermkortet flaskehalsen på visning av film?


tigergutten

Anbefalte innlegg

Har i det siste fått problemer med å spille av diverse codec`s. Dette gjelder de nyeste XVid`ene. Har en forsåvidt gammel pc, men er ikke så lysten på å oppgradere. Er det mulig å bli kvitt dette problemet med bare en oppgradering av skjermkort? Har et NVidia GeForce2 GTS 64MB, så er jo endel og hente på dette. Har også Intel P3 800MHz og 320MB SDRam. Som sagt er dette gammelt nå, men bruker bare denne pc`en til å se film på, så ønsker å legge ut minst mulig, men er ikke sikker på om det er bare skjermkortet som er min flaskehals. Noen som har peiling?

Og noen som har et forslag til nytt skjermkort som løser "alle" problemene mine? :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som nevnt over, skjermkortet har ikke stort å si. Cpu'en din er også mer enn kraftig nok for å se film vil jeg tro. (har selv brukt en p2-233 eller noe sånt).

Du har sikkert et problem med codec'ene. Avinstaller alle codecs, og installer kun de som trengs på nytt. (men ikke spør meg hvilke det er..)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å prøve "ACE Mega Codec Pack". Bruker selv ver. 5.93 (tror det er siste versjon så langt) og er strålende fornøyd. Husk å avinnstallere alle andre codecer før du innstallerer denne.

 

Synes specen din ser helt ok ut mtp. filmvisning. Er det lenge siden du formaterte "C"? Mye rusk samles opp etterhvert, og kan absolutt virke inn på ytelsen.....

Lenke til kommentar
som nevnt over, skjermkortet har ikke stort å si. Cpu'en din er også mer enn kraftig nok for å se film vil jeg tro. (har selv brukt en p2-233 eller noe sånt).

Du har sikkert et problem med codec'ene. Avinstaller alle codecs, og installer kun de som trengs på nytt. (men ikke spør meg hvilke det er..)

 

En P2 233 er ikke kraftig nok til å avspille Divx eller andre hardt komprimerte mpeg4-baserte videoformater i oppløsninger som ser bra ut på tv etc. I praksis trenger en gjerne en 4-500 mhz cpu for at det skal bli en realtivt smooth opplevelse, gjerne mer. "Vanlig" DVD, altså mpeg2 krever også en del cpu, ikke noe stort "snauere" enn de mpeg4-baserte codecsa.

 

En P3 800 burde altså imidlertid klare jobben som medieavspiller, dog, gammel og skrotfyllt OS install, rot i codecs, forskjellige avspillerprogrammer osv. spiller stor rolle i hvordan det faktisk fungerer. Avogtil er format c: din beste venn ;)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Da var iallefall det sikkert, en ny oppgradering blir det ikke denne gangen. Får vel heller følge alle råd og bite i det sure eple, en formatering og skikkelig opprydning i codec`ene. Må innrømme at jeg er dritlei alt som heter codec`s! :roll: Er alltid et kaos når "nye" codec`s kommer på markedet.

Igjen, takk for svar..

Lenke til kommentar
Kjører film på en P3 700 mhz m/384 Ram. Funke mer enn godt nok.  

Den har da en harddisk på 7200 rpm - Western Digital m/8mb cache. Sikker på at harddisken ikke er litt treig?

 

du kan jo dele 1400 Mb på 60 min og finne ut hvor mange Mb/s som

må leses fra HD. det er ikke mange det. det som ofte streker er rotete

install av os og codecs. dette er i alle fall min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...