Gå til innhold

Hva slags moralfilosofi støtter du  

8 stemmer

1. 1. Hvilke av disse etiske teoriene støtter du:

• Egoismen
    • Altruismen
    • Utilitarismen
    • Pliktetikken
      0
    • Hedonismen
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altruisme faller tilbake til egoisme, når det går opp for folk at det er positivt for individene å leve i et samfunn hvor folk hjelper hverandre og samarbeider, for da er det mulighet for at du selv får dra nytte av andre. Uten å måtte stjele fra eller svindle dem, som i seg selv er risikabelt.

^ this.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alturisme er når det går på bekostning av egen velferd. Alturisme eksisterer ikke blant mennesker.

Vil du si at det går på bekostning av egen velferd å ofre livet sitt for andre?

Skrevet

Alturisme er når det går på bekostning av egen velferd. Alturisme eksisterer ikke blant mennesker.

I aller høyeste grad. Jeg har selv vært operatør i Forsvaret, så jeg vet hvordan det konseptet fungerer.

Skrevet

I aller høyeste grad. Jeg har selv vært operatør i Forsvaret, så jeg vet hvordan det konseptet fungerer.

Da er jeg litt forvirret. Hvis altruisme er når det går på bekostning av egen velferd, og det går på bekostning av egen velferd å f.eks. ligge seg over en granat for å skjerme sine medsoldater, hvordan er det da mulig at altruisme ikke eksisterer blant mennesker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...