Gå til innhold

Kjøpe ny/oppgradere gaming-pc med TV, budsjett 28k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Forøverig er det meningsløst med Classified kort UTEN vannblokk. Da får man virkelig ikke utnyttet potensiale.

 

(Dette var ikke ment personlig til deg Christian T. ;) Bare min personlige mening :D )

 

Helt enig. Det blir litt for dumt å kjøpe classified og så kjøre det på luft - for da ender men (A) opp med et kort som høres ut som en jetmotor og (B) får neppe skvist ut av kortet stort mer enn man kunne fra et mer standard kort uansett. Classified er ment for enten benchmarkers eller minimum de som både kjører avansert vannkjøling og samtidig har god peil på hva de driver med i forhold til overklokking. For de aller fleste så er det mye mer stress enn det som det er verdt. Mye bedre å ta 10 minutter på å finne ut av hvordan 2500K'en skal overklokkes, for det er easy peasy i forhold, tilnærmet automatisk, og kan faktisk fungere fint selv på stock kjøler.

 

Byggkvaliteten på clasified er dog veldig bra. De ekstra pengene har gått med til forsterkede komponenter som skal kunne tåle den ekstra belastningen for ekstremoverklokking. Veldig fint at det er noen som har giddet å lage et slikt kort for super-entusiastene :)

 

-Stigma

 

Jeg syntes kortet var fint, Neida, Men jeg ville ha et premium kort, Så kjøpte jeg det, Jeg kommer neppe til å Oc mye med det, Pga kjører på luft som dog betyr at jeg kunne tatt SC versjonen av 780 :) Og er ikke imot din mening Kalle, Litt enig med deg. Jeg kunne spart ca 500-1000kr, Men hadde lyst på et premium kort :D

Lenke til kommentar

Folkens, har dere noe peiling på disse såkalte mini-kabinettene?

 

Slik som

Fractal Design Node 304 Mini-ITX Sort

 

Også

Fractal Design Node 605 HTPC Sort

 

Går det an og vurdere et slikt kabinett? Pcen skal trossalt stå i stua, så et lite som mulig kabinett hadde egentlig vært greit. Hadde ikke gjort noe om det så litt fint ut også :p

 

Så er vel spørsmålet om de blir store nok samtidig som de er små?

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal ha fryktelig mange harddisker så kan du fint slippe unna med et minikabinett. Det er ikke så mye du faktisk trenger et midikabinett eller større for ved mindre du snakker om server-bruk.

 

Det du bør ha i tankene er:

- Støtter det den fysiske størrelsen på skjermkortet? Noen av de minste kabinettene er rett og lsett ikke fysisk lange nok til å få plass til de største sjermkortbeistene i - men dette er normalt et mål som de oppgir i beskrivelsen, eller i det minste vil være fort å lete frem i et review siden det er så relevant for om kabinettet egner seg til spillbruk eller ikke i det hele tatt.

 

- Støtter kabinettet DC/DVD drev, og bryr du deg i det hele tatt om det gjør det? Noen av de aller minste kabinettene dropper støtte for DVD-drev for å bli enda mindre. Mange brukere bruker skjeldent plater i disse dager, men dette er en smak og behag ting du selv må svare på.

 

- Hovedkort-formfaktoren som støttes. Dette er nomalt ATX (normal desktop), mATX (kompakt desktop), og mITX (mini-PCer). Du kan få ganske kompakte kabinetter som fremdeles støtter full ATX dersom det er det du allerede eier, men du må selvfølgleig ha støtte for den type hovedkort du har ellers vil ting neppe fysisk få plass eller ha mounting-points.

 

-For noen minikabinett (spesiellt de aller minste) kan de ha enten egenprodusert powersupply (som regel da IKKE egnet for kraftsugne gaming-maskiner), eller ikke ha plass til full-size ATX PSUer. I og med at du allerede har en fullt egnet PSU så bør du kjøpe noe som støtter det du allerede har.

 

Siden du har både ATX PSU og hovedkort så er det lureste å se på utvalget over ATX standarden. Som regel kan du sortere utvalget ditt relativt enkelt til å vise kun ATX, slik som dette på komplett for eksempel:

https://www.komplett.no/search?bn=10149&category=10149_Kabinetter%2FBarebone&cnet=Produktformfaktor_A00046++%C2%A7ATX&q=*%3A*

 

skal du sjekke mulighetene fra hele norge så gjør et slikt søk på prisjakt.no . Veldig god søkemotor for slikt.

 

EDIT: Ut av de to du linker så er Fractal design 605 støttende full ATX, så det kan du fint bruke. 304 er dog mITX og vil dermed neppe ha fysisk plass til hovedkortet ditt (kanskje powersupplyen dog).

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, Stigma! Lærte jeg noe nytt idag og!

 

Synd at 304 ikke har støtte for ATX! Likte utseende på den, pluss at den virker solid.

 

Hva er egentlig forskjellen på atx, matx og mitx?

 

Eneste forskjellen sånn essensiellt er at de er laget for å passe forskjellige formstandarder. De som lager kabinettene (og hovedkortene) må jo vite hvor skruene skal gå osv. og det hadde jo vært kjedelig om det var helt hit-or-miss om hovedkort X passet i kabinett Y, så de laget industri-standarder som de kunne forholde seg til.

 

Selv om det er vanlig å se færre og færre kontakter på mindre kort for eksempel så tror jeg ikke det finnes noen standard som tilsier at du ikke kunne ha 4 RAM-slots på et mATX kort for eksempel, men NOE må jo ofres for å kunne krympe ned størrelsen, så som regel vil du se omtrentlig samme typer layout for hovedkort av samme formfaktor.

 

Et bilde beskriver mer enn 1000 ord som de sier:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/VIA_Mini-ITX_Form_Factor_Comparison.jpg

 

Fra ATX ned i mATX mister du lite funksjonalitet i disse dager. De klarer normalt å trykke alt ned i størrelse og få med seg nesten alt som de gjør på de store kortene. Lengre nedover enn det så begynner du å miste kontaktmuligheter - får kanskje bare 2 RAM-slots i stedet for 4 osv. Jo mindre det blir jo flere ting kuttes av det som kan kuttes - til du sitter igjen med kun det aller mest essensielle på de aller minste kortene. Alt som er mindre enn mATX må du regne med å "betale" i form av betydelig redusert funksjonalitet, tilkoblingsmuligheter og/eller ytelse for å få bruke og bør dermed regnes som deler til spesialbruk, men du kan fint ha en mATX gamingmaskin uten at det handicapper deg.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, greit beholde en vanlig atx i tilfelle man vil utvide senere ;)

 

Da står det mellom

Silverstone SST-GD08B USB 3.0 HTPC Sort

 

og

Fractal Design Node 605 HTPC Sort

 

Veit ikke hvem jeg skal velge. Heller litt mot Silverstone sin.

Kjøpe noen ekstra vifter?

 

Spør du meg så er Fractaldesign sitt design klart bedre. Silverstone boksen ser ut som PCboks. En relativt pen en vel og merke, men det gjemmer det ikke. Fractal Design boksen har kun èn knapp på fronten og that's it. Stort mer minimalistisk og "clean" stil får du vel ikke. Du har fremdeles kontakter og DVD-drev plass for de få gangene du trenger de tingene, men det er alt gjemt i den nedre flappen, så du oftrer ikke funksjonaliteten for det. Du kommer ikke unna at det er en relativt stor boks, men så minimalistisk som den er så gjemmes den bort under TV'en et sted og forblir veldig anonym.

 

Men altså - smaken er som baken. Du må velge det som du synes er penest.

 

I forhold til kjøling så virker de å begge ha veldig gode ventilasjonmuligheter. Jeg ville alltid gått for å kun bruke 120mm vifter med lavt turtall. Jo større vifter jo mindre støy i forhold til gjennomtrekk du lager, så det er klart mest effektivt, og du vil unngå å ha for mye støy, ihvertfall når du ikke gamer. 2 120mm vifter er sansynligvis nok, men du har visst rom til minst 4 slike om du ønsker i fractal boksen og det ser ut som noen low-noise vifter kommer med som standar også så det spør om du faktisk trenger å kjøpe flere. Ikke gå overboard med unødvendig mye vifter. Skjermkortet vil dumpe mesteparten av dens varme ut på baksiden uansett så du trenger ikke enormt mye gjennomtrekk sansynligvis. Det kommer dog sikkert litt ann på hvor mye plass du har rundt der du skal sette den. Hvis du skal ha mye rundt den eller skal sette den inn i en hylle med bakplate der det ikke er mye pusterom så kan det evt. være behov for en ekstra vifte, men jeg ville holdt meg til low-RPM stille vifter likevel. 120mm vifter flytter mye luft selv om de ikke går så fort. (fractal kassen har visst også en innebygget viftestyring så du kan justere opp og ned hvilket kan være kjekt å ha).

 

Fint med ekstras som at den har basic lyddempingsmateriale på topp-panelet. Verdt å se gjennom videoen på komplett siden. Det når gjennom de viktigste tingene på en god måte. Her er et review av silverstone kassen av samme fyren:

 

https://www.youtube.com/watch?v=VeFRfWaqZsM#t=319

Hvis du ser gjennom de to videoene så hjelper det sikkert å bestemme hvilken som er best for deg.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...