Gå til innhold

Har man som et menneske et ansvar?


Anbefalte innlegg

Naturen driter i deg som enkeltindivid. Det finnes milliarder av mennesker på jorda, og likevel er vi bare et lite piss i havet i forhold til alle andre levende vesener her på planeten. Om du ikke tar vare på deg selv, tar naturen knekken på deg. Planeten var her lenge før oss og kommer til å være her lenge etter oss også.

 

Her er det en rekke misvisninger. Selv om det fins langt mer tallrike arter enn oss, sitter vi definitivt i førersetet, og er istand til å gjøre vanvittig mye mer enn noen andre levende vesener. Det fins knapt en cosmisk katastrofe, ikke mennesket kan (understeker kan) bli i stand til å finne remedier mot, med sin fantastiske mulighet til å utvikle tecknologi. Så vi skal ikke ta helt for gitt, at ikke mennesket fremdeles fins (om ikke nøvendigvis [bare] her) når selve planeten

en gang går til grunne.

 

Når det gjelder "morder natur", så tar den pr i dag knekken på absolutt alle, uavhengig av hvor mye man forsøker ta vare på seg selv. Ettersom vi fra naturens side er geneprogrammeret til å eldes og tilintetgjøres en etter en. Noe vi heller ikke kan se bort fra at er/blir mulig å gjøre noe med. Om det vises vilje og gås inn for det.

 

Så her har mennesker definitivt et ansvar de bør ta på seg, og som vi bør backe opp: krigen mot vår morderiske natur, som er den eneste virkelig akseptable, og viktige krigen som bør føres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være helt sikker mener jeg at det er unikt for oss mennesker. Tror du at dyr drøfter om de har ansvar eller ikke? I naturen er det instinkt som er dominerende sansen til dyr for å ta en beslutning, er det ikke det? Instinkten forteller at det fungerte tidligere og slik handling vil være gunstig for å øke muligheten til å overleve.Å ta ansvar kan føre til at man gjør noe på bekostningen av sine egne fordeler. Vet ikke om dyr gjør det... bevisst..

 

Kan være at jeg generaliserer litt for mye, men kanskje er det noe i det jeg skriver...

 

Vi er jo dyr, vi har sikkert bare bedre utviklet egenskaper. Men interessant å se på for eksempel maur eller bier, hvor alle jobber for en dronning. Eller løvefamilier, og generelt sett alle flokkdyr. De tar jo ansvar for hverandre.

 

Og vi mennesker er vel ikke så jævlig gode til å ta ansvar overfor andre? Ser ikke ut som om de rike landene har veldig lyst til å hjelpe den tredje verden.

Hmm, du kan alltids lure deg unna, om du innbiller deg at fri vilje ikke eksisterer, dvs at du ikke kan velge hva du gjør.

Dette kalles determinisme, og er en grei undskyldning for alle som har dårlig samvittighet, fra Pol Pot til ABB, kan de alle trøste seg med at de "egentlig" ikke hadde noe valg. ;)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Determinism

http://plato.stanford.edu/entries/determinism-causal/

http://www.informationphilosopher.com/freedom/determinism.html

 

En av deltagerne her på diskusjon.no har vasket sin samvittighet på denne måten, og du kan finne mer om hans synspunkter i tråden om "Fri vilje"

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1499006

 

Har vært determinist, men er gått litt bort fra det. Det ene som jeg føler ødelegger for determeismen er hvordan det hele skulle startet.

 

Og tror heller ikke det er helt bra å tro at man ikke har fri vilje.

Naturen driter i deg som enkeltindivid. Det finnes milliarder av mennesker på jorda, og likevel er vi bare et lite piss i havet i forhold til alle andre levende vesener her på planeten. Om du ikke tar vare på deg selv, tar naturen knekken på deg. Planeten var her lenge før oss og kommer til å være her lenge etter oss også.

 

Kanskje :p .

 

Tror ikke det å drite i alt og alle nødvendigvis er en god måte å leve på.

 

Om livet mitt er helt meningsløst kommer jeg nok ikke til å eventuelt finne ut før etter min død.

 

Og siden jeg ikke vet hva liver er, vil jeg nok fortsatt være redd for å dø.

 

Tror faktisk det er bra å være redd for å dø, om det inkluderer at man ikke vil forlate denne verden fordi man trives.

 

 

Edit: Trippel-post flettet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...