Gå til innhold

Installere server OS på RAID eller egen disk?


Lanes

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har omsider gjort virkelighet av mine planer om å sette opp en server i hjemmet for web, ftp, media og en sentral lagring av dokumenter og bilder, med backup.

 

Sistnevnte har gjort at jeg har gått til innkjøp av et Areca 1882i RAID kort, men jeg er nå blitt veldig usikker på hvordan hdd setupet mitt egentlig burde se ut.

 

Burde jeg ha en egen systemdisk kun for OS, eller er det like greit å installere den på RAIDet?

 

Dersom jeg velger en separat systemdisk, er det da noen filer eller programmer som definitivt burde flyttes over til RAIDet? Jeg tenkte i første omgang at mysql databasen og nettsidene burde flyttes over.

 

Det skal sies at jeg helst vil la være å installere serveren på ny, så jeg foretrekker å la systemdisken være. Problemet der er at dette i skrivende stund er en eldgammel 250 gb billig samsung disk.

 

Edit: Kan legge til at jeg kjører Windows Server 2008 R2.

Endret av Lanes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjører Windows server, kan du bare sette opp raidet i bios. Så åpne "disk management" når du starter maskinen, høyreklikke på systemdisk partisjonen og velger å lage et raid 1(mirror) av det til raidkontroller volumet når den er ferdig (alle partisjonen må legges på raidvolum så kan du bote på ny og velge bot fra alternativ 2 også kan du slå av raid1(mirror) på den gamle systemdisken eller bare prøve og starte uten gammel systemdisk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

(mulig dette blir mer omkring lagringsmedier enn server, så ikke lenger sikker på om dette er korrekt forum)

 

Kontrolleren kom i posten i går, og den har surret og gått noen timer når for å få satt opp raidet. Skal muligens forsøke hva du foreslår St.Anders.

 

Jeg er derimot fremdeles litt usikker på hva som er er "lurest" når jeg setter opp dette. For å senere ha mulighet til å reinstallere/oppgradere OS, så burde jeg vel ha denne på en egen disk, eller som et minimum ha den som en egen partisjon?

 

De valg jeg ser for meg:

 

1) Sette inn noen egne disker i RAID1 for OS (antar kontrolleren klarer å kjøre 2stk separate raids)

Tror nok dette vil være unødvendig, og jeg vil måtte benytte gamle 250gb disker.

 

2) Sette opp to raid arrays med de store diskene (om dette i det hele tatt er mulig med kontrolleren). En for lagring , og en for OS.

 

3) Lage en partisjon på raidet med de store diskene fra windows for OS

Er det noen problemer med dette?

Lenke til kommentar

Trodde Areca hadde mulighet til å lage ett raid array for så å splitte det opp i logiske disker som blir presentert for systemet? Jeg for min egen del ville aldri ha kjørt system disken på singel disk, da det over tid er gjort så mange forskjellige konfigurasjoner/oppsett som jeg ikke ønsker å måtte gjøre om igjen.

Lenke til kommentar

Trodde Areca hadde mulighet til å lage ett raid array for så å splitte det opp i logiske disker som blir presentert for systemet? Jeg for min egen del ville aldri ha kjørt system disken på singel disk, da det over tid er gjort så mange forskjellige konfigurasjoner/oppsett som jeg ikke ønsker å måtte gjøre om igjen.

Det er mulig de har det, jeg har ikke hatt kortet i hendene mer enn noen timer, så jeg vet neimen ikke.

 

Å kjøre OS fra egen separat disk er nok ikke aktuelt, men sier du at du heller ikke ville ha lagt OS på egen partisjon?

Lenke til kommentar

Når du kjører Windows server, kan du bare sette opp raidet i bios. Så åpne "disk management" når du starter maskinen, høyreklikke på systemdisk partisjonen og velger å lage et raid 1(mirror) av det til raidkontroller volumet når den er ferdig (alle partisjonen må legges på raidvolum så kan du bote på ny og velge bot fra alternativ 2 også kan du slå av raid1(mirror) på den gamle systemdisken eller bare prøve og starte uten gammel systemdisk

Forsøkte dette, men systemdisk er MBR og RAID er GPT.

Lenke til kommentar

Det skal forsatt være mulig, skal se om jeg finner link i kveld, men ikke testet selv, og er litt mer risiko.

 

Edit:

Microsoft

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc725671.aspx sier en ikke kan convertere mellom disse så lenge det finnes partisjoner. Så virker som reinstalasjon er eneste mulighet for å få maskinen over til gpt fra mbr.

Fant en link, som sier det kan gå, men virker risikabelt https://forum.acronis.com/forum/28324

 

Evt er det jo 2 disker til os som du kjører med mbr og mirror(raid1), også beholde de andre diskene i raidet på gpt

Endret av St. Anders
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal forsatt være mulig, skal se om jeg finner link i kveld, men ikke testet selv, og er litt mer risiko.

 

Jeg forsøkte sådan nettopp å installere windows fra bunn av på RAIDet, men den ville ikke engang godta GPT der. Ser ikke ut som win server 08 r2 støtter å boote fra GPT.. men det hadde du en fix for?

 

Edit: har lest meg opp litt mer, og det kan se ut som Windows Server 2008 R2 kun støtter GPT dersom jeg har et hovedkort med UEFI. Det har jeg ikke. Jeg dras mer og mer i retning av å bare sette opp et RAID1 med det gamle småplukk av disker jeg har liggende her.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn640535(v=vs.85).aspx

 

"Booting is only supported for 64-bit editions on UEFI-based systems."

Endret av Lanes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egne disker i raid 1 for system og programvare, 250 GB bør være mer enn nok, raid 5 eller 6 (eller 10) for dataområder raid 5 og 6 er trege for skriving, men raske for lesing ... hvis det er viktig for deg at databasene har kjapp respons så kan du bruke en egen ssd til databasefilen. det meste av websider vil uansett være lastet i minne på serveren.

Du kan eventuelt klone den gamle 250 disken din til en 128 eller 250 SSD hvis du ønsker kjapp respons for OS (swap og oppstart blir litt kjappere da).

Jeg ville ikke lagt OS på egen partisjon på hovedraidet, både disker og SSD'er er såpass billig nå at det ikke har noe for seg ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skulle bli smertefullt forstår jeg.

 

Forsøkte å lage et mirror av diskene i går, men mistet all data i forsøket. Dette tenkte jeg ville skje, så jeg hadde naturligvis tatt en backup av alt sammen ("bare metal" versjonen).

 

Nå får jeg derimot beskjed om at 250 diskene er for små, på tross av at dette jo faktisk var gammel systemdisk.

Error details: The disk that is set as active in BIOS is too small to recover the original system disk. Replace the disk with a larger one and retry the restore operation. (0x80042407)

 

Virker som jeg har samme problem som disse: http://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-US/f15bfe2f-e265-479a-afa3-f055530c97f5/windows-server-backup-0x80042407-seriously, men løsningen der fungerer ikke for meg.

 

Jeg forstår det ikke helt, men det virker som den nye systemdisken må være større eller minst like stor som disken som ble benyttet til å ta backup, uavhengig av gamle systemdisk størrelse. Det betyr i så fall at jeg må ha meg en ny disk, siden jeg ikke har flere tilgengelig i den størrelsen.

 

Finnes det noen andre valg? Kan jeg f.eks. installere serveren på nytt fra scratch, og deretter restore den fra windows uten å tape noe med bare metal?

Lenke til kommentar

Da var systemet omsider oppe å kjøre igjen. Siste post hintet om at det skulle gå i orden, men det var mange mange feilmeldinger etter det.

 

Nøkkelen til å få dette til å fungere ble å installere backup på en større hdd, og deretter gjøre som St. Anders og lage et mirror tilbake på RAID.

 

Måtte også nappe ut USB pinnen rett før jeg trykket siste 'ok' før backup, samt formatere hdd i "installer windows" valget fra boot disk før jeg fikk tilgang til cmd.. go figure...

Lenke til kommentar

Når du kjører Windows server, kan du bare sette opp raidet i bios. Så åpne "disk management" når du starter maskinen, høyreklikke på systemdisk partisjonen og velger å lage et raid 1(mirror) av det til raidkontroller volumet når den er ferdig (alle partisjonen må legges på raidvolum så kan du bote på ny og velge bot fra alternativ 2 også kan du slå av raid1(mirror) på den gamle systemdisken eller bare prøve og starte uten gammel systemdisk

 

Dette fungerte som skrevet i sist post, men nå har jeg fått to valg ved oppstart om å starte "vanlig windows" eller på "secondary plex". Disken er også blitt dynamisk og til et "simple volume" etter at jeg brøt mirror. Vet du om dette har noen betydning?

Lenke til kommentar

Den blir dynamisk det stemmer, men det har ingen betydning så lenge du klarer og starte maskinen, men om du fjerner den gamle disken "Mirror disken" så kan du igjen fjerne den fra disk management og da tror jeg den doble oppstarten skal gå bort igjen, evt må en gjøre det på annet vis.

 

Om du finner ut du skal kjøre OS konstant på RAID1 via Windows sin løsning så vil du alltid ha to BOOT disker å velge i oppstarten av datamaskinen, men det har ingen betydning hva som velges før den ene av disse krasjer, og systemet vil automatisk velge for deg i oppstarten,

 

Du kan ved å følge bilde hake bort å vise oppstarts valg, og evt bare hake på og vise med feil.

post-73951-0-03665800-1398872779_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...