Gå til innhold

Mobil vs dedikert GPS?


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig å foretrekke når alt kommer til alt med tanke på sporings GPS som "tar opp" turen din slik at di kan dele den med andre etterpå?

 

Jeg har testet et dusin av såkalte Tracking app'er til min iPhone 5 og de fleste av dem fungerer bra, men ingen er veldig nøyaktige. Med nøyaktig så mener jeg at strekene hele tiden bommer på veiene når jeg kjører MC/Bil eller evt. går.

 

Jeg har også en Garmin 62s GPS og denne er noe mer nøyaktig med tanke på at strekene blir jevnere og dem bommer ikke på veien like ofte. Dette er ikke en engangs test, men noe jeg har fått erfart den siste måneden. Den dedikerte GPS'en virker hakket mer nøyaktig. Garmin 62s knuser også iPhone på batterikapasitet.

 

Dessverre så stopper det der. iPhone er på den annen side langt mer brukervennlig og den er uansett alltid med deg.

 

Jeg mener nemlig å ha lest en post hvor noen mener at en såkalt aGPS (som vel mobiltelefoner har?) er mer nøyaktig enn en dedikert GPS... men så langt kan jeg ikke se at det er tilfelle.

 

Det som gjør iPhone totalt ubrukelig her er den elendige batterikapasiteten når man aktiverer GPS og slikt. På bare 3-4 timer er batteriet tomt og det er hvis man ikke bruker den til andre ting som ringing etc.

 

Noen som har litt info rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er godt fornøyd med GPS på iPhone. For en del år siden så benyttet jeg en dedikert navigasjonsapp. Husker ikke helt hva den het, men den inneholdt kart for Europa. De siste telefonene mine, 4S, 5 og 5S har jeg bare brukt Google Maps da det er tilfredsstillende, og dataprisene har gått ned enormt siden de første iPhonene var på markedet (15 kr pr. MB hos Telenor, GRØSS). Før var jeg avhengig av kart-app med forhåndsinnstallerte kart for å ikke få en uhyggelig mobilregning, dette er mye billigere og ikke noe problem i dag.

 

Opplever aldri problemer når jeg bruker navigasjons funksjonen til Google Maps. Har kjørt land og strand og i Europa med den uten problemer.

 

Skal du bruke iPhone som navigasjon i bilen er du helt avhengig av å ha en god mobilholder slik at du enkelt kan følge med på kartet, og minst like viktig er å ha en lader.

 

Nå er det mange år siden jeg har brukt dedikert GPS til bil, men mener å huske at batteriene på disse var så-som-så, og at det gjerne måtte plugges i 12V for strømforsyning. Men det er vel kanskje bedre i dag?

 

Har ikke noe imot å kjøre med iPhone lader i 12V, bruke ekstra mobildata som jeg ikke merker noe på mobilregningen (inkludert datatrafikk i abonnement) og ha en telefonholder i vinduet istedenfor å koste på seg en dedikert GPS til bilen.


Er det noen som har prøvd Garmin og Tomtom's navigasjon for iPhone anno 2014?

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med GPS på iPhone. For en del år siden så benyttet jeg en dedikert navigasjonsapp. Husker ikke helt hva den het, men den inneholdt kart for Europa. De siste telefonene mine, 4S, 5 og 5S har jeg bare brukt Google Maps da det er tilfredsstillende, og dataprisene har gått ned enormt siden de første iPhonene var på markedet (15 kr pr. MB hos Telenor, GRØSS). Før var jeg avhengig av kart-app med forhåndsinnstallerte kart for å ikke få en uhyggelig mobilregning, dette er mye billigere og ikke noe problem i dag.

 

Opplever aldri problemer når jeg bruker navigasjons funksjonen til Google Maps. Har kjørt land og strand og i Europa med den uten problemer.

 

Skal du bruke iPhone som navigasjon i bilen er du helt avhengig av å ha en god mobilholder slik at du enkelt kan følge med på kartet, og minst like viktig er å ha en lader.

 

Nå er det mange år siden jeg har brukt dedikert GPS til bil, men mener å huske at batteriene på disse var så-som-så, og at det gjerne måtte plugges i 12V for strømforsyning. Men det er vel kanskje bedre i dag?

 

Har ikke noe imot å kjøre med iPhone lader i 12V, bruke ekstra mobildata som jeg ikke merker noe på mobilregningen (inkludert datatrafikk i abonnement) og ha en telefonholder i vinduet istedenfor å koste på seg en dedikert GPS til bilen.

Er det noen som har prøvd Garmin og Tomtom's navigasjon for iPhone anno 2014?

Tror muligens du missforsto meg litt (Noe jeg kanskje kan forstå) :)

 

Jeg bruker en GPS stort sett som "tracker" for å lage spor etter hvor jeg kjører. På motorsykkel er man som oftest ikke bortskjemt med sigarettenner uttak heller.

 

Jeg snakker da altså om en GPS som tracker kjøreturen og lager spor, og ikke en GPS som "viser" deg veien til forhåndsbestemt adresse etc.

 

Garmin 62s er en håndholdt "tur GPS" og den har en batteritid på 20 timer og batteriene den bruker er vanlige AA batterier. Så har man med seg en pakke batterier så er man sikret bruk i lang tid. En iPhone er totalt avhengig av ekstern strøm til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...