Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med GPU


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har overklokket EVGA GTX 780 Classy og kjører det i spill på:

 

1254 MHz, 1.187V, temp ca 68*C. Kortet er satt til LN2 (bryteren)

 

Denne overklokken bruker jeg kun når jeg spiller spill, eller så setter jeg kortet til default innstillinger. Spillet har fungert bra tidligere med denne OC, men de siste 2 gangene jeg spilte kunne jeg merke bittesmå artifacts noen steder. I løpet av ca 2 timer spilling merket jeg det kanskje 2 ganger.

 

I dag da jeg skulle spille igjen med samme OC, startet ikke spillet og på windows bakgrunnsbildet mitt (desktoppen) fikk jeg mange grønne prikker som ikke forsvinner. Har satt GPU på default igjen og restartet maskinen men problemet forsvinner ikke.

 

Vet ikke hva som er galt, vær så snill og hjelp meg. Ser at OC min muligens ikke er optimal, burde ha økt voltage mer tenker jeg. Skjermkortet er ca 2 mnd gammelt.

 

CPU er i5 2500K 4.5GHz. Den er litt ustabil og burde sansynligvis settes ned til 4.3GHz.

 

Min PC;

EVGA GTX 780 Classy

P8Z68-V PRO
I5 2500K 4.5GHz

CORSAIR 8GB 1600MHZ CL9
HX 750W

Noctua NH-D14

post-247739-0-84717300-1397583415_thumb.png

Endret av Dejan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lastet inn drivere på nytt, satt CPU på 4.3GHz og kjørt systemgjennoppretting (ble anbefalt ved Windows oppstart). Grønne prikker er helt borte. Print screen bildet overfor har også endret seg.

 

Håper problemer skyldes nye drivere fra Nvidia og ikke at skjermkortet er skadet.

Lenke til kommentar

Byttet du ut bildet når du fikk fjernet prikkene? Ingen prikker på min ende så mulig skjermen bare hadde feil timings med skjermkortet.

 

Hvordan er temperaturene under skikkelig load? Har sett flere klage på at de får artifact problemer med dette kortet allerede ved 73 grader. Volten din ser også litt lav ut. 1.2V for 1205-1230 virker som det de fleste bruker.

 

Så lenge du ikke får høy temperatur på kortet skal det en del til for at skjermkortet blir skadet. Har sett noen med flytende nitrogen kjøler som fikk dette kortet til 1.9ghz.

EDIT: Dette ble gjort på kingpin labben så de hardware modda det litt så flere av endringene som feks volt får du ikke sett i programmet.

GTX%20classified%20780%201910mhz.jpg

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Byttet du ut bildet når du fikk fjernet prikkene? Ingen prikker på min ende så mulig skjermen bare hadde feil timings med skjermkortet.

 

Hvordan er temperaturene under skikkelig load? Har sett flere klage på at de får artifact problemer med dette kortet allerede ved 73 grader. Volten din ser også litt lav ut. 1.2V for 1205-1230 virker som det de fleste bruker.

 

Så lenge du ikke får høy temperatur på kortet skal det en del til for at skjermkortet blir skadet. Har sett noen med flytende nitrogen kjøler som fikk dette kortet til 1.9ghz.

EDIT: Dette ble gjort på kingpin labben så de hardware modda det litt så flere av endringene som feks volt får du ikke sett i programmet.

GTX%20classified%20780%201910mhz.jpg

 

Har ikke byttet ut bilde her på forumet. Tok print screen, lagret det gjennom Paint og la ved her. Bildet hadde mange grønne prikker og det var godt synlig. Så gjorde jeg endringene overfor og prikkene forsvant, både på pcen og bildet jeg tok. Merkelig...

 

Kan også nevne at jeg spiller et tungt modifisert Skyrim (ENB og ca 120 mods) og har i tillegg endret ekstra på de grafiske innstillingene i filene, dvs jeg spiller alt på ultra ++++ :) Spiller da på 57-60 FPS som skal være kjempebra på et så hardt modet Skyrim.

 

Under Heavens Benchmark har jeg funnet denne OC til å fungere: 1254MHz, 1.187V, temp 68*C. Har også prøvd på 1267MHz, med samme volt og temperaturene holder seg fortsatt under 70*C uten artifacs. Kjører i spill likevel litt lavere OC da det holder uansett. Skjønner at jeg har fortsatt mye å lære om overklokking og tror at jeg kan presse kortet mer mer mer volt.

Lenke til kommentar

Hei :) Jeg har omtrent samme system som deg , og samme skjermkort. Gå inn på linken å scroll nesten helt ned på siden hvor det står: EVGA 780 CLASSIFIED SECTION

http://www.overclock.net/t/1411500/official-evga-classified-owners-club

Revision 4 skyn3t bios... er vertfall det jeg bruker. Jeg har litt høyere klokk en deg, og trenger nesten 1.3 volt for å unngå artifacts i BF4 mp:) Har ekperimentert med å forandre volten mens jeg spiller (ingame) Alt under 1.3 v så kommer det et å annet svarte stereker her å der... Men det er mitt kort:)

Endret av brunost187
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...