Gå til innhold

Feitere legger (calfes) ved å sykle?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er jente, relativt ung.

Jeg trener for å slanke meg, og da spesielt bena mine; helt oppe fra lårene, helt ned til leggene.

 

Jeg løper en del (tredemølle), men har hørt at man brenner mye kalorier på å sykle også (sykkel på treningssenter). Jeg har sluttet å løpe oppoverbakke, og sluttet å gå mye trapper. Det vet jeg er bra for rumpa, men det bidrar til at man legger på seg mukler i leggene, og det vil jeg ikke ha noe av.

 

Men jeg har hørt mye som går i helt forskjellige retninger, om hvorvidt man får større benmuskler eller ei ved å trene sykkel. Det som bekymrer meg ekstra er om man få større muskler i leggene (calves), slik at de dermed blir større. Det vil jeg virkelig ikke ha noe av!

 

Det å få store muskler i beina er det siste jeg ønsker! Jeg har ganske tykke bein nå, og det er så stygt! Jeg vil ha mellomrom mellom bena, og ha tynne, slanke legger; ikke monsterlegger som bulker utover og er svære! Spesielt er jeg redd for at dersom jeg klarer å slanke meg og få tynne ben oppe, så kommer leggene mine til å være mye større i forhold til overdelen av bena; og det ser bare helt forferdelig ut!

 

Og nå vet jeg at det er bra og sunt å ha muskler og bla bla bla, og det er dumt at jenter er så opptatt av slanking, osv. Men spar meg gjerne for slike kommentarer.

 

Det eneste jeg lurer på er om sykling vil øke muskelmassen min eller ikke, slik at jeg får store, tunge legger og ben/lår ellers.

 

Takk på forhånd!

 

 

Dette er det jeg vil ha:

https://www.google.no/search?q=big+calves&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=w7RLU5n-FIWJzAP59YHoDw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=673#q=big+calves+ladies&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=-bpsAZLOM6M11M%253A%3B_ulmzhOHV9LdcM%3Bhttp%253A%252F%252Fbbbeautycenter.sg%252Fwp-content%252Fuploads%252F2010%252F05%252Fimage0112-241x300.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fbbbeautycenter.sg%252Fskin-treatment-laser%252Fbotox%252F%3B241%3B300

 

Dette er hva jeg har nå, og vil bli kvitt:

https://www.google.no/search?q=big+calves&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=w7RLU5n-FIWJzAP59YHoDw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=673#q=big+calves+ladies&tbm=isch&facrc=_&imgdii=MRzeLxtic4aG1M%3A%3BDxiyRzWDm8MSHM%3BMRzeLxtic4aG1M%3A&imgrc=MRzeLxtic4aG1M%253A%3BY7JM7-INYEusGM%3Bhttp%253A%252F%252Fthecurvyfashionista.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2009%252F12%252FDSCN1367.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fthecurvyfashionista.com%252F2009%252F12%252Fbig-calves-knee-high-boots-asortanew-idea%252F%3B336%3B448

 

I wanna zip my boots up!

Endret av Studenten!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>Jeg trener for å slanke meg, og da spesielt bena mine; helt oppe fra lårene, helt ned til leggene.

Du kan ikke bestemme hvor du skal brenne fett, du brenner fett over hele kroppen når du slanker deg. Punktforbrenning er en myte.

 

>Jeg har sluttet å løpe oppoverbakke, og sluttet å gå mye trapper. Det vet jeg er bra for rumpa, men det bidrar til at man legger på seg mukler i leggene

Nja, overdrevet. Men for all del styr unna hvis du er redd for det. Kjipt med tynne legger/ingen rumpe da eller?

 

>Får jeg store leggmuskler/lår av sykling?
Nei, sykling er kondisjonstrening. Man bygger muskler med styrketrening. Fotballspillere og de som driver med sykkelsport har mer motstand(løper på gress/sykler med klikksko) og trener lenge over lang tid så de vil kunne få "sykkel/fotballlegger", ikke noe du vil få.

 

>Det å få store muskler i beina er det siste jeg ønsker! Jeg har ganske tykke bein nå, og det er så stygt!

Du har vel "feite bein" nå da, går du ned i fettprosent blir lårene dine mindre.

 

>Jeg vil ha mellomrom mellom bena

Det vil du få når du går ned i fettprosent.

 

>og ha tynne, slanke legger; ikke monsterlegger som bulker utover og er svære.

>I wanna zip my boots up!

Ikke gå i for mye høyhælte sko da. Hvis du gjør det får du fine klumper i leggmusklaturen + forkortede leggmuskler.

--

Noen tips:

  • Tren HIIT, f.eks 4x4. Jogging/"casual sykling" er waste av tid og har liten effekt. (spør i vei om du ikke vet hva 4x4 er).
  • Kostholdet ditt er viktigst, tell og ligg på samme kaloriinntak hver dag.
  • Hvis du er veldig redd for leggene+sykling kan du heller løpe 4x4 på mølle med liten bakke(2-5%). Det har best effekt.
Endret av fenele
Lenke til kommentar

Tusen takk for ærlige og direkte svar! Setter utrolig pris på det!

 

 

 

>Jeg trener for å slanke meg, og da spesielt bena mine; helt oppe fra lårene, helt ned til leggene.

Du kan ikke bestemme hvor du skal brenne fett, du brenner fett over hele kroppen når du slanker deg. Punktforbrenning er en myte.

Dårlig formulert av meg her, mente bare at bena er et særlig stort problemområde. Jatakk til å brenne fett over hele kroppen!

 

 

>Jeg har sluttet å løpe oppoverbakke, og sluttet å gå mye trapper. Det vet jeg er bra for rumpa, men det bidrar til at man legger på seg mukler i leggene

Nja, overdrevet. Men for all del styr unna hvis du er redd for det. Kjipt med tynne legger/ingen rumpe da eller?

Prioriterer mitt største problem først; baken tar vi etterpå :)

 

 

>Får jeg store leggmuskler/lår av sykling?
Nei, sykling er kondisjonstrening. Man bygger muskler med styrketrening. Fotballspillere og de som driver med sykkelsport har mer motstand(løper på gress/sykler med klikksko) og trener lenge over lang tid så de vil kunne få "sykkel/fotballlegger", ikke noe du vil få.

Ok supert, takk skal du ha! Forslag til hvor mye motstand jeg bør ha (maks), og hvor lenge jeg bør sykle på det per treningsøkt?

 

>Det å få store muskler i beina er det siste jeg ønsker! Jeg har ganske tykke bein nå, og det er så stygt!

Du har vel "feite bein" nå da, går du ned i fettprosent blir lårene dine mindre.

Cool! Det ønsker jeg, jo klart!

 

>Jeg vil ha mellomrom mellom bena

Det vil du få når du går ned i fettprosent.

 

>og ha tynne, slanke legger; ikke monsterlegger som bulker utover og er svære.

>I wanna zip my boots up!

Ikke gå i for mye høyhælte sko da. Hvis du gjør det får du fine klumper i leggmusklaturen + forkortede leggmuskler.

Tusen takk! Jeg prøver å begrense bruken av høler til fest :)

Har du noen formening om hva helt flate sko gjør med muskulaturen, om det har noe å si i det hele tatt? Bruker mye ballerinasko og sandaler på sommeren, og mest flate boots på vinteren. Det er vel greit?

--

Noen tips:

  • Tren HIIT, f.eks 4x4. Jogging/"casual sykling" er waste av tid og har liten effekt. (spør i vei om du ikke vet hva 4x4 er).
  • Kostholdet ditt er viktigst, tell og ligg på samme kaloriinntak hver dag.
  • Hvis du er veldig redd for leggene+sykling kan du heller løpe 4x4 på mølle med liten bakke(2-5%). Det har best effekt.

Tusen takk for tips!

Har ikke peiling på hva 4x4 er, bortsett fra at det er en eller annen form for intervalltrening...?

Jeg pleier som regel å løpe 1 time, noen ganger litt over, på ca. 10 km i timen. Da brenner jeg mange kalorier. Det var en periode hvor jeg trente slik at jeg løp i 11 km/t i 5 minutter, og så raskt gange på ca. 7 km/t i 5 minutter, og slik vekslet jeg til det var gått 1 time.... Kommentarer til det?

 

Igjen; tusen takk for hjelpen; much appreciated!

 

Lenke til kommentar

>Jeg har sluttet å løpe oppoverbakke, og sluttet å gå mye trapper. Det vet jeg er bra for rumpa, men det bidrar til at man legger på seg mukler i leggene

Nja, overdrevet. Men for all del styr unna hvis du er redd for det. Kjipt med tynne legger/ingen rumpe da eller?

Prioriterer mitt største problem først; baken tar vi etterpå :)

Uansett anbefaler jeg deg å trene styrkeøvelser(4-6 reps) for bein/rumpe(pluss resten av kroppen også så klart).

Da bytter du ut fett med muskler(selv om lårene blir mindre), kan du trene volumøvelser hvis du vil ha større rumpe(8-15 reps) og ellers forme figuren din.

 

 

>Får jeg store leggmuskler/lår av sykling?

Nei, sykling er kondisjonstrening. Man bygger muskler med styrketrening. Fotballspillere og de som driver med sykkelsport har mer motstand(løper på gress/sykler med klikksko) og trener lenge over lang tid så de vil kunne få "sykkel/fotballlegger", ikke noe du vil få.

Ok supert, takk skal du ha! Forslag til hvor mye motstand jeg bør ha (maks), og hvor lenge jeg bør sykle på det per treningsøkt?

Sykler du på spinningsykkel bør du justere motstanden til å sykle stående i høyt tempo i 4-5min, så skru ned motstanden og sitte å sykle i 3-4min, gjør dette 4 ganger(4x4). Kjekt hvis du har pulsklokke så blir det lettere å følge med på motstand. Eventuelt bruke tommelfingerregelen at du skal ha så høy motstand at du skal ha problemer med å si mer enn noen ord under draget, klarer du å snakke med vennina di som er med har du for liten motstand.

 

4x4 oppskrift i spoiler:

 

 

10min eller mer oppvarming

4-5min intervalldrag(~85-95% av makspuls)

4min aktiv hvile(60-70%)

4-5min intervalldrag(~85-95% av makspuls)

4min aktiv hvile(60-70%)

4-5min intervalldrag(~85-95% av makspuls)

4min aktiv hvile(60-70%)

4-5min intervalldrag(~85-95% av makspuls)

5-10min aktiv hvile/nedkjøring

--

 

Kjør dette 3-4 ganger i uka.

 

 

 

 

>og ha tynne, slanke legger; ikke monsterlegger som bulker utover og er svære.

>I wanna zip my boots up!

Ikke gå i for mye høyhælte sko da. Hvis du gjør det får du fine klumper i leggmusklaturen + forkortede leggmuskler.

Tusen takk! Jeg prøver å begrense bruken av høler til fest :)

Har du noen formening om hva helt flate sko gjør med muskulaturen, om det har noe å si i det hele tatt? Bruker mye ballerinasko og sandaler på sommeren, og mest flate boots på vinteren. Det er vel greit?

Går greit det men hvis du skal gå lengre avstander(til/fra skole/jobb etc) bør du ha gode gåsko. Skal du løpe på mølle bør du også ha gode løpesko.

 

--

Noen tips:

  • Tren HIIT, f.eks 4x4. Jogging/"casual sykling" er waste av tid og har liten effekt. (spør i vei om du ikke vet hva 4x4 er).
  • Kostholdet ditt er viktigst, tell og ligg på samme kaloriinntak hver dag.
  • Hvis du er veldig redd for leggene+sykling kan du heller løpe 4x4 på mølle med liten bakke(2-5%). Det har best effekt.
Tusen takk for tips!

Har ikke peiling på hva 4x4 er, bortsett fra at det er en eller annen form for intervalltrening...?

Jeg pleier som regel å løpe 1 time, noen ganger litt over, på ca. 10 km i timen. Da brenner jeg mange kalorier. Det var en periode hvor jeg trente slik at jeg løp i 11 km/t i 5 minutter, og så raskt gange på ca. 7 km/t i 5 minutter, og slik vekslet jeg til det var gått 1 time.... Kommentarer til det?

 

Igjen; tusen takk for hjelpen; much appreciated!

 

HIIT er høyintensitets intervalltrening ja. Se svaret/spoileren lengre oppe for 4x4 forklaring.

Antall kalorier du brenner der og da har egentlig ikke så mye å si. Poenget med å kjøre 4x4 eller annen HIIT er å øke oksygenopptaket/hvilemetabolismen(forbrenningen), da vil du brenne fett hele døgnet -> du går ned i fettprosent. Du kan lese om HIIT/4x4 her hvis det er interessant.

 

tl;dr: Ikke bry deg så mye om kalorier tredemølla sier at du brenner, fokuser på å løpe/sykle på høy intensitet i 4-5min(ganger 4) i steden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...