Gå til innhold

Hevder Tesla er for enkel å hacke


Anbefalte innlegg

name='kvasbo' timestamp='1397040215' post='21554403']

 

Hadde jeg kjøpt en Tesla hadde jeg sørget for at INGEN kunne logge seg inn på den uten at jeg tillot det, selv ikke Tesla.

Jeg ønsker ikke eie en bil som NSA (eller noen andre maktsyke) en dag kan bestemme jeg ikke får bruke....

Da mister du også all rett til service og garanti, antakeligvis. Er ikke verre enn å ta ut simkortet, men bilen er ikke designet for å funke uten datatilkobling.

 

Hvordan funker det med SIM-kort egentlig? Er det med i prisen til bilen? Eller må du kjøpe dataSIM fra f.eks Telenor?

 

 

Er med i prisen på bilen, iallfall de første syv årene. Inkluderer også bruk av f.eks web og nettradio.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt annet enn motoren og AC drives faktisk fra 12v-batteriet, og om dette går tomt får man ikke starta bilen fordi releet som "slår på" det store batteriet også drives av 12v. 12v-batteriet lades av det store når man kjører / lader, alt etter behov. Det er selvsagt ingen separat dynamo i en Tesla.

 

Riktig. Tesla model S 85 har et 7104 cellers litium-ion batteri på 700 og noe volt som gjennom en swichet powes supply driver en asynkron Ac motor. DC spenning lar seg ikke transformere ned så istedenfor å bruke enda en switched PSU har de valgt batteri. Det gir også fordeler med at bilen kan låses, ringe osv når den er kjørt tom.
Lenke til kommentar

 

name='kvasbo' timestamp='1397040215' post='21554403']

 

Hadde jeg kjøpt en Tesla hadde jeg sørget for at INGEN kunne logge seg inn på den uten at jeg tillot det, selv ikke Tesla.

Jeg ønsker ikke eie en bil som NSA (eller noen andre maktsyke) en dag kan bestemme jeg ikke får bruke....

Da mister du også all rett til service og garanti, antakeligvis. Er ikke verre enn å ta ut simkortet, men bilen er ikke designet for å funke uten datatilkobling.

 

Hvordan funker det med SIM-kort egentlig? Er det med i prisen til bilen? Eller må du kjøpe dataSIM fra f.eks Telenor?

 

 

Er med i prisen på bilen, iallfall de første syv årene. Inkluderer også bruk av f.eks web og nettradio.

 

Er det noe tak på databruk i måneden eller året?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal noen i det hele tatt hacke en bil?

Fordi ein betraktelig mengde mennesker er avskylige drittsekker.

 

 

Og fordi det er viktig å påpeke svakheter i systemer som folk benytter seg av. Samme grunn til at det finnes bøttevis med selskaper som driver med pentesting. Det er ikke for å være drittsekk, det er for å avdekke svakheter i systemer slik at produsentene av systemene kan rette dem opp før aktører med ondsinnede hensikter utnytter dem til sin fordel.

 

Nå som biler blir mer og mer tilknyttet internett er det selvsagt sikkerheten i disse systemene en relevant problemstilling

 

 

Eg siktet eigentlig meir mot ein Blackhat type person som driver f**nskap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...