Gå til innhold

[Løst] Forsterke trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vil først bare begynne å si at mine kunnskaper innen oppsett av nettverk er ikke de aller beste. Hehe, men jeg gir det et forsøk.

Det har seg slik at jeg for noen år siden kjøpte en TP-Link TL-WA730RE som er en aksesspunkt/trådløsforsterker. Denne kjøpte jeg fordi de trådløsesignalene jeg har hjemme strekker seg ikke helt ned i kjellerstuen. Jeg fulgte instruksene som fulgte med enheten, men uten lykke. Derfor har den nå bare ligget å støvet. Siden den gang har det blitt lagt fibernett hos meg og modem og ruter har blitt byttet ut med en Zyxel P2812 fra altibox. De har også strukket 2 internett innganger fra altiboxen og ned i kjellern hvor jeg trenger signalene som mest. Så det jeg da lurer på er hvordan jeg får mest nytte ut av denne TL-WA730RE (sette den opp som aksesspunkt eller som trådløsforsterker?) og hvordan jeg skal gjøre det? Det er bare å linke til noen gode guides eller video tutorials hvis du har noen.

 

Hvis det er noe som er uklart eller noe du lurer på så er det bare å kommentere så skal jeg prøve å forklare litt bedre :)

 

 

PS.

Når jeg skriver "2 internett innganger" så mener jeg en sånn her.

#https://www.google.no/search?q=dobbel+internett+inngang&safe=active&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=AhxEU823KoSC4ATl9ICYCg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=667#q=1+to+2+lan+port&safe=active&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=NzJefeoF71dtHM%253A%3BmDl7ZBwCaQqXVM%3Bhttp%253A%252F%252Fi01.i.aliimg.com%252Fimg%252Fpb%252F145%252F256%252F463%252F463256145_414.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fslinya.en.alibaba.com%252Fproduct%252F561468630-213165808%252FCAT5_6_Ethernet_RJ45_LAN_Port_1_to_2_Socket_rj45_Splitter_Connector.html%3B700%3B450

Endret av Benbels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du den som range extender, så vil den koble seg trådløst til sentralen og så repeter trådløst. Dette betyr at man minst halverer mulig hastighet. Som aksesspunkt vil man slippe å repetere signalet og får full hastighet. Aksesspunktet vil trolig yte 40-50Mbit maks pga kun en datastrøm (N150).

Okei, men da så! Kan hende jeg kommer med noen flere spørsmål når jeg får prøvd litt mer.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg det endelig til :D Men nå er det slik at jeg må bytte på hvilket nett jeg er koblet til. Altså når jeg er oppe så er jeg koblet til "Hjemmenettverk". Mens når jeg går ned i kjelleren så kobler jeg til "TP-LINKEF4048". Er det mulig å heller ha ett nettverk hvor styrken bare blir bedre når jeg kommer ned i kjelleren?

Lenke til kommentar

usikker på om det går med den enheten din mot p2812 modemet, men om den støtter samme trådløs hastighet, og samme kryptering så skal det gå, dvs at begge f.eks har 150 eller 300mbit hastighet (ikke sikkert det har noe og si), og at du må sette begge til samme krypteringstype, f.eks wpa2 psk (må bare være likt på begge) og samme navn på nettverkene, men forskjellige porter

 

eksempel:

Router 1

SSID: Mittnettverk

Kryptering, WPA2 PSK

Passord: abcdef123456

Kanal: 6

 

Router 2

SSID: Mittnettverk

Kryptering, WPA2 PSK

Passord: abcdef123456

Kanal: 10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...