Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i ansiktet, bak øynene og kroniskhodepine?


Xarus

Anbefalte innlegg

Jeg hadde akkurat det samme med øynene. Forholdet til pc også. Pcen ble liksom vond å se på. Hadde øgså tørre øyne hvor øyedråper ( ulike typer ) ikke hjalp. De sved også. Fikk mye hodepine og trykk i hodet, mest i bakhodet. Men også i panne og bak øynene. Og trøtt....så trøtt. Nå er øynene helt ok selvom jeg til tider merket dem også. Røde blodårer hvor det hvite var. Nevnte det for lege OG optiker. Sa hva som var greia. Den legen skyldte på at det var vanlig. Optiker sa også det. At øyet forandrer seg. Hørte de ikke hva jeg sa egentlig? Jeg begynte å få slike røde blodårer etter at jeg fikk den hodepinen og ørheten/svimmel/kvalm. Jeg følte meg ikke frisk. Men så lenge blodprøver var fine så liker legene visst å si at det er vanlig eller at det er stresd. Nå er det mest hodepine. Ør. Kvalme. Trøtt. Irritasjon.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, ja veldig likt jeg har det.. Har det hvert noen endringer i livet ditt rundt den perioden du startet å få symptomene? For min del er den eneste endringen at jeg startet å trene tung styrketrening i september.

Husker jeg ble syk, vondt i halsen osv men trente uansett. En tid etterpå startet litt som du sier, ørhet/svimmel og øyneplager kom rett i helene.

 

Hvordan er ditt forhold til trening? Har selv lest litt om overtrening, men vet ikke helt. Føler jeg kjørte kroppen ganske bra egentlig, og hadde kanskje alt for lange og tunge økter.

 

Men du har jo følt deg slik i 2 år:/

 

Har du hvert sykmeldt, prøvd å slappe av osv?

Lenke til kommentar

Sent svar her. Tror ikke det var nevneverdige forandringer i livet sånn egentlig hos meg. Jeg flyttet til en annen by. Fikk deltidsjobb der. Jeg tror at det allerede lå i kroppen. Spenningen og stress som følger med flytting kunne ha hjulpet plagene med å komme til overflaten. Men det er tross alt noe som må forårsake plagene i kroppen.

 

Etter at jeg ble dårlig så er trening i de værste periodene ute av bildet. Altfor trøtt og slapp.

 

Muligens at det allerede lå noe i kroppen hos deg også. Rett under "overflaten" og da du trente hardt den perioden du nevner så var det liksom det som var På-knappen.

 

Har ikke hatt fulltidsjobber, så har vært usikker på det med å bli sykmeldt. Var en stund jeg slet veldig med jobb og hverdag. Orket nesten ikke bevege meg. ( Daverende kvinnelegen jeg hadde sa det var stress. Blodprøver var fine da også)

Det værste var at jeg ikke ble trodd av sjefdama på jobben.

 

Skiftet lege nå. Tenker å bestille time. Skal be om å ta blodprøve på morgenen før jeg har spist. Rart at ingen av de andre har sagt jeg skal det. Blodprøver burde jo tas før man har spist...eller?

Skal også forlange å få vite om alt er ok med skjoldbrukskjertelen eller den kalles. Med mindre det ikke er blitt gjort da.

Lenke til kommentar

hmmm, nei det er fean ikke lett å si. Jeg tenker i forhold til øynene dine, hvilke plager er det? Har du fått sjekka øyemusklatur? For min del følte jeg alt starta med øynene, så har det bare balla på seg i ettertid. Stress og psyken min. Er liksom slik at jeg spenner meg for å få sett sikkelig! Blir jo slitsomt i lengden det liksom. Prøv litt alternativ behandlig som kiropraktor for nakke og skuldre. Han har fått løst opp en del til meg, og en plage mindre er litt mindre smerte = bedre humør.

 

Jeg har fortsatt en finger på øyemusklaturen, men tar jo sååååååååå fuckings laaaaang tid før jeg får komme på time på sykehuset. Måtte først bli henvist til øyelege som i seg selv tok over 1 og en halv måned. Så ble jeg henvist videre til sånn ortopist, der jeg fikk brev om at jeg ikke var prioritert så dem stressa ikke med å få satt opp timen min liksom......

 

fuck my life, alt går så treigt..

Lenke til kommentar

Jeg har sjekka øynene. Alt er fint sier de. Har jo dårlig syn, men vet at plagene IKKE hadde sammenheng med dårlig syn. Og stress? In my...

 

Min søster sa her om dagen. Legene prøver jo ikke å se sammenhengen. Jeg forstod det ikke før ikke. Hva mente hun? Jo. Skriv ned alt som er galt med deg. Fra a til å. Tenk over hver minste forandring og legg merke til: Når begynte det egentlig? Begynte det virkelig, i ditt tilfelle, den perioden da du trente mye?

 

Jeg nevnte ikke til legene angående avførings mønsteret. Jeg hadde en periode litt løs mage og luft. Det kom og gikk. Trodde det skyldtes kaffe. Men er ikke så sikker på det. Nå sliter jeg med forstoppelse. DET sa jeg til legen at jeg sliter med. Han sa det sannsynligvis var på grunn av stress i forhold til hodepine.

 

Har lagt merke til at avføringen er ofte mørkere enn normalt. Hmm. Blod i avføring? Hvitt utflod lignende slim en sjeldent gang. Alt dette og vondt i ryggen som jeg har hatt litt av nå i det siste er symptomer på tarm kreft.

Jeg håper for himmelens og jordens skyld at det ikke er det. Vil ikke dø av samme sykdom som min far gjorde.

Har ny lege og ringer imorgen og skal si hva dette. Og hva jeg er redd det kan være. *skjelver*

 

Hvorfor har jeg vært kvalm på en rar måte? Og mitt b12 vitamin er veldig høyt. Er vegetarianer. Spiser fisk. Men ikke kjøtt eller fugl. Spiser ikke melkeprodukter fordi jeg reagere på noe i melk. Spiser lite egg. Er kvinne med mensen hver måned. B12 vitamin er noe som jeg burde ha mangel av. I og med at jeg har lave jernlagre så burde b12 vitamin mangel ivertfall være tilstede. Nope. I flere år har jeg hatt veldig mye b12 vitamin i kroppen. For 3 år siden var den ene legen veldig overrasket.

Jeg var ganske ok fortsatt for 3 år siden. Men allerede da begynte jeg å bli mer trøtt enn vanlig.

 

Altså b12 er ikke farlig å ha mye av. Det som er spørsmålet, hvorfor har jeg så mye? Noe må jo være i veien?

 

Jeg har spurt og legen sa det ikke er farlig og at det alikevel ikke vil spille inn på diagnosen min. Hvilken diagnose tenker jeg? Den migrene diagnosen? Jeg er ikke kvalm. Dødstrøtt og mye annet i flere månedet på grunn av migrene. Migrene anfallet var borte for to mnd siden. Er fortsatt dårlig. Vondt i hodet har jeg. Men det er ikke migrene. Migrene føles ikke slik vanlig hodepine gjør.

 

Det er den/de funksjonen i kroppen som tar seg av b12 vitamin som det er noe med. Og legen burde jo se etter. Ikke skylde på stress. Tarmen skal liksom ta seg av b12 leste jeg. Altså igjen er det noe med tarmen....

 

Synes du også skal se etter slike små detaljer. Er avføringen din normal i farge og konsistens? Vet det er ekkelt, men lurt å se etter.

Er mensen normal viss du da ikke bruker p-piller?

Har huden din endret farge noen steder? Er noen av dine fløflekker som de skal se ut eller er noen litt rarere? Se på fløflekkbilder anngående kreft på nett. Viss du finner en som er rar så viss den til legen.

 

Vet jeg skriver mye. Men siden legene er så tragiske og ventetiden lang ( i ditt tilfelle) så må vi også prøve å finne litt ut selv.

 

Pappa døde av tarm kreft for noen år siden. Why? Han var ofte hos legen. Blodprøver var ok. Alt ok. Men pappa var dårlig. Trøtt. Legen sa stress. Jobber for mye. Pappa var et par turer iløpet av et år eller to hvor han ikke følte seg bedre. Han ble henvist videre da pappa begynte å miste matlyst og bli tynnere. Det varda for sent. Tarmkreft. Iløpet av en måned så døde han.

Hadde den jævla møkka legen ikke skyldt på stress og sett at pappa er der ofte å klager fordi han er dårlig. Hadde han tatt klagene på alvor så ville pappa levd i kanskje tretti år til.

 

Derfor kjære deg. Vi må ta en hånd om ting selv også. Better safe than sorry. Overdrive er bra i slike tilfeller hvor blodprøver sier lite. Legene liker jo å skylde på stress og psykiske problemet. Forstår ikke mange at de psykiske problemer kommer etter at man har vært dårlig en lang periode?

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Helt enig i mye av det du skriver! Ventetidene er laaaange... Er nokk slik du sier, plagene kommer først, så psykisk. Hvertfall for min del!

 

I ditt tilfelle, så tror jeg du må prøve å ikke tenke så mye på at det kan være alt annet! Jeg vet ikke sammenhengen på tarmkreft og hodepine. Men skjønner at du tenker det værste når du mista faren din på den måten. Prøv å ikke tenkt så mye på akkurat det med kreft osv. Kan faktisk gjøre alt værre hvis du går å tenker hele tiden. Vet det er vanskelig når man har det vondt, men jeg prøver å bare slappe helt av og noen dager er litt bedre!:)

 

Kan jo være noe bake i nakken min så har tatt kvelden pga trening eller noe. Men vet også at synsplager kan gi en del slike symptomer jeg har! Ligner litt på den perioden jeg hadde før jeg begynte med briller..

 

har du hvert til ortopist?

Lenke til kommentar

jaaa, har hvert hos ortopisten idag. Enda en nedtur egentlig.. Ble fortalt at øynene mine var fine, og at jeg ikke hadde samsynsproblemer. "Eneste som var sagt var at den ene puppillen var noe større en den andre. THATS IT!

 

Så vetta fean jeg, fikk også plata mi som jeg skal sove med så får jeg prøvd det også da!

Lenke til kommentar

Var hos han nye legen. Han tok nye prøver. Han vil sende meg til sykehus for å sjekke tarmsystemet, om det er noe der. Men først skal han se på de ekstra prøvene som ble tatt. Får svar om en uke. Fin lege. Lyttet og sa ikke noe om psykisk sykdom eller at det skyldes stress. Første gang jeg kommer ut fra et legekontor hvor jeg følte at jeg virkelig ble hørt. Kunne selv komme med tanker om hva jeg tror som er galt uten at han avbrøt å sa at jeg ikke skal lese på internett om ulike sykdommer. Han var seriøs og en mann som så på deg som et viktig individ. Fikk ivertfall det inntrykket.

Så får jeg vente å se hva prøvene vil vise.

 

Har du vært på MR undersøkelse?

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Var hos han nye legen. Han tok nye prøver. Han vil sende meg til sykehus for å sjekke tarmsystemet, om det er noe der. Men først skal han se på de ekstra prøvene som ble tatt. Får svar om en uke. Fin lege. Lyttet og sa ikke noe om psykisk sykdom eller at det skyldes stress. Første gang jeg kommer ut fra et legekontor hvor jeg følte at jeg virkelig ble hørt. Kunne selv komme med tanker om hva jeg tror som er galt uten at han avbrøt å sa at jeg ikke skal lese på internett om ulike sykdommer. Han var seriøs og en mann som så på deg som et viktig individ. Fikk ivertfall det inntrykket.

Så får jeg vente å se hva prøvene vil vise.

 

Har du vært på MR undersøkelse?

 

okey, godt å bli tatt på alvor da! Nei, en MR undersøkelse er neste steg for min del, kunne ha tenkt å tatt det av nakke også siden det sitter en del i nakken + hodepinen. Men vet ikke om jeg har blitt henvist for både hode og nakke, eller bare hode:/

 

Nokk en gang sitter jeg bare å venter! Men føler meg litt bedre, var ute og jogget her om dagen, har liksom blitt ganske lei av å sitte inne. Så jeg dreit i hodepinen og weird eyes å bare tok meg en tur!

 

Skal sove med sånn plate idag, skal tilbake om 4 uker for oppfølging. Det også blir spennende og se om det funker på ansiktsmertene.

Endret av Xarus
Lenke til kommentar

okey, fikk ordnet MR av hode og nakke! Privat, siden ventetiden på sykehus var på 12 uker. Ventetiden privat var på sånn 5 dager, så for jeg hvertfall sjekka det! Finner dem ikke noe, kanskje jeg gir litt fean.

Da er det hvertfall ikke noe mer jeg kan gjøre føler jeg:)

Lenke til kommentar

Har hatt det samme hver dag i flere år nå. +migrene og clusterhodepine. Kommer av instabilitet og slitte leddbånd i nakken. Altså en nakkeskade jeg pådro meg når jeg var yngre. Gikk i mange år før jeg fikk svar. Vises ikke på MR og Røntgen.

 

Du kan prøve å gå til en dyktig manuellterapeut for undersøkelse. Kanskje henviser han deg videre hvis han har noe funn. (:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmmm, mulig å trene opp eller? hva er en manuellterapeut? aldri hørt om !

Det er ikke mulig å trene opp leddbåndene hvis de er revet eller slitt, men det er mulig å få spesialtilpasset trening for de små musklene i nakken. I så fall bør du dra til Firda fysmed. De er de eneste i landet med god nok erfaring og kompetanse på dette. Dette gjelder riktignok om du har en mulig skade i nakken eller nakkeproblemer. Kan være flere årsaker, men verdt å undersøke.

 

Manuellterapeut er en videreutdannet fysioterapeut med henvisningsrett og sykemeldingsrett i tillegg.

Endret av extrad
Lenke til kommentar

 

hmmm, mulig å trene opp eller? hva er en manuellterapeut? aldri hørt om !

Det er ikke mulig å trene opp leddbåndene hvis de er revet eller slitt, men det er mulig å få spesialtilpasset trening for de små musklene i nakken. I så fall bør du dra til Firda fysmed. De er de eneste i landet med god nok erfaring og kompetanse på dette. Dette gjelder riktignok om du har en mulig skade i nakken eller nakkeproblemer. Kan være flere årsaker, men verdt å undersøke.

 

Manuellterapeut er en videreutdannet fysioterapeut med henvisningsrett og sykemeldingsrett i tillegg.

 

okey, skjønner! Selv tror jeg mer og mer at jeg har noe med kjeven av en eller annen grunn..

 

Kjenner meg liksom alt for godt igjen til symptomene under! Legger til en link sånn at kanskje flere som sliter med det samme kan ta en titt selv!

 

Legen har jo ikke akkurat hjulpet meg, oppsøkte kjevespesialist selv. Man må stå på selv når ikke legene hjelper oss!

 

http://www.tmdforeningen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=114

Endret av Xarus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...