Gå til innhold

[Løst] Hjelp til å føre inntekt fra bitcoin til NOK på skatten


Variable

Anbefalte innlegg

Trenger noen som vet nøyaktig hvordan dette skal føres.

Jeg fyrte opp dette såkalte RF skjemaet som skulle brukes og det ble too much :)

Så 1000kr via BTC eller bankoverførsel til den som hjelper meg med dette.

Konvertingen fra BTC to NOK er tatt via justcoin.com som er norskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger noen som vet nøyaktig hvordan dette skal føres.

 

Jeg fyrte opp dette såkalte RF skjemaet som skulle brukes og det ble too much :)

 

Så 1000kr via BTC eller bankoverførsel til den som hjelper meg med dette.

 

Konvertingen fra BTC to NOK er tatt via justcoin.com som er norskt.

 

Skatteetaten på 800 80 000.

 

Koster 0,-

Lenke til kommentar

Kan jo også tilføye at det står eksplisitt i rettledningen under post 3.1.12:

 

Gevinst ved realisasjon av bitcoins.

 

Mens formue står eksplisitt nevnt under post 4.5.4:

 

Bitcoins

Behaldning av bitcoins er ikkje førehandsutfylt i sjølvmeldinga. Bitcoins blir verdsette til pårekna salsverdi per 1. januar 2014.

 

Så det er iallfall ingen tvil om hvor skatteetaten vil at du skal føre det :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at skattetaten ønsker å vite beholdning av Bitcoins.

Enn så lenge har de vel strengt tatt ingen mulighet til å vite noens beholdning av verken den ene eller andre digitale valutaen

 

Med andre ord, jeg kan ikke se noen god grunn ( annet enn moralske og for å støtte skattesystemet) til å føre noe i kolonnen for formue, ettersom de aldri får sjekket om dette stemmer

Lenke til kommentar

Bitcoin er ikke anonymt. I beste fall er det psevdonymt. Skatteetaten er heller ikke av samme oppfatning som deg på spørsmålet om de "aldri får sjekket om dette stemmer", titt bare på etatens egne publikasjoner om spørsmålet. Men, siden området er lite, er det lite sannsynlig at de prioriterer det. Det finnes større skattesvindlere å ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bitcoin er ikke anonymt. I beste fall er det psevdonymt. Skatteetaten er heller ikke av samme oppfatning som deg på spørsmålet om de "aldri får sjekket om dette stemmer", titt bare på etatens egne publikasjoner om spørsmålet. Men, siden området er lite, er det lite sannsynlig at de prioriterer det. Det finnes større skattesvindlere å ta.

 

Jeg skal selvfølgelig ikke være bombastisk når det gjelder dette, og heller ikke helt naiv i min tro om at de ikke finner beholdning hvis de virkelig ønsket det, men per idag skal det jo faktisk en del til å finne tak i denne typen informasjon.

 

Rent teoretisk vil det vel være mulig å hente ut informasjon fra vekslingsstedene om hvilket adresse som har sendt bitcoins, og dermed spore hvilke andre transaksjoner som har blitt utført av den adressen, men dette forutsetter at vekslingsstedene er villig til å gi fra seg denne informasjonen.

Er dette noe de norske (la oss ta justcoin som eksempel) vekslingsstedene må utlevere, eller krever dette en rettslig ordre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...