Gå til innhold

FN Rollespill


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går første året på videregående, og skolen vår skal være med på noe som heter FN-Rollespill. Jeg lurte på om noen av dere har erfaringer fra dette rollespillet, og kanskje kan hjelpe oss litt?

 

Det som skal diskuteres i sikkerhetsrådet er situasjonen i DR Kongo, som har blitt betydelig forverret. I rollespillet er jeg Kina, og det er vanskelig for meg å finne ut standspunktet til Kina i denne konflikten. Det ligger en del lenker ute på FN.no, men disse er noe uklare.

 

> http://www.fn.no/Skole/Aktiviteter/FN-rollespill

Her er det som ligger på fn.no

 

Takk for svar!

Endret av Priestley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kina har mange økonomiske interesser i Kongo. Handelen mellom Kina og Kongo vokser stadig. Kina handler også med feks. bloddiamanter fra Kongo mener FN å ha bevis for. Derfor vil det for Kina være viktig å beskytte sine økonomiske interesser. Kina vil derfor mest sannsynelig unngå FN restriksjoner som går kan gå utover handel, men i stedet prøve å styrke forholdet til den kongolesiske regjeringen med egne donasjoner til militæret der, ikke gjennom FN, uten at de vil si rett ut hva de egentlig mener.

 

Ellers er min erfaring fra da jeg gikk på vidergående, at det å ta med sjokolade og godteri og så bestikke andre elver på bakrommet er veldig effektivt ;) Korrupsjon :)

 

Forholdet til DR Kongo

Handelen og samarbeidet mellom Kina og Kongo øker stadig, og Kina er mer opptatt av dette enn at FN skal påtvinge Kongo menneskerettigheter eller handelsrestriksjoner. Kina vil derfor trolig støtte den linjen Kongo tar i sikkerhetsrådet – med en stille forventning om å nye godt av dette selv. Kina ønsker enda bedre tilgang på gruvevirksomheten i DR Kongo, og kan tilby DR Kongo å bygge veier og jernbane som gjenytelse. Dette vil også skape sårt trengte arbeidsplasser for kongoleserne. De vil derfor være veldig i mot strengere reguleringer av gruvedriften, men vil prøve å pakke dette inn i stedet for å si det rett ut.

Det er all grunn til å tro at Kina vil være motstander av å gi MONUSCO enda større fullmakter i Kongo. Kina har vært skeptiske til mye av det som har blitt gjort, for eksempel droneovervåkningen, og mener nå at nok er nok. De er også sterkt i mot intervensjonsbrigaden. Denne holdningen må også sees i sammenheng med Kinas syn på den internasjonale intervensjonen i Libya som Kina mente var en katastrofe. Kina ønsker selv heller ikke å være med på å betale store summer for FNs tilstedeværelse i Kongo.

Generelt vil altså Kina være mistenksomme mot alle større forslag fra vesten og granske dem nøye før de kan tenkes å gå med på dem. Kina har som nevnt et noe annet syn på menneskerettigheter og er skeptiske til hva de ser som unødvendig vestlig innblanding i andre land da de mener dette ofte bare blir gjort for å styrke vestens posisjon og ingenting annet.

Kina vil trolig lytte nøye til hva Kongo og Rwanda har å si og forsøke å støtte dem.

Kina er også skeptiske til den internasjonale strafferettsdomstolen ICC, som de ser på som et instrument for vestlig innflytelse. De har selv ikke undertegnet den internasjonale avtalen som er grunnlaget for domstolen.

Det er likevel viktig å merke seg at Kina trolig i størst mulig grad vil gjøre dette diskret uten å gå for hardt og direkte ut fra selve talerstolen.

http://www.globalis.no/Land/Kina

Denne artikkelen er også veldig bra :

http://hir.harvard.edu/china-s-true-intentions-in-congo

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Kina har mange økonomiske interesser i Kongo. Handelen mellom Kina og Kongo vokser stadig. Kina handler også med feks. bloddiamanter fra Kongo mener FN å ha bevis for. Derfor vil det for Kina være viktig å beskytte sine økonomiske interesser.

 

Forholdet til DR Kongo

Handelen og samarbeidet mellom Kina og Kongo øker stadig, og Kina er mer opptatt av dette enn at FN skal påtvinge Kongo menneskerettigheter eller handelsrestriksjoner. Kina vil derfor trolig støtte den linjen Kongo tar i sikkerhetsrådet – med en stille forventning om å nye godt av dette selv. Kina ønsker enda bedre tilgang på gruvevirksomheten i DR Kongo, og kan tilby DR Kongo å bygge veier og jernbane som gjenytelse. Dette vil også skape sårt trengte arbeidsplasser for kongoleserne. De vil derfor være veldig i mot strengere reguleringer av gruvedriften, men vil prøve å pakke dette inn i stedet for å si det rett ut.

Det er all grunn til å tro at Kina vil være motstander av å gi MONUSCO enda større fullmakter i Kongo. Kina har vært skeptiske til mye av det som har blitt gjort, for eksempel droneovervåkningen, og mener nå at nok er nok. De er også sterkt i mot intervensjonsbrigaden. Denne holdningen må også sees i sammenheng med Kinas syn på den internasjonale intervensjonen i Libya som Kina mente var en katastrofe. Kina ønsker selv heller ikke å være med på å betale store summer for FNs tilstedeværelse i Kongo.

Generelt vil altså Kina være mistenksomme mot alle større forslag fra vesten og granske dem nøye før de kan tenkes å gå med på dem. Kina har som nevnt et noe annet syn på menneskerettigheter og er skeptiske til hva de ser som unødvendig vestlig innblanding i andre land da de mener dette ofte bare blir gjort for å styrke vestens posisjon og ingenting annet.

Kina vil trolig lytte nøye til hva Kongo og Rwanda har å si og forsøke å støtte dem.

Kina er også skeptiske til den internasjonale strafferettsdomstolen ICC, som de ser på som et instrument for vestlig innflytelse. De har selv ikke undertegnet den internasjonale avtalen som er grunnlaget for domstolen.

Det er likevel viktig å merke seg at Kina trolig i størst mulig grad vil gjøre dette diskret uten å gå for hardt og direkte ut fra selve talerstolen.

http://www.globalis.no/Land/Kina

 

Tusen takk! Ja, vi har lest igjennom globalis og det som står der har vi oppfattet. Men vi syntes fremdeles det er vanskelig, så det vi ønsker med denne tråden er noen pekepinner som kan få oss igang.

Lenke til kommentar

 

Tusen takk! Ja, vi har lest igjennom globalis og det som står der har vi oppfattet. Men vi syntes fremdeles det er vanskelig, så det vi ønsker med denne tråden er noen pekepinner som kan få oss igang.

 

 

Ta med godteri og brus, å så bestikker dere de andre landene på bakrommet, det gjore vi og det fungerte veldig bra :)

 

Ellers så redigerte jeg innlegget litt etter at du siterte meg, så har lagt til noe mer. Tror den artikkelen jeg linket til på slutten kan hjepe dere en del.

Endret av Andeith
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk! Ja, vi har lest igjennom globalis og det som står der har vi oppfattet. Men vi syntes fremdeles det er vanskelig, så det vi ønsker med denne tråden er noen pekepinner som kan få oss igang.

 

 

Ta med godteri og brus, å så bestikker dere de andre landene på bakrommet, det gjore vi og det fungerte veldig bra :)

 

Ellers så redigerte jeg innlegget litt etter at du siterte meg, så har lagt til noe mer. Tror den artikkelen jeg linket til på slutten kan hjepe dere en del.

 

Haha, takk for godt tips :wee:

 

Tusen takk, skal sjekke den ut!

Lenke til kommentar

Men mitt råd er å holde en linje hvor dere hører på hva Kongo og Rwanda har å si og argumenterer med dette, mens dere er uenige med USA og resten av vesten :)

Ja, akkurat samme tips kom læreren min med.

Vi har noen problemer med argumenter og motargumenter, med tanke på at mange kommer til å gå i mot oss.

Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk! Ja, vi har lest igjennom globalis og det som står der har vi oppfattet. Men vi syntes fremdeles det er vanskelig, så det vi ønsker med denne tråden er noen pekepinner som kan få oss igang.

 

 

Ta med godteri og brus, å så bestikker dere de andre landene på bakrommet, det gjore vi og det fungerte veldig bra :)

 

 

 

 

Hehe, ingen forstår det spillet der som kineserne. Bra kreativt og realistisk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men mitt råd er å holde en linje hvor dere hører på hva Kongo og Rwanda har å si og argumenterer med dette, mens dere er uenige med USA og resten av vesten :)

Ja, akkurat samme tips kom læreren min med.

Vi har noen problemer med argumenter og motargumenter, med tanke på at mange kommer til å gå i mot oss.

 

 

Kanskje argumentere med at:

- Til tross for gjentatte forsøk, har FN ikke klart å skape stabilitet i Kongo

- Det er til det beste for Kongo med en økonomisk utvikling

- Hvorfor skal vestlige land sende inn styrker? Når det gang på gang viser seg at de feiler? Kina støtter det kongolesiske militæret med utstyr, hvorfor ikke hjelpe Kongo til å få orden på egne problemer?

Vær skeptisk til alle forslag fra vesten, eventuelt argumenter med at feks. USA bare prøver å styrke sin egen posisjon.

 

Men allier dere med Kongo og Rwanda, så kan dere sammen finne ut hva dere mener.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...